Noile modificări aduse Codului Rutier 2025 vizează în mod direct comportamentele necorespunzătoare ale șoferilor în ceea ce privește parcarea și oprirea neregulamentară, în special în marile orașe, unde criza locurilor de parcare a devenit o problemă acută. Una dintre cele mai importante prevederi actualizate se referă la interzicerea parcării pe trotuar, chiar și în fața propriei case, dacă nu există marcaje și indicatoare care permit acest lucru.
Te-ar mai putea interesa și: Cod Rutier 2025. Șoferii români care riscă amenzi de 1.600 de lei. Mașinile trebuie modificate pentru a evita sancțiunile
Conform Codului Rutier în vigoare din 2025, parcarea pe trotuar este interzisă, cu excepția cazurilor în care există marcaje speciale care o permit și doar dacă se lasă un spațiu de cel puțin 1 metru pentru circulația pietonilor. În lipsa acestor condiții, orice vehicul parcat pe trotuar riscă sancțiuni.
Pentru șoferii care reduc parțial spațiul pietonal prin parcarea mașinii, amenzile sunt încadrate în clasa I de sancțiuni, respectiv între 405 și 607,5 lei (corespunzătoare la 2 sau 3 puncte-amendă).
Însă, în cazurile mai grave, când mașina blochează complet trotuarul și forțează pietonii să meargă pe carosabil, creând astfel un risc real pentru siguranța lor, amenzile cresc semnificativ, încadrându-se în clasa a II-a de sancțiuni, între 810 și 1.012,5 lei (4 sau 5 puncte-amendă).
Codul Rutier 2025 pune un accent special și pe combaterea opririi neregulamentare, o practică des întâlnită în trafic și adesea ignorată de șoferi. Potrivit definiției legale, oprirea este considerată neregulamentară atunci când un vehicul este imobilizat voluntar pentru o durată de cel mult 5 minute într-un loc unde oprirea este interzisă prin semne de circulație, marcaje sau alte reglementări.
Locurile unde oprirea este interzisă includ, printre altele:
Șoferii care ignoră aceste reguli riscă sancțiuni între 405 lei și peste 1.200 de lei, în funcție de gravitatea abaterii. De asemenea, mașinile pot fi ridicate de autorități, ceea ce adaugă costuri suplimentare și neplăceri.
Odată cu intrarea în vigoare a noului Cod Rutier, s-a produs și o majorare a punctului de amendă, care a crescut de la 165 lei la 202,5 lei. Această modificare a dus automat la mărirea tuturor amenzilor pentru contravenții rutiere, astfel:
Te-ar mai putea interesa și: Cod Rutier 2025. Ce riscă șoferii care refuză să prezinte actele polițiștilor rutieri