Într-o perioadă de instabilitate economică și presiuni bugetare, Guvernul României a anunțat un proiect de rectificare bugetară care va avea un impact major asupra Ministerului Transporturilor. În loc de fonduri suplimentare pentru investiții în infrastructura feroviară și metro, Guvernul a decis să facă tăieri masive, reducând aproape două miliarde de lei din bugetul alocat acestui minister. Asta înseamnă că atât CFR Călători, operatorul național de transport feroviar, cât și Metrorex, compania care gestionează transportul cu metroul în București, vor rămâne fără sprijinul financiar suplimentar pe care îl așteptau, notează Club Feroviar.
Proiectul de rectificare bugetară, publicat de Ministerul de Finanțe, prevede reduceri în mai multe domenii. Cel mai grav afectate sunt sectoarele ce vizează transportul public și proiectele de infrastructură feroviară și metro. Ministerul Transporturilor pierde un total de 1,849 miliarde de lei, iar tăierile sunt distribuite pe mai multe capitole bugetare:
Proiecte europene nerambursabile postaderare: – 1,5 miliarde de lei;
Proiecte cu granturi PNRR (fonduri nerambursabile): – 1,5 miliarde de lei;
Subvenții pentru transport (CFR Călători și Metrorex): – 370 milioane de lei;
Transferuri între instituții publice: – 300 milioane de lei;
Bunuri și servicii: – 18 milioane de lei;
Dobânzi: – 0,8 milioane de lei;
Alte transferuri: – 63 milioane de lei;
Active financiare: – 200 milioane de lei.
Aceste tăieri afectează grav capacitatea Ministerului Transporturilor de a implementa proiectele de infrastructură și de a sprijini operatorii de transport public, în special într-o perioadă în care cererea de subvenții și investiții în sectorul de transport public este în continuă creștere.
CFR Călători se afla în așteptarea unui ajutor financiar suplimentar de aproape un miliard de lei, necesar să acopere deficitul dintre bugetul actual și cel prevăzut pentru anul 2024. De asemenea, Metrorex, care se confruntă cu creșteri ale costurilor de operare și necesități de investiții, spera să beneficieze de bani pentru buna funcționare la standarde optime a rețelei de metrou din București. Ambele companii au fost, însă, lăsate pe dinafară în fața tăierilor drastice.
Rectificarea bugetară prevede, de asemenea, o schimbare majoră în modul în care sunt finanțate proiectele din domeniul transporturilor. În loc ca România să beneficieze de fonduri europene nerambursabile pentru proiectele de infrastructură, Guvernul va direcționa mai mulți bani către proiectele finanțate prin împrumuturi PNRR, care trebuie rambursate cu dobândă.
Proiectele europene nerambursabile, care implicau sume „gratuite” din partea Uniunii Europene, vor suferi reduceri drastice, cu 1,5 miliarde de lei mai puțin, în timp ce investițiile în proiectele PNRR, care sunt condiționate de rambursarea împrumuturilor, vor fi susținute cu 2 miliarde de lei. Acest transfer de fonduri nu este deloc avantajos pentru România, având în vedere că împrumuturile vor adăuga o povară grea asupra economiei, în timp ce fondurile europene nerambursabile reprezenta un ajutor benefic, fără costuri adăugate pentru stat.
Într-o intervenție TV, președintele României, Nicușor Dan, a explicat necesitatea rectificării bugetare și a menționat că aceasta a fost realizată pentru a asigura buna funcționare a statului.
„România a plecat în februarie-martie cu un deficit pe hârtie de 7% din PIB. Asta însemna că unele cheltuieli existau, dar nu erau trecute pe hârtie. Acum rectificarea aduce deficitul la 8,4% și înseamnă un plus de 25 de miliarde de lei la cheltuieli”, a spus liderul de la Cotroceni.
Proiectul de rectificare va fi discutat în Guvern, în această săptămână, iar dacă va primi toate avizele necesare, este posibil ca rectificarea să fie aprobată oficial miercuri, 1 octombrie sau joi, 2 octombrie.