Într-un context economic marcat de inflație, creșterea costurilor și scăderea puterii de cumpărare, analiza Allianz-Țiriac evidențiază un decalaj semnificativ între nevoia de protecție financiară și gradul real de acoperire prin asigurări în România.
Pentru majoritatea românilor, sănătatea rămâne cea mai importantă preocupare – 73% o consideră prioritară, potrivit studiului Allianz-Țiriac. Urmează protejarea vieții proprii și a celor dragi (62,4%), iar pe locul trei se află asigurarea unui viitor financiar stabil pentru copii (35,6%).
În pofida conștientizării riscurilor, doar 31,2% dintre români dețin în prezent o asigurare de sănătate sau de viață, iar o proporție și mai redusă, 11,5%, beneficiază de o poliță cu componentă de economisire pentru copii, arată studiul Allianz-Țiriac.
Potrivit celor mai recente date ale Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), piața românească de asigurări include în prezent aproximativ 2,1 milioane de contracte de viață și 255.000 de contracte de asigurare de sănătate.
Lipsa resurselor financiare rămâne principala barieră în accesarea asigurărilor, arată sondajul Allianz-Țiriac. Aproape 44% dintre români spun că ar putea aloca maxim 100 de lei pe lună pentru o asigurare de sănătate sau de viață, iar 29% dispun de un buget și mai redus, sub 50 de lei lunar. Doar 21,1% ar putea investi între 100 și 300 de lei pe lună, iar un procent redus, de 5,9%, ar fi dispus să plătească peste 300 de lei lunar pentru protecția financiară.
Românii investesc, în general, sume modeste pentru protecția financiară: aproape 31% dintre respondenți alocă sub 5% din venitul lunar pentru asigurări, economii sau fonduri de urgență, în timp ce 29,7% direcționează între 5% și 10% din venit în aceste scopuri.
Doar o mică parte dintre români alocă sume semnificative pentru protecția financiară: 20% investesc între 10% și 20% din venitul lunar, iar 5,4% depășesc pragul de 25%. În același timp, mulți sunt dispuși să facă compromisuri pentru a-și proteja familia: 46,6% ar renunța la ieșirile la restaurant pentru a plăti o poliță de sănătate sau viață, 40,7% ar reduce cheltuielile pentru haine și alte obiecte personale, iar 28,2% ar renunța la abonamentele pentru platforme de streaming, precum Netflix sau YouTube.
„Subdimensionarea protecției personale explică de ce mulți români sunt în continuare vulnerabili la șocuri financiare. Acesta este paradoxul pieței asigurărilor din România: conștientizarea riscurilor există, dar nu se materializează încă în achiziția protecției sub forma unei asigurări”, spune Codruța Furtună, Director de Vânzări și Distribuție la Allianz-Țiriac Asigurări.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Codruta-Furtuna-Allianz-Tiriac-684x1024.jpg)
„O asigurare de viață sau de sănătate nu mai este demult un moft sau un lux, ci este un instrument de stabilitate și sprijin atunci când tu și/sau familia ta aveți cea mai mare nevoie.”, explică Directorul de Vânzări și Distribuție, Allianz-Țiriac Asigurări.
Planurile românilor pentru următorul an arată o orientare mai clară către asigurările obligatorii, considerate prioritare de majoritatea respondenților. În paralel, 30,11% intenționează să achiziționeze o asigurare de sănătate, iar 29% plănuiesc să încheie o poliță de viață. Asigurările facultative pentru locuințe sunt în plan pentru 25,38% dintre participanți, în timp ce 14% iau în calcul și o poliță Casco.
Sondajul Allianz-Țiriac a fost desfășurat în perioada iulie-august 2025, la nivel național, pe un eșantion total de 1.036 utilizatori de internet din România. Aproximativ 53% dintre respondenți sunt bărbați, preponderent cu vârsta între 18 și 44 de ani, iar peste 56% au venituri lunare de peste 4.000 de lei.
Citește și: Fostul patron al Olympiacos intră pe piața asigurărilor din România