Nicușor Dan a subliniat, în discursul său din Parlament, că industria națională de apărare se află în fața unor oportunități semnificative, generate de perspectivele unei creșteri globale continue a producției militare în anii următori.
Nicușor Dan a reamintit în fața Parlamentului că România dispune de avantaje competitive: o tradiție industrială consolidată, locații strategice, forță de muncă calificată și industrii conexe, în special IT și automotive, care permit implementarea rapidă a soluțiilor tehnologice și dezvoltarea economică.
„România are niște avantaje competitive, are tradiție, are locații, are, încă, oameni calificați și are industrii conexe, care sunt apropiate și în care soluțiile tehnologice sunt apropiate, IT-ul și industria automotive.”
„Poziția geografică este o oportunitate: România poate să devină un punct de conectivitate între Europa și Asia.”
Nicușor Dan a evidențiat potențialul Portului Constanța, subliniind că, în doi-trei ani, conectarea acestuia la rețelele de autostradă și cale ferată către vestul Europei va transforma portul într-un hub strategic pentru comerț și transport.
„Portul Constanța este o oportunitate. Este foarte bine că, în doi-trei ani, va fi conectat atât prin autostradă, cât și feroviar cu vestul Europei.”
Nicușor Dan a menționat că Dunărea reprezintă o oportunitate strategică, mai ales în contextul viitorului proces de reconstrucție al Ucrainei.
„Dunărea este, de asemenea, o oportunitate, inclusiv în perspectiva procesului viitor de reconstrucție al Ucrainei.”
Nicușor Dan a subliniat importanța Mării Negre, evidențiind Strategia Uniunii Europene pentru această regiune, adoptată acum un an la inițiativa României.
„Dacă vorbim de Marea Neagră, cred că trebuie să subliniem Strategia Uniunii Europene privind Marea Neagră, adoptată acum un an la inițiativa României.”
Nicușor Dan a mai spus că, deși infrastructura tehnologică nu este încă pe deplin dezvoltată, România dispune de un potențial semnificativ, susținut de un sector privat competitiv și de calitatea forței de muncă.
„În zona de tehnologie, chiar dacă nu suntem în acest moment foarte bine organizați, România are un potențial foarte mare, datorită unui sector privat competitiv și calității forței de muncă.”
Nicușor Dan a evidențiat potențialul românilor din diaspora, subliniind că milioane dintre ei s-au afirmat pe piețe mult mai exigente decât cea internă și că implicarea lor, prin afaceri sau prin revenirea în țară, poate aduce un avantaj semnificativ României.
„Aș încheia capitolul oportunități cu românii din diaspora. Sunt milioane de oameni care s-au dovedit competitivi pe piețe mult mai exigente decât cea din România, iar orice colaborare cu ei — prin dezvoltarea de afaceri sau prin atragerea lor înapoi acasă — poate reprezenta un avantaj uriaș pentru țară.”
Nicușor Dan a reamintit care sunt obiectivele strategice ale României în domeniul apărării, subliniind că prioritatea principală este consolidarea capacităților militare și întărirea colaborării cu partenerii internaționali, inclusiv Statele Unite, NATO și Uniunea Europeană, precum și implicarea în diverse programe și inițiative bilaterale.
„În ceea ce privește — și acesta este ultimul capitol — ce este de făcut, ce ne propunem prin această Strategie, în zona de apărare propriu-zisă, în mod evident, consolidarea capacităților de apărare, și am pomenit deja toate mijloacele prin care putem să facem asta; întărirea colaborării cu partenerii noștri, fie că vorbim de Statele Unite, fie că vorbim de NATO, de Uniunea Europeană, fie că vorbim de relațiile bilaterale, și am menționat câteva din programele în care suntem angrenați.”
Nicușor Dan a prezentat obiectivele României în politica externă, subliniind că strategia vizează consolidarea parteneriatelor strategice și întărirea rolului țării în organisme și formate multilaterale, precum Uniunea Europeană, NATO, Inițiativa celor Trei Mări și Formatul B9, unde vocea României trebuie să fie mai puternic auzită.
„În zona politicii externe, ne propunem să consolidăm parteneriatele noastre strategice și să întărim rolul nostru în organismele și în formatele multilaterale — Uniunea Europeană, NATO, dar și Inițiativa celor Trei Mări, Formatul B9 — sunt locuri în care vocea României trebuie să se audă mult mai pregnant.”
