Judecătorii Curții Constituționale urmează să decidă miercuri asupra sesizărilor depuse separat de Înalta Curte de Casație și Justiție și de AUR, vizând legea care aduce modificări în sistemul de plată a pensiilor private, informează RADOR.
Magistrații Înaltei Curți de Casație și Justiție au hotărât să trimită spre analiză Curții Constituționale proiectul de lege referitor la plata pensiilor private. Actul normativ introduce schimbări importante în modul de acordare a pensiilor din Pilonul II și Pilonul III, iar instanța supremă solicită verificarea conformității acestora cu prevederile Constituției.
Proiectul, adoptat recent de Parlament, prevede că pensionarii care vor să-şi retragă banii din pilonul 2 sau pilonul 3 vor mai putea primi iniţial doar 30% din sumă, iar restul eşalonat pe opt ani.
Pot retrage toată suma doar bolnavii cu afecţiuni oncologice şi cei care au adunat puţini bani la pensiile private.
Citește mai mult: Legea pensiilor private, adoptată: retragere de 30% la început și plăți eșalonate pe 8 ani. Bolnavii de cancer pot primi întreaga sumă
Potrivit magistraților, cetățenii trebuie să beneficieze de o legislație clară, coerentă și predictibilă în ceea ce privește drepturile lor la pensie. Ei consideră că este esențial, în interesul public, ca legea să fie analizată de Curtea Constituțională înainte de a fi promulgată. În cazul în care se constată neconcordanțe sau ambiguități, corecțiile necesare ar trebui operate preventiv, pentru a evita posibile consecințe negative de amploare asupra populației.
Magistrații susțin că, în urma analizei conținutului acestei legi, reiese că nu sunt respectate cerințele fundamentale privind accesibilitatea, claritatea, precizia și previzibilitatea normelor. De asemenea, aceștia atrag atenția că actul normativ nu respectă principiile legalității și proporționalității în reglementarea infracțiunilor și contravențiilor prevăzute în forma adoptată de Parlament.
Astfel, primul aspect de neconstituționalitate se referă la încălcarea dreptului de proprietate, prevăzut de articolul 44 din Constituție și al principiului proporționalității, prevăzute de articolul 53 din Constituție.
-Obligarea titularilor care îndeplinesc condiții pentru deschiderea dreptului la pensie privată să încheie un contract de plată cu un fond de plată autorizat.
-Lipsirea acestora de posibilitatea de a retrage integral activul personal.
-Limitarea cuantumului avansului din pensie care poate fi primit ca plată unică de către cei care au contribuit.
-Restrângerea libertății de stabilire a cuantumului pensiei lunare care s-ar da din acest fond.
Toate acestea sunt considerate măsuri care reprezintă o ingerință în dreptul de proprietate privat al cetățenilor, pentru că toate acestea reprezintă o obligație și nu o opțiune a lor, ca proprietari ai acelui fond de pensie.
Sumele acumulate în fondurile individuale din Pilonul 2 reprezintă proprietate privată a participanților, recunoscută expres de Legea 411/2004. De asemenea, prin modificările aduse prin articolul 55 și 60, legiuitorul a introdus limitări semnificative ale dreptului de dispoziție a participantului asupra propriului său cont, ceea ce reprezintă o restrângere a drepturilor sale și poate echivala cu o expropriere mascată.
În lipsa unui scop clar definit, al unei compensații adecvate pentru aceste limitări, ingerința devine o privare a dreptului de proprietate nejustificat, echivalând cu expropriere indirectă.
Un alt considerent avut în vedere în dezbaterile Secțiilor Unite a fost cel referitor la încălcarea principiului legalității, al securității raporturilor juridice și al încrederii legitime, prevăzute de art. 1 alin. (3) și (5) din Constituție.
Astfel, se constată că sunt utilizate trimiteri generale la cadrul de reglementare primară și secundară, fără să fie clar pentru cetățeni și practicieni care este trimiterea la care legea face referire, astfel încât, din coroborarea normelor, ”să știm care ne este nouă tuturor prescris regimul juridic”.
De asemenea, legea nu prevede în mod clar situațiile juridice înainte de intrare în vigoare și cele după intrarea în vigoare, pentru a crea un cadru clar și coerent pentru subiecții legii, adică pentru proprietarii sumelor acumulate în aceste funduri, titularii dreptului la pensie privată.
Neclaritatea legii este un viciu de constituționalitate, constant sancționat de Curtea Constituțională, pentru că el afectează atât securitatea raporturilor juridice, cât și drepturile cetățenilor de a avea o lege clară, previzibilă, să știe ce anume au ca drepturi și cum se pot raporta la acestea.
”Examinarea dispozițiilor tranzitorii din legea adoptată conduce la concluzia că legiuitorul a omis să reglementeze norme tranzitorii, referitoare la situația raporturilor juridice în derulare, născute din aderarea la fondurile de pensii private, reglementate potrivit prevederilor Legii nr. 411/2004, la fondurile de pensii facultative reglementate de Legea nr. 204/2006, respectiv la fondurile de pensii ocupaționale, reglementate de Legea nr. 1/2020, în ceea ce privește plata activului personal acumulat.
Acest aspect este de natură să afecteze raporturile juridice încheiate sub imperiul legislației anterioare, prin limitarea dreptului participanților la fondurile de pensii administrate privat de a dispune liber de propriile economii acumulate în contul de pensie în sensul de a solicita plata integrală a valorii activului personal transferat către fondul de plată, contrar art.1 alin. (5) din Constituție privind principiul securității raporturilor juridice, spun magistrații.
”Participanții la fondurile de pensii și-au constituit economiile și și-au planificat viitorul financiar în baza cadrului legal stabilit de Legea nr. 411/2004, de Legea nr. 204/2006 și de Legea nr. 1/2020, care garanta proprietatea individuală și caracterul privat al activelor personale. Modificarea intempestivă a acestor garanții, fără o perioadă de tranziție rezonabilă și fără consultarea publică efectivă, subminează încrederea legitimă a cetățenilor în stabilitatea juridică a sistemului de pensii private.”
”Or, legea adoptată, prin caracterul imprevizibil al soluțiilor normative și retroactiv în efecte, contravine principiului securității juridice și afectează încrederea legitimă a cetățenilor în ordinea juridică”, este concluzia Instanței supreme.”
Proiectul a fost adoptat de Camera Deputaților, principala reglementare fiind aceea că persoanele care optează să retragă banii din Pilonul 2 – pilonul obligatoriu administrat privat – vor primi inițial doar 30% din sumă, iar restul eșalonat pe opt ani și, prin excepție, bolnavii cu afecțiuni oncologice pot beneficia de toată suma printr-o singură retragere.
Pot primi toată suma, sub formă de plată unică, persoanele care au un fond mai mic decât contravaloarea a 12 indemnizații sociale lunare.