Producătorii europeni de automobile și furnizorii de componente auto au tras semnalul de alarmă privind penuria de cipuri pe care le furniza compania olandeză Nexperia, penurie care ar putea duce la oprirea liniilor de producție în toată Europa, informează France 24.
Citește și: Volkswagen ia în calcul oprirea producției la Wolfsburg din cauza crizei semiconductorilor
Purtătorul de cuvânt al Uniunii Europene, Olof Gill, a declarat că Maros Sefcovic, comisarul pentru comerț, a fost în contact în această săptămână cu oficialii chinezi și olandezi pentru a găsi o soluție rapidă. „Problema este serioasă și a ridicat multe îngrijorări în rândul industriei europene”, a spus Gill, precizând că subiectul va fi discutat joi cu oficialii chinezi la Bruxelles.
Lobby-ul european făcut de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a avertizat miercuri despre „perturbări imediate” ale producției de automobile pe continent, din cauza agravării penuriei de cipuri.
Directorul general al ACEA, Sigrid de Vries, a explicat că „aprovizionarea cu piese este deja oprită. Aceasta înseamnă că opririle liniilor de asamblare ar putea fi la doar câteva zile distanță”.
În paralel, restricțiile impuse de China asupra exporturilor de minerale rare, vitale pentru sectoarele auto, electronic și de apărare au generat nemulțumiri la Bruxelles și vor fi un punct central în discuțiile care urmează joi.
Uniunea Europeană afirmă că aceste restricții au determinat deja unele companii europene să oprească producția și au provocat daune economice.
Nexperia, compania de semiconductori olandeză deținută de Wingtech din China, pare prinsă la mijloc între tensiunile comerciale tot mai mari dintre SUA și China. Însă rămâne întrebarea: guvernul olandez urmează pur și simplu decizia președintelui Trump, așa cum susține China sau acționează pe cont propriu, luând măsuri pentru a proteja Olanda? Editorii de la IO+, o platformă de jurnalism independentă din Olanda, încearcă să ofere o imagine de ansamblu asupra evenimentelor.
Intervenția guvernului olandez, care a invocat Legea privind Disponibilitatea Bunurilor la 13 octombrie 2025, a urmărit preluarea temporară a controlului asupra Nexperia în Olanda, invocând îngrijorări privind managementul companiei, aflat sub conducerea președintelui Wingtech, Zhang Xuezheng.
Ministerul Olandez al Economiei a evidențiat „deficiențe serioase de guvernanță”, care amenințau continuitatea cunoștințelor tehnologice critice în Olanda și Europa, punând în potențial pericol securitatea economică.
Wingtech, ca răspuns, a criticat intervenția ca fiind o „interferență excesivă, determinată de părtinire geopolitică, mai degrabă decât de o evaluare a riscurilor bazată pe fapte”.
Wingtech a declarat, de asemenea, că Nexperia a investit în 2024 aproape 200 de milioane de dolari pentru a-și extinde fabrica din Hamburg, considerând aceasta o dovadă a angajamentului pe termen lung al companiei față de Europa. „Acest fapt contrazice direct narațiunea olandeză”, a spus compania.
Ministerul Comerțului din China a ripostat la 4 octombrie 2025, impunând restricții la exporturile Nexperia din China și ale subcontractorilor săi, cerând licențe explicite pentru exportul anumitor componente și ansambluri finite.
Această măsură, împreună cu intervenția olandeză, au adâncit tensiunile globale din lanțul de semiconductori, ridicând îngrijorări privind perturbările în industria auto.
Microcipurile (denumite și cipuri sau semiconductori) sunt seturi mici de circuite electronice create pe o bucată plată mică de siliciu. Un cip de dimensiunea unei unghii poate conține miliarde de tranzistori – comutatoare microscopice – care controlează semnalele electronice.
Cipurile pot capta, stoca și procesa datele și pot acționa asupra lor. Acestea sunt ADN-ul tehnologiei moderne.
Nexperia produce sute de milioane de astfel de cipuri anual, esențiale pentru diverse funcții ale autovehiculelor, inclusiv comutatoare și controale pentru volan.
Compania operează unități de producție în Germania, Marea Britanie și Olanda, cu o capacitate combinată de peste 50 de miliarde de componente anual.
Produsele Nexperia sunt profund integrate în sistemele vehiculelor, astfel încât orice perturbare a lanțului de aprovizionare poate provoca blocaje logistice.
Expunerea industriei auto la producția companiei Nexperia este estimată la doar 5% din piața globală a siliciului folosit pentru automobile, cu o pondere ușor mai mare în Europa. Aceasta înseamnă că, deși Nexperia este un jucător important, impactul este oarecum limitat, datorită existenței unor furnizori alternativi, scriu jurnaliștii de la IO+.
