- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Maşinile second-hand cele mai ieftine vin cu cele mai mari riscuri. Atenţie la automobilele sub 24.000 de lei

24 Aug, 19:38 • Dobran Viorel
Un nou studiu sugerează că mașinile ieftine din România pot fi mai susceptibile la fraudarea kilometrajului. Maşinile care atrag prin preţ au cu siguranţă alte probleme care m,ăresc ulteriro costurile.
Maşinile second-hand cele mai ieftine vin cu cele mai mari riscuri. Atenţie la automobilele sub 24.000 de lei

Aproape jumătate din mașinile din România care costă până în 24.700 de lei au fost implicate într-un accident sau au suferit alte daune în trecut. Vehiculele mai scumpe au șanse și mai mari de a fi deteriorate.Deși cumpărarea unei mașini second hand este o variantă mai accesibilă decât cumpărarea unei mașini noi direct de la reprezentanță, sunt cazuri în care vă puteți pomeni cu cheltuieli suplimentare. Fraudarea kilometrajului și daunele ascunse sunt scenarii comune pe piața europeană a mașinilor rulate, ceea ce însemană că de multe ori mașinile second-hand vin la pachet cu costuri ridicate de întreținere, probleme mecanice ocazionale și probleme de siguranță.

Un studiu realizat în România de compania de date auto carVertical sugerează că mașinile mai ieftine din țară au mai multe șanse să aibă kilometrajul falsificat.

Mașinile cele mai ieftine vin cu cele mai mari riscuri: 1 din 7 automobile la mâna a doua din România are kilometrajul dat înapoi,

1 din 7 mașini la mâna a doua din România are kilometrajul dat înapoi, ceea ce sugerează că fraudarea odometrului este o practică relativ obișnuită iar șoferii ar trebui să fie în gardă atunci când cumpără un vehicul. În acest context cea mai mare șansă de a fi înșelat o aveți atunci când cumpărați o mașină de până în 24.700 de lei – 15,4% din toate vehiculele din această categorie de preț au avut kilometrajul dat înapoi.

„Cumpărătorii care caută o mașină mai ieftină în România se expun unui risc considerabil mai mare de a da peste fraude care implică kilometraj dat înapoi. Acestea fiind spuse, este bine de precizat și că deși șansa de a cumpăra o mașină cu kilometraj fals este destul de ridicată și în alte intervale de preț, cumpărarea unui vehicul scump cu kilometraj fals va avea ca rezultat cheltuieli neprevăzute uriașe și o valoare reziduală deteriorată semnificativ”, spune Matas Buzelis, directorul de comunicații al carVertical.

Decizie de ultim moment! Mașinile care vor fi interzise să circule pe toate drumurile naționale. Care sunt excepțiile

Dintre toate mașinile care au costat între 24.700 și 49.300 lei și care au fost verificate de carVertical în România, 14,1% au avut kilometrajul dat înapoi. Pentru o mașină cu kilometraj modificat nu numai că veți avea o valoare mai mică, dar va fi dificil să-i planificați reviziile.

 

Maşinile care costă peste 222.000 de lei sunt cele mai sigur de cumpărat – doar la 10,3% li s-au falsificat kilometrajul. Totuși, acesta este un procent mare și șoferii care-și permit acest fel de autoturism riscă să piardă zeci de mii de lei din cauza unui odometrul falsificat.

Jumătate dintre mașinile din România au suferit daune în trecut

Deși șansele de a da în România peste mașini care au kilometrajul dat înapoi sunt similare cu cele pe care le-ați avea în celelalte țări din Europa Centrală și de Est, cercetarea carVertical sugerează că în România este mult mai greu să evitați mașinile care au în istoric înregistrări de daune.

40,9% dintre mașinile din România care costă până în 24.700 de lei au fost implicate într-un accident sau au suferit alte daune în trecut. Vehiculele mai scumpe au șanse și mai mari de a fi deteriorate.

