Potrivit sondajului tbi bank, aproximativ 40% dintre respondenți intenționează să cheltuie cel mult 700 de lei de Black Friday, iar 20% estimează că vor aloca până la 1.500 de lei pentru produsele dorite. Doar 11% plănuiesc să depășească pragul de 2.000 de lei.
De Black Friday peste jumătate dintre participanți (56%) vor folosi economiile personale, 26% se vor baza pe salariul din octombrie, iar 12% iau în calcul o soluție de finanțare pentru a acoperi cheltuielile.
„Comportamentul consumatorilor din acest an reflectă o schimbare clară de atitudine față de cheltuielile impulsive și o orientare tot mai puternică spre responsabilitate financiară. Vedem că românii își calibrează bugetele în funcție de contextul economic și social, aleg să cumpere doar ce au cu adevărat nevoie și se bazează în principal pe economii, nu pe credit”, observă Teodora Șaguna, Head of In App Shopping, tbi.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Teodora-Saguna-tbi-1024x750.jpg)
Pentru cei care nu dispun de întreaga sumă necesară pentru cumpărăturile de Black Friday, opțiunea de plată în 4 rate fără dobândă se dovedește cea mai atractivă, fiind aleasă de 47% dintre respondenți. În schimb, 37% susțin că vor face achiziții doar dacă au toți banii disponibili.
În ceea ce privește preferințele de produse, peste 44% sunt interesați de electrocasnice, mai mult de 40% urmăresc reducerile la electronice, iar aproape 30% își îndreaptă atenția spre produsele IT. În ansamblu, aproape 72% intenționează să cumpere articole necesare pentru uz personal sau pentru casă, iar 32,3% planifică achiziții și pentru cadouri de Crăciun.
Peste jumătate dintre respondenți (53%) consideră că reducerile din acest an vor fi mai mici comparativ cu cele de anul trecut, influențați, în special, de creșterea TVA. În același timp, 32,2% estimează că nivelul reducerilor va rămâne similar.
În ceea ce privește criteriile de selecție a produselor, aproape 41% se concentrează pe cel mai mic preț pentru articolele de care au nevoie, 30% cumpără doar dacă prețul corespunde așteptărilor lor, iar 22,2% aleg să achiziționeze doar dacă reducerea este considerabilă.
Citește și: Black Friday 2025. Produsul vândut cu 399 de lei la Flanco care le-a devenit indispensabil românilor
„În locul freneziei de altădată, observăm o analiză foarte atentă a ofertelor și o preferință pentru achiziții sustenabile. Pentru noi, ca instituție financiară, acest comportament este un semnal pozitiv: arată că educația financiară începe să dea roade, iar deciziile de cumpărare devin parte a unui management responsabil al banilor, nu o reacție de moment, ghidată doar de tentația reducerilor”, a comentat Teodora Șaguna, Head of In App Shopping, tbi.
Sondajul tbi bank a analizat modul în care românii vor să facă achizițiile de Black Friday și Crăciun și a fost desfășurat în octombrie 2025, la nivel național, prin platforma iVox, pe un eșantion total de 1.011 utilizatori de internet din România. Peste 53% dintre participanți sunt de sex masculin, iar peste 30% dintre respondenți lucrează în sectorul de stat.