- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Actualitate

Autostrada Moldovei prinde viață. Românii vor putea circula de la București până la Adjud până la finalul anului, anunță ministrul Transporturilor

06 Nov, 20:04 • Bugiu ⁠Ana Maria
Ministrul Ciprian Șerban promite că, până la sfârșitul lui 2025, autostrada A7 va fi circulabilă de la București până la Adjud, marcând un pas major în conectarea Moldovei la rețeaua rutieră modernă. Deși termenul pentru finalizarea completă a tronsonului până la Pașcani a fost amânat, proiectul rămâne pe direcția bună, cu finanțare asigurată prin programele europene PNRR și SAFE.
Autostrada Moldovei prinde viață. Românii vor putea circula de la București până la Adjud până la finalul anului, anunță ministrul Transporturilor

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a declarat joi, 6 noiembrie 2025, la Digi24, că până la finalul acestui an românii vor putea circula pe autostradă de la București până la Adjud, pe o porțiune importantă a Autostrăzii Moldovei (A7). Declarația vine în contextul în care lucrările avansează vizibil pe tronsoanele Buzău – Focșani și Focșani – Adjud, iar autoritățile promit finalizarea etapizată a circulației până la sfârșitul anului.

Te-ar mai putea interesa și: Singurele situații în care ai voie să oprești pe banda de urgență de pe autostradă. Cum poți evita amenzi de până la 4.000 de lei și suspendarea permisului pe 90 de zile

Autostrada Moldovei prinde viață. Românii vor putea circula de la București până la Adjud până la finalul anului, anunță ministrul Transporturilor

Ciprian Șerban a precizat că, după deschiderea tronsonului Mizil – Pietroasele, urmează ca până la sfârșitul lunii noiembrie să fie dat în trafic segmentul Pietroasele – Buzău. Astfel, șoferii vor putea circula pe autostradă de la București până la Focșani, iar până la finalul anului se preconizează extinderea circulației până la Adjud, ceea ce ar însemna o legătură continuă pe drum de mare viteză între sudul și centrul Moldovei.

„Vom ajunge de la București până la Focșani, dar pe autostradă, iar până la finalul anului avem în vedere să dăm în trafic până la Adjud – Răcăciuni. Deci vom ajunge până la Adjud până la finalul anului, nu doar până la Focșani”, a declarat ministrul Transporturilor.

Declarațiile ministrului au fost completate de Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API), care a adus precizări importante privind stadiul real al lucrărilor. Potrivit acestuia, în ciuda progreselor notabile, finalizarea integrală a tronsonului până la Pașcani – așa cum era planificat inițial – nu va fi posibilă anul acesta.

„Anul acesta ajungem la Focșani Nord, poate la sfârșitul lunii noiembrie sau începutul lui decembrie. De la Focșani Nord până la Adjud Nord se va putea circula, dar nu se va ajunge la Răcăciuni în 2025. Răcăciuni este la jumătatea distanței dintre Adjud și Bacău Sud. Noi trebuia să ajungem până la Pașcani, dar nu se va întâmpla acest lucru anul acesta”, a explicat Ciurea.

El a subliniat că termenul oficial pentru finalizarea celor șase loturi Focșani – Pașcani este august 2026, termen-limită impus de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), dar că autoritățile trebuie să se încadreze în acest interval pentru a nu pierde fondurile europene nerambursabile.

Ministrul Ciprian Șerban a explicat și modul în care vor fi finanțate tronsoanele A7 și A8 (Autostrada Unirii) care au fost excluse din PNRR din cauza întârzierilor și a imposibilității respectării termenelor impuse de Comisia Europeană.

Pentru tronsonul Pașcani – Suceava, aflat deja în licitație, guvernul intenționează să folosească Programul SAFE, un instrument european alternativ PNRR, care permite finanțarea proiectelor de infrastructură strategică.

„Tronsonul Pașcani – Suceava va intra pe programul SAFE. Estimăm că în 2-3 săptămâni vom închide discuțiile și vom ști clar ce sumă poate fi acoperită. Estimăm o valoare totală de aproximativ 4-5 miliarde de lei”, a precizat ministrul.

Pentru tronsonul Suceava – Siret, format din trei segmente, două de autostradă și unul de drum expres, s-a luat decizia de unificare a profilului la nivel de drum expres, pentru a grăbi execuția și a reduce costurile.

Autostrada A7 este considerată coloana vertebrală rutieră a Moldovei, legând Bucureștiul de Siret, la granița cu Ucraina, pe o lungime totală de aproximativ 440 de kilometri.

Proiectul este împărțit în mai multe tronsoane majore:

  • Ploiești – Buzău,
  • Buzău – Focșani,
  • Focșani – Bacău,
  • Bacău – Pașcani,
  • Pașcani – Suceava,
  • Suceava – Siret.

Primele două tronsoane se află într-un stadiu avansat de execuție, iar deschiderea circulației între București și Adjud până la finalul anului ar reprezenta o premieră istorică pentru infrastructura Moldovei, scurtând semnificativ timpul de deplasare între Capitală și nord-estul țării.

Asociația Pro Infrastructura avertizează însă că orice întârziere majoră după anul 2025 ar putea afecta eligibilitatea fondurilor din PNRR, chiar dacă autoritățile încearcă să transfere unele proiecte pe alte programe, cum ar fi SAFE sau Programul Operațional Transport (POT).

„Loturile de la Focșani la Săbăoani au fost mutate din zona de împrumut PNRR în zona de granturi, ceea ce înseamnă fonduri nerambursabile, dar condiția este ca autostrada să fie gata până în august 2026”, a precizat Ionuț Ciurea.

Ministrul Șerban a confirmat că ultimul lot de pe Focșani – Pașcani, care nu putea fi terminat la timp pentru termenul PNRR, a fost scos din acel program și va fi finanțat integral prin SAFE, la fel ca două loturi din autostrada A8, între Târgu Mureș și Iași.

Realizarea tronsoanelor A7 este așteptată să aibă un impact economic semnificativ pentru regiunea Moldovei, o zonă care, până acum, a fost printre cele mai slab conectate la rețeaua rutieră națională.
Noua autostradă va reduce timpul de transport, va stimula investițiile industriale și va contribui la dezvoltarea logistică a centrelor urbane din Buzău, Focșani, Bacău, Roman și Suceava.

Totodată, A7 este considerată o infrastructură strategică pentru transportul militar și umanitar, având în vedere contextul geopolitic actual și poziționarea României pe flancul estic al NATO.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului din Ucraina sunt inacceptabile pentru Kremlin
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului ...
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul Energiei să devină coordonator principal al proiectului de 5 miliarde de euro
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul ...
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba