Până la 27 noiembrie, la doar șase zile de la startul campaniei, doar Daniel Băluță și Cătălin Drulă au atins plafonul maxim de 810.000 de lei – Băluță din fonduri proprii, Drulă prin finanțare de la partid, care a contractat împrumuturi de la persoane fizice.
Ciprian Ciucu a raportat 207.000 de lei, tot din împrumuturi private. Fonduri au fost declarate și de Orlando Teodorovici (independent) și Gheorghe Macovei (PRM).
Dat fiind că mulți candidați au început deja să cheltuiască bani pentru campanie, era de așteptat ca veniturile să fie raportate cât mai curând, mai ales într-o campanie scurtă, de doar două săptămâni.
„Nu se pot efectua cheltuieli fără venituri declarate, întrucât orice formă de campanie finanțată altfel decât din contul oficial al candidatului este ilegală. Deși facturile pot fi plătite la finalul campaniei, toate operațiunile trebuie să fie realizate în perioada oficială a campaniei”, arată analiștii Expert Forum.
La Buzău au declarat fonduri numai trei candidați, din care cel mai mult Răzvan Mihai Moraru (PNL+USR), 540 de mii de lei, din împrumuturi. Marcel Ciolacu nu a declarat venituri sau cheltuieli până la data de 27 noiembrie.
Conform legii, numele donatorilor sau ale persoanelor/entităților care finanțează competitorii electorali nu se publică, ceea ce reduce semnificativ transparența procesului electoral.
Lista de cheltuieli include facturi cu date cuprinse între 18 și 28 noiembrie, în valoare totală de 343.887 lei, din care 271.759 la București.
Este important de subliniat că lipsa de transparență a cheltuielilor din precampanie – probabil mai mari decât cele efectuate în campanie – reduce considerabil claritatea asupra modului de finanțare a alegerilor și creează condiții inegale. Aceasta este cu atât mai problematică cu cât cheltuielile semnificative au fost realizate de partidele cu acces la subvenții.
Finanțarea masivă a precampaniei și limitările semnificative impuse în campanie creează un câmp competițional injust și oferă avantaje semnificative partidelor mari, care pot cheltui bani practic fără limite din subvenții și fără a marca materialele electorale.
Reamintim că de la intrarea în vigoare a Regulamentului European 2024/900 toți actorii politici ar fi trebuit să marcheze materialele de publicitate politică, ceea ce nu s-a întâmplat.
Mai multe informații despre marcarea materialelor electorale se regăsesc aici https://votcorect.ro/locale-2025/reguli/reguli-campania-electorala-partiale/
Conform Regulamentului European 2024/900, materialele de publicitate politică trebuie însoțite de o notificare de transparență, care trebuie să includă:
Nu există o listă integrală a notificărilor de transparență. EFOR a realizat o selecție manual, prin consultarea materialelor de promovare electorală a competitorilor.
Din monitorizarea realizată de EFOR rezultă că unii competitori au inclus toate contractele pe o singură pagină, pe când alții au inclus legături către pagini ale diverșilor editori. De exemplu, în cazul PNL se regăsesc toate contractele pe o pagină, pe când în cazul PSD/Daniel Băluță, linkurile sunt diferite, în funcție de contract/tipul de reclamă.
Includerea tuturor informațiilor pe o singură pagină facilitează transparența și înțelegerea mai bună a sumelor care sunt cheltuite de competitori. POT a publicat câte o notificare pentru fiecare material publicitar separat. În unele cazuri nu este clar la ce fel de material se referă.
-13 contracte pentru presă online, în valoare de 203.492 lei
-Un contract de consultanță pentru 18000 lei – Kensington Communication
-Un contract campanie online 19.965 de lei TrueZone Media
-3 contracte pentru print, în valoare de 408.552 lei cu STACK MARKETING S.R.L, TIPOGRAFIE ȘI PRODUCȚIE PUBLICITARĂ SRL, TIPOGRAFIE ȘI PRODUCȚIE PUBLICITARĂ SRL
Pentru Daniel Băluță, Expert Forum a identificat 3 contracte de câte 5,000 de euro (2) și 9.680 euro, pentru campanii online.
Două contracte, de 17 mii de lei, respectiv 131 mii lei au fost încheiate pentru materiale de promovare tipărite. – (Nastasiu Development S.R.L), ZYX Publishing Group SRL),(METAVERS DIGITAL S.R.L)
Analiza celor patru contracte publicate de Anca Alexandrescu relevă faptul că totalul estimat al lor este posibil să depășească limita de 810.000 de lei, întrucât nu este clar dacă cele 2 contracte în valoare de 405.000 lei sunt identice sau este vorba de materiale diferite – notificările sunt separate:
-afiș electoral: 162.000 lei – Follow Digital Solutions SRL
-flayer electoral: 405.000 lei – Sc Athos TIPOGRAFIA SRL
-online: 243.000 lei – notificarea nu specifică dacă s-au folosit metode de vizare a unui public țintă Follow Digital Solutions SRL
-ziar electoral: 405.000 lei Sc Athos TIPOGRAFIA SRL
În cazul candidatului Cătălin Drulă, Expert Forum a identificat pe site-ul acestuia două contracte de câte 5,000 de lei – Active Choice Media S.R.L.
Pe siteul SENS se găsește o singură notificare, care se referă la un contract de 10.000 de lei.
Eugen Teodorovici a notificat un contract de 25,000 de lei pentru publicitate online.
Pe site-ul candidatului Gigi Nețoiu se regăsește un contract de 10,000 de lei.
Pentru candidatul Mihai Lasca nu există nicio notificare. De asemenea, au fost identificate numeroase materiale politice publicitare pe pagina FB a acestuia, care nu sunt marcate corespunzător.
Pentru candidata Oana Crețu am identificat un contract de 1.500 de lei.
Pentru candidatul Rareș Lazăr am identificat un contract de 3000 de lei.
Pentru candidata Angela Negrotă nu există nicio notificare. De asemenea, au fost identificate numeroase materiale politice publicitare pe pagina FB a acestuia, care nu sunt marcate corespunzător,