Potrivit acordului comun, cele două părți transatlantice urmează să analizeze posibilitatea de a proteja de supracapacitate piața oțelului, aluminiului și a produselor derivate din aceste metale, cu scopul de a înlocui tarifele americane de 50% cu cote tarifare reduse sau chiar fără taxe vamale.
Citește și: Rezultatele companiilor europene – afectate de tarifele lui Trump
Comisia, care gestionează politica comercială în numele celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, consideră că și-a respectat partea de angajament prin propunerea de majorare a tarifelor la importurile de oțel până la 50%, reducerea la jumătate a cotelor actuale și clarificarea originii oțelului utilizat.
Propunerea, care urmează să fie aprobată de guvernele statelor membre și de Parlamentul European, are contururi „foarte similare” cu abordarea dorită de Statele Unite pentru protejarea industriei lor siderurgice de fenomenul de supracapacitate, a explicat Šefčovič, citat de Reuters.
„Odată ce ne protejăm piețele într-un mod foarte asemănător, este momentul să discutăm despre produsele derivate din oțel, pentru că ar trebui să încetăm practica absurdă de a calcula cât oțel conține un frigider sau o mașină de spălat vase”, a declarat oficialul european, în cadrul unei conferințe de presă, susținute la finalul reuniunii miniștrilor europeni ai comerțului din Danemarca.
El a adăugat că a transmis această propunere omologilor săi americani într-o scrisoare oficială.
În august, Statele Unite au adăugat 407 categorii de produse pe lista celor supuse acestor tarife, impunând o taxă de 50% pentru conținutul de oțel și aluminiu, la care se adaugă tariful general de 15% aplicat componentelor nemetalice provenite din UE.
Printre aceste produse se numără turbinele eoliene, buldozerele, vagoanele de tren, motocicletele, sistemele de evacuare auto, frigiderele, congelatoarele și uscătoarele.
Comisarul european pentru comerț, Maroš Šefčovič, a criticat și China, după reuniunea miniștrilor europeni ai comerțului, desfășurată marți în Danemarca, afirmând că Uniunea Europeană „nu poate rămâne pasivă”, în contextul în care Beijingul a anunțat noi restricții la exporturile de tehnologii legate de metalele rare.
„În ultimele zile ni s-a reamintit, din păcate, cât de ușor pot fi transformate materiile prime, produsele sau tehnologiile sensibile în arme economice și cât de important este ca Europa să fie pregătită”, a declarat Šefčovič, referindu-se la impactul noilor controale chineze asupra afacerilor europene.
China a anunțat pe 9 octombrie noi restricții la export pentru tehnologiile legate de metalele rare, materiale esențiale pentru sectoarele digital, auto, energetic și de apărare, impunând obținerea unei licențe oficiale pentru exportul tehnologiilor utilizate în extracția și topirea acestor elemente.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/metale-rare.jpg)
„Aceasta este o situație inacceptabilă”, a spus Šefčovič, explicând că doar 50% dintre solicitările companiilor europene au fost aprobate până acum de autoritățile chineze, iar procedura este una extrem de complicată, implicând cerințe intruzive din partea Beijingului.
„Există o insistență asupra unei documentații foto extrem de detaliate privind procesul de producție, precum și asupra informațiilor legate de întregul lanț de aprovizionare”, a precizat comisarul.
„Aceasta nu este o situație cu care putem trăi pe viitor, pentru că afectează serios activitatea economică a companiilor.”
Subiectul urmează să fie discutat săptămâna viitoare în cadrul unui dialog la nivel înalt între Bruxelles și Beijing. Totuși, unele state membre preferă o abordare prudentă, temându-se să nu pericliteze investițiile chineze de pe teritoriul lor.
Producătorii auto chinezi își extind prezența în Europa, BYD construind o uzină în Ungaria, Chery în Polonia, iar Changan și NIO analizând, de asemenea, oportunitatea de a se stabili pe continent.
Noile restricții privind exportul de metale rare ar putea determina Uniunea Europeană să adopte o poziție mai dură, posibil chiar să ceară transferuri de tehnologie din partea Beijingului, așa cum China a beneficiat, la rândul său, atunci când companiile europene și-au deschis operațiuni pe teritoriul său.
„Trebuie să găsim modalități de a adopta o atitudine mai fermă față de China”, a declarat marți ministrul danez de externe, Lars Rasmussen.
Lars Rasmussen, care a prezidat reuniunea miniștrilor europeni ai comerțului, a subliniat totuși că discuțiile între statele membre vor continua.
Tensiunile comerciale dintre Beijing și Bruxelles nu sunt o noutate, scriu editorii de la Euronews. În 2024, Uniunea Europeană a impus tarife asupra vehiculelor electrice chineze, iar Beijingul a răspuns prin anchete asupra produselor europene și prin anunțarea unor taxe vamale pentru coniacul și carnea de porc din UE. O anchetă este încă în curs și pentru produsele lactate europene.
Citește și: Trump amenință cu tarife „masive” împotriva Chinei, provocând un val de vânzări pe piețele bursiere