Orașul Dongguan din China – supranumit fabrica lumii – și-a redus semnificativ producția, a scurtat programul de lucru în fabrici și a oprit aproximativ producția a cel puțin o treime din mașini, conform angajaților intervievați de South China Morning Post.
Această scădere a producției este atribuită lipsei de plachete de siliciu, furnizate de obicei de fabricile Nexperia din Germania și Marea Britanie. La 10 octombrie 2025, constructorii de automobile și furnizorii lor de nivel unu au fost informați de Nexperia că aceasta nu mai poate garanta livrările de cipuri către lanțul de aprovizionare auto.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) avertizează că stocurile ar putea ține doar câteva săptămâni, iar directorul său general, Sigrid de Vries, se teme că întreruperea livrării de cipuri Nexperia poate perturba producția europeană de autovehicule.
Ca răspuns la criză, furnizori de electronice de nivel unu, precum Bosch, Continental și DENSO, evaluează activ stocurile și caută furnizori alternativi pentru a diminua expunerea la perturbările legate de Nexperia.
Constructorii de automobile colaborează cu Nexperia și alți furnizori pentru a evalua impactul potențial și a dezvolta măsuri de atenuare. În ciuda provocărilor, experții din industrie sugerează că perturbarea este limitată, deoarece Nexperia vinde în principal piese standard, ușor disponibile de la alți furnizori.
Componentele standard de siliciu pot fi înlocuite ușor între furnizori calificați, permițând producătorilor auto să substituie cipurile Nexperia fără reproiectări majore, oferind astfel flexibilitate în gestionarea perturbărilor lanțului de aprovizionare, scriu editorii de la IO+.
Cazul Nexperia evidențiază tensiunile tot mai mari din industria globală de semiconductori, exacerbate de războiul comercial dintre SUA și China. Guvernul american a plasat Wingtech pe „lista entităților” care au accesul restricționat la tehnologia americană și a desemnat compania drept o preocupare de securitate națională.
China a restrâns, de asemenea, exporturile de elemente rare esențiale pentru fabricarea semiconductorilor, invocând interese de securitate națională. Asociația Chineză a Industriei Semiconductorilor a exprimat „o îngrijorare serioasă” privind acțiunile guvernului olandez, descriindu-le ca „selective și discriminatorii” față de filialele chinezești și că subminează comerțul liber.
Ministrul olandez al Afacerilor Economice, Vincent Karremans, a discutat cu ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao, pe 21 octombrie 2025, încercând să găsească o soluție constructivă, indicând eforturi continue de dezescaladare a situației.
Wingtech, care a achiziționat Nexperia în 2019, și-a apărat operațiunile, afirmând că a respectat strict legile și reglementările tuturor jurisdicțiilor în care activează. Compania a criticat intervenția guvernului olandez ca fiind determinată de părtinire geopolitică, nu de o evaluare a riscurilor bazată pe fapte.
Rezultatele financiare recente ale Wingtech indică o scădere de 63% a veniturilor, deși afacerea cu semiconductori menține marje brute mai sănătoase comparativ cu divizia care proiecta și fabrica telefoane și alte dispozitive electronice pentru mărci internaționale, pe care compania a cedat-o, tocmai pentru a se concentra pe semiconductori.
Afacerea de semiconductori a Nexperia reprezintă acum 25% din compania combinată, în scădere de la 40% în 2019, reflectând o schimbare a focusului de business.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Nexperia-Xuezheng-Zhang-Wing-1024x488.jpg)
Președintele companiei, Zhang Xuezheng, a fost suspendat din consiliul de administrație al Nexperia prin ordinul unui tribunal din Amsterdam la începutul acestei luni.
Perturbarea Nexperia a ridicat îngrijorări speciale în rândul producătorilor germani, în special în contextul mai multor lansări majore de vehicule programate pentru sfârșitul anului 2025 și începutul lui 2026, inclusiv platforma Neue Klasse a BMW, următoarea generație CLA de la Mercedes-Benz și T-Cross complet electric de la Volkswagen.
John Bozzella, CEO al Alliance for Automotive Innovation, a avertizat că o întrerupere prelungită a livrărilor de cipuri auto ar putea perturba producția de automobile în SUA și alte țări, cu efecte secundare și în alte industrii.
Deși Nexperia a numit un membru independent, non-chinez, în consiliul de administrație cu putere de vot decisivă, semnalând o posibilă cedare în fața presiunii occidentale, situația rămâne incertă, iar impactul pe termen lung asupra lanțului de aprovizionare auto este nesigur.