„Chiar dacă la nivel declarativ cele mai ieftine mașini au cele mai puține daune, acest lucru poate fi explicat prin faptul că șoferii de mașini mai ieftine sau mai vechi tind să ignore loviturile și zgârieturile minore. Pe de altă parte proprietarii de mașini mai scumpe își declară de obicei toate daunele la asiguratori”, explică Buzelis.

Ireal ce se întâmplă la stat! Angajații șoferi primesc leafă de 4.000 de lei, chiar dacă instituția nu are mașinile necesare

Vehiculele care costă peste 222.000 de lei au cele mai multe avarii – 51,1% dintre mașinile din această categorie au suferit un accident în trecut.

Expertul auto susține că un vehicul care are daune anterioare poate avea probleme mecanice sau probleme de siguranță, ambele putând duce la facturi substanțiale de reparații. De aceea este important să verificați temeinic o mașină înainte de a o cumpăra.

Maşinile second-hand: Cum îți dai seama dacă kilometrajul a fost dat înapoi?

O mașină rulată are multe beneficii, printre care, cel mai important, un preț scăzut de achiziție. Dar cum poți gestiona celelalte aspecte pe care un dealer auto dorește să ți le ascundă?

Una dintre cele mai des întâlnite acțiuni realizate de către dealerii auto este cea de cosmetizare a kilometrajului. Un număr mai mic de kilometri înseamnă o mașină mai puțin uzată și cu puține piese care trebuie schimbate. În plus, mașinile cu un kilometraj mare sunt cumpărate la un preț redus de către samsari, urmând să le micșoreze kilometrajul pentru a-și mări profiturile.

Cum pot fi derulați kilometrii unui automobil? Acest lucru poate fi făcut chiar și prin intermediul unui telefon și un cablu care să-l conecteze la mașină. Câteva minute de muncă pentru o mașină care ar trebui să se comporte ca aproape nouă!

Spre deosebire de alte țări, în România, acest procedeu nu este considerat a fi o ilegalitate. Proprietarul unei mașini poate aduce ce modificări dorește, atâta timp cât respectă legea.

Deci, cum poți verifica kilometrajul real al mașinii pe care dorești să o cumperi? Poți face, mai întâi, o verificare online. Dacă obții VIN-ul mașinii (seria de șasiu), poți afla detalii legate despre vizitele mașinii în service și numărul de kilometri la care au fost făcute acestea. Dacă există neconcordanțe între date, de exemplu, în 2017 mașina avea 96.000 km, iar la ultima revizie din 2019, aceasta figura cu doar 75.000 de km, înseamnă că proprietarul a modificat kilometrajul.

Dacă mașina a trecut testul online, poți programa un test drive. Va trebui să acorzi o deosebită atenție gradului de uzură al elementelor interioare: volan, cotiere, schimbător viteze, pedală de ambreiaj. Dacă a fost derulat kilometrajul, gradul de uzură al interiorului ar trebui să fie mai mare decât kilometrii specificați în bord. De asemenea, dacă au fost schimbate piese care, de obicei, se înlocuiesc la un număr mult mai mare de kilometri, poți avea o nouă confirmare o unui kilometraj neconform.

Maşinile second-hand vin cu probleme

Problema cea mai mare la o astfel de mașină este reprezentată de întreținerea defectuoasă, dar neintenționată. Poți achiziționa o mașină cu kilometrajul derulat, fără să știi de acesta, și să nu o întreții conform, din necunoștință de cauză. Pentru un anumit număr de kilometri este necesară o anumită întreținere. Atunci când kilometrii nu corespund cu realitatea, e posibil ca anumite piese sau schimburi să nu fie realizate conform. De asemenea, anumite probleme apărute în urma unui kilometraj mare nu pot fi încadrate corect din cauza bordului care afișează un număr de kilometri cu mult mai mic pentru a putea fi considerat sursa acelor defecțiuni.

Pentru a fi 100% sigur de kilometrii reali ai mașinii pe care ți-o dorești, există 2 variante.

  1. Execuți verificările mai sus menționate, plus o verificare în service pentru a descoperi alte eventuale avarii care nu ți-au fost comunicate de către dealerul auto.
  2. Completezi formularul de comandă, iar mașina mult dorită va avea toate informațiile prezentate transparent și real.