- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Principalele regii de publicitate online: Piata va evolua cu 10-30% in 2010, dar noi vom creste mai mult!

11 Feb, 00:01 • emanuel.ceciu
Marile regii de publicitate online din Romania estimeaza ca piata pe care activeaza va creste in 2010 cu ponderi cuprinse intre 10 si 30%, insa fiecare dintre firmele cu care DailyBusiness.ro a discutat considera ca propria evolutie va fi mai mare decat cea a pietei.
Principalele regii de publicitate online: Piata va evolua cu 10-30% in 2010, dar noi vom creste mai mult!

Calin Rotarus, managing director al ArboInteractive

, estimeaza ca piata va evolua cu 20-30% anul acesta, fata de o valoare de 14-15 mil. euro in 2009. „In 2010 vom creste mult mai mult decat piata – undeva la 40-50%”, spune Rotarus.

Acesta isi bazeaza estimarea nu atat pe core-business-ul firmei, cat pe departamentele nou infiintate in 2009, printre care ArboPerformance, o retea de publicitate bazata pe eficienta si performanta mesajului publicitar, sau LogicSearch, marketing pe motoarele de cautare. Ca si cota de piata, managerul companiei estimeaza ca va termina 2010 acoperind 35% din piata de publicitate online, „similar cu finalul anului trecut”.

Managerul ArboInteractive spune despre firma sa ca in 2009 „am stat prost la capitolul vitezei de reactie in fata crizei, datorata poate optimismului exagerat. Mi-as fi dorit sa realizez un an financiar mai bun, dar de regretat, nu regret nimic. Am luat un ansamblu de decizii care au dus la extinderea business-ului prin crearea de noi servicii care sa acopere cat mai complet nevoile de comunicare ale companiilor in 2010”, a mai spus acesta.

Rotarus considera ca deciziile importante s-au luat in 2009, iar efectele lor vor fi vizibile anul acesta. „Sigur ca orice firma din domeniu trebuie sa tina pasul in continuare cu viteza de evolutie a online-ului in general, care nu e deloc mica”.

Orlando Nicoara, general manager al Apropo Media, vede o crestere similara a pietei. „Normal ca vom creste mai mult decat piata. Undeva intre 30 si 40%”, spune Nicoara.

Acesta urmareste ca in 2010 sa acopere 20% din piata de publicitate online din Romania. „Unele companii isi vor mari bugetele alocate online-ului. Se va da insa o batalie din ce in ce mai dura pentru monetizarea afisarilor de pe site-uri”, este de parere Nicoara.

Mihai Seceleanu, general manager al Internet Corp, crede ca piata de publicitate online ar putea evolua in 2010 cu maxim 10%. „Ne aflam in al doilea an de recesiune, piata de media continua sa scada. Cu toate acestea, ma astept ca firmele sa aloce mai multi bani online-ului, deci nu ar fi exclus sa evolueze”, spune Seceleanu.

Acesta estimeaza ca afacerile companiei vor evolua in 2010 cu 10-20%, la finele anului cota de piata situandu-se undeva in jurul a 15%. „In prezent acoperim cam 13%”.

Val Voicu, general manager al AdEvolution, considera ca piata va creste „undeva intre 15 si 20%. AdEvolution ar urma sa creasca cu 20-25%, iar cota de piata vizata este de circa 25% la finele anului. Companiile vor mari bugetele alocate online-ului, de unde si aceasta evolutie”, spune Voicu.

Acesta este de parere ca firmele „s-au refugiat” prea mult pe segmentul TV in 2009, in loc sa varieze mai mult bugetele de publicitate. „Companiile au profitat de rabaturile mari de pret de pe TV si au preferat sa nu riste”.

Mihai Fanache, media manager al MediaCafe, considera ca piata va evolua anul acesta cu maxim 30%. Fanache spera la o crestere de 30% a afacerilor in 2010. „Nu am insa date foarte clare si nimeni nu stie cu exactitate cum va evolua piata. Eu am intr-adevar trei clienti care m-au anuntat ca isi maresc bugetele alocate online-ului dar… ramane de vazut”, a spus Fanache.

Marius Pahomi, Head of MEC Interaction la Mediaedge:cia, spune ca piata de publicitate online va creste cu maxim 10% in 2010, „ceea ce este chiar bine comparat cu scaderea de 25% din 2009. Imi bazez afirmatiile pe informatiile pe care le primim de la companiile cu care lucram, si sunt multe”, spune Pahomi.

Piata de publicitate online din Romania a generat, in primul semestru al lui 2009 venituri de 25,5 mil. lei (6 mil. euro), in scadere cu 25% fata de perioada similara din 2008, conform studiului Romanian Online Advertising Study realizat de IAB Romania, asociatia industriei de publicitate online, in parteneriat cu PricewaterhouseCoopers Romania.