Wisk Aero, companie deținută de Boeing, se apropie de un moment important: primul zbor al taxiului aerian autonom, de generația a șasea, a anunțat CEO-ul companiei într-un interviu pentru Aviation Week.
eVTOL (electric vertical take-off and landing) este o aeronavă alimentată electric care poate să decoleze, să aterizeze și să plutească vertical, similar unui elicopter, dar cu multiple motoare electrice și rotoare.
Aceste aeronave sunt concepute pentru mobilitatea aeriană urbană, permițând transportul de pasageri și cargo, și oferă beneficii precum emisiile reduse și un zgomot mai mic față de avioanele tradiționale.
Aeronava va avea o autonomie de până la 144 km (90 de mile) și va zbura la altitudini cuprinse între 2.500 și 4.000 de picioare (aproximativ 760 – 1.220 metri), cu viteze de aproximativ 160–190 km/h (100–120 mile/h).
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/11/Skyports-eVTOL-1024x611.webp)
Wisk intenționează să înceapă operațiunile înainte de sfârșitul deceniului și planificase inițial ca zborul inaugural al aeronavei de generația a șasea să aibă loc până la finalul anului trecut.
Dezvoltatorul de eVTOL-uri deținut de Boeing, Wisk, își menține planul de a efectua primul zbor cu aeronava de generația a șasea până la sfârșitul acestui an, în timp ce construiește al doilea aparat de test.
„Lucrăm conform acelorași standarde de siguranță ca cele mai noi aeronave comerciale și suntem foarte aproape de zbor. Însă nu construim doar un avion, dezvoltăm și întreaga infrastructură necesară integrării fluide în spațiul aerian național.”, a declarat în vară, la Paris Air Show 2025, CEO-ul Wisk, Sebastien Vigneron.
Wisk lucrează la aeronava de generația a șasea de aproape patru ani.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/wisk-aero.jpg)
„Suntem adânc implicați în testările la sol, cu mai multe standuri dedicate. Este foarte important pentru noi, deoarece nu construim un simplu prototip, ci o aeronavă reală – vizăm certificarea și suntem aproape gata de zbor. Învățăm foarte multe lucruri care ne permit să optimizăm configurația aeronavei și arhitectura sistemelor, să reducem greutatea și să îmbunătățim eficiența și fiabilitatea.”
El a adăugat că inginerii Wisk au identificat soluții pentru a reduce numărul calculatoarelor de control al zborului de la cinci la trei, au găsit modalități de a ușura structura și de a optimiza palele elicei.
Wisk a achiziționat firma americană SkyGrid, specializată în gestionarea traficului aerian pentru vehicule fără pilot, cu sediul în Texas. SkyGrid a devinit o subsidiară a Wisk, adăugând 80 de angajați echipei existente de aproximativ 800 de persoane, informează Aerospace Testing International.