Nicușor Dan a reafirmat angajamentele României în politica externă regională, subliniind sprijinul continuu pentru stabilitatea și dezvoltarea Republicii Moldova, pentru Ucraina, securitatea în Balcanii de Vest și integrarea europeană a vecinilor, ca elemente esențiale ale stabilității viitoare a țării.
„Vom susține în continuare stabilitatea și dezvoltarea Republicii Moldova. Este un obiectiv important al politicii noastre externe. Vom sprijini în continuare Ucraina. Vom susține, de asemenea, securitatea în zona Balcanilor de Vest și vom susține integrarea în Uniunea Europeană a vecinilor noștri. Este o condiție a stabilității noastre viitoare.”
„Marea Neagră este un punct important în politica noastră externă. Pentru că, așa cum am spus, este, pe de o parte, o vulnerabilitate, pe de altă parte, poate să fie o mare oportunitate.”
Șeful statuluui a evidențiat necesitatea unei mai bune coordonări între instituțiile implicate și concentrarea eforturilor asupra combaterii marilor cazuri de corupție.
„Iar în ceea ce privește politica internă, lupta împotriva corupției e foarte importantă. În primul rând, trebuie să existe o coordonare mai mare între instituțiile care se ocupă de acest fenomen. În al doilea rând, trebuie să prioritizăm marea corupție, pentru că, în momentul acesta, este un amestec între diferite zone de corupție.”
„În mod explicit, Strategia prevede implicarea serviciilor de informații în colectarea datelor cu privire la corupție, fără însă să depășim granița între sistem de informații și sistem de justiție, și corectarea mecanismelor legislative și administrative care întârzie judecarea faptelor de corupție și dau sentimentul publicului că nu se întâmplă nimic în această zonă.”
Nicușor Dan a subliniat importanța zonei economice, descriind-o ca fundamentul întregii construcții și a evidențiat necesitatea stabilității bugetare, revigorarea industriei naționale de apărare, promovarea companiilor românești, atragerea investițiilor străine și rolul esențial al diplomației economice, care până acum a fost insuficient dezvoltată.
„Foarte importantă este zona economică, pentru că ea este fundamentul întregii construcții. O stabilitate și predictivitate bugetară. Așa cum am menționat, revigorarea industriei naționale de apărare pe oportunitățile pe care le are. Promovarea companiilor românești și atragerea investițiilor străine, și aici un rol foarte important îl are diplomația economică, care a lipsit până în momentul ăsta, ca să o spunem foarte deschis.”
„O oportunitate va veni odată cu aderarea la Organizația pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, OCDE. Şi vreau să mulțumesc Parlamentului pentru celeritatea cu care a transpus rugămințile sau angajamentele, actele normative necesare acestui proces de aderare, și sunt în continuare foarte optimist că în vara anului viitor România va fi membru al OCDE.”
„Și, foarte importantă, pentru că există o conexiune directă, energia, dezvoltarea proiectelor majore și de producție, și de transport-distribuție este în atenția noastră, pentru că există o conexiune între productivitate și prețul energiei.”
Nicușor Dan a subliniat rolul esențial al cetățeanului în implementarea Strategiei, insistând asupra implicării societății civile și recâștigării încrederii publice, corelată direct cu eforturile de combatere a corupției.
„O să închei cu rolul cetățeanului, cu care am început. E foarte important în realizarea acestei Strategii, și în realizarea multor lucruri care țin de dezvoltarea României în viitor, să implicăm cetățenii și societatea civilă, și pentru asta, în primul rând, trebuie să recâștigăm încrederea cetățenilor, și asta este corelată cu lupta împotriva corupției.”
Nicușor Dan a precizat că, după adoptarea Strategiei, va fi elaborat un plan de implementare cu termene și indicatori clari, subliniind că provocarea esențială rămâne aplicarea concretă a măsurilor prevăzute, iar el se angajează să fie un partener în acest proces.
„Ulterior acestei Strategii, o să existe un plan de implementare care va avea termene și indicatori, așa cum are orice plan de implementare, dar nici de strategii, nici de planuri de implementare nu duce lipsă România. Chestiunea este dacă și cum vom reuși să punem în practică ceea ce este scris în aceste documente, și aveți în mine un partener.”
Citește și: Parlamentul a aprobat Strategia Națională de Apărare pentru 2025–2030