Novo Energy, companie specializată în producția de baterii și aflată sub controlul integral al Volvo Cars, a dezvăluit luni, 5 mai 2025, un plan drastic de reducere a costurilor, care include diminuarea forței de muncă cu 50%. Nu se știe câți angajați vor fi dați afară, însă decizia reflectă o reconfigurare majoră a activităților, în urma unui context economic complicat și a problemelor întâmpinate în cadrul proiectelor anterioare.
Decizia vine după ce Northvolt Suedia, fostul partener și co-proprietar al Novo Energy, a intrat în faliment în luna martie. Această prăbușire a avut un impact direct asupra strategiei Novo Energy, forțând compania să reevalueze viabilitatea operațiunilor sale.
„În ciuda tuturor eforturilor noastre de a asigura viitorul companiei și a unei căutări ample pentru un nou partener tehnologic, provocările economice actuale și condițiile de piață au făcut imposibilă menținerea operațiunilor la dimensiunea actuală”, a spus Adrian Clarke, CEO al Novo Energy, potrivit Reuters.
În februarie 2025, Volvo Cars a preluat în totalitate controlul asupra Novo Energy, achiziționând participația de 50% deținută anterior de Northvolt. Tranzacția, realizată simbolic, include și continuarea planurilor de construire a unei fabrici de baterii la Gothenburg, în Suedia. Chiar și în contextul restructurărilor, compania afirmă că obiectivul său pe termen lung rămâne dezvoltarea unei unități moderne de producție în această regiune, în colaborare cu un nou partener strategic.
Vezi și O companie vestită în toată lumea, cu 70.000 de angajați, face concedieri. Cine sunt cei vizați
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/03/concedieri-2-1024x683.jpg)
Falimentul Northvolt, cândva considerată una dintre cele mai promițătoare companii europene din domeniul bateriilor, este un semnal de alarmă pentru industria energetică a continentului. Deși compania produsese deja peste un milion de baterii și beneficia de sprijinul unor investitori majori precum Volkswagen, BlackRock, Siemens și Goldman Sachs, lipsa finanțării pentru extinderea la scară industrială a dus la colapsul său financiar. Procesul de lichidare a activelor este deja în curs, sub supravegherea unui administrator judiciar.
Citește și Val de concedieri după Paște. Milioane de oameni rămân fără locuri de muncă
Prin urmare, experții avertizează că Europa riscă să piardă teren în cursa pentru tranziția energetică, devenind tot mai dependentă de China în sectorul bateriilor, mai ales pe fondul instabilității geopolitice și al incertitudinilor legate de sprijinul strategic al Statelor Unite.
Compania a explicat că obiectivul său pe termen lung rămâne dezvoltarea unei unități de producție de baterii în zona Gothenburg, Suedia, în parteneriat cu un nou partener. În urmă cu trei luni, Volvo Cars a preluat integral Novo Energy, achiziționând participația de 50% deținută de Northvolt în schimbul unei sume simbolice. Parteneriatul a inclus și planurile pentru construirea unei fabrici la Gothenburg.
Cândva considerat liderul emergent al Europei în domeniul bateriilor, Northvolt a intrat în faliment în primăvară, după ce nu a reușit să atragă finanțările necesare pentru a-și continua dezvoltarea.
Fondată de foști patroni ai Tesla și susținută de investitori precum Volkswagen, Goldman Sachs, BlackRock și Siemens, compania a produs peste un milion de baterii, dar nu a reușit să-și extindă operațiunile la scară industrială. U