Programul „Rabla” este, în prezent, suspendat, urmând ca noul Executiv să decidă reluarea sa doar după ce va reevalua disponibilul bugetar. Situația programului „Casa Verde” este și mai incertă, existând șanse reduse ca acesta să mai fie reluat în cursul acestui an.
Te-ar mai putea interesa și: Rabla 2025. AFM suspendă noua sesiune a programului Rabla 2025 până la formarea noului Guvern
În paralel, au fost inițiate discuții privind modificarea impozitului auto. Guvernul intenționează să introducă un sistem de taxare diferențiată, în care autovehiculele vechi și cu emisii ridicate de noxe să fie impozitate mai sever.
Pentru moment, toate programele de mediu, inclusiv Rabla și Casa Verde, sunt blocate.
Ilie Bolojan, premierul României: „Personal, cred că, având mai puțini bani la dispoziție, trebuie să ne concentrăm pe acele programe de susținere a unor direcții care rezolvă câteva lucruri. În primul rând, ne cresc capacitatea de a ne crește exporturile, avem un deficit comercial foarte mare. De exemplu, pe componenta de fotovoltaic am ajuns să avem niște dezechilibre foarte mari în sistemul energetic. Capacitatea de a absorbi noi infuzii de fotovoltaic e foarte scăzută, în anumite zone sunt probleme destul de mari, deci nu putem să facem rău susținând un anumit program care sună bine.”
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/02/masini-vechi-rabla-plus-1024x576.jpg)
După două decenii de funcționare, „Rabla” își oprește motorul. Blocajul a generat deja efecte în piață: unii dealeri auto au decis să nu mai aștepte reluarea programului și oferă reduceri din surse proprii.
Dan Vardie, președintele APIA: „Sunt zeci, sau dacă nu poate o sută, de dealeri care au fost implicați în acest proces. Vorbim de mii de oameni.”
În paralel, guvernul discută despre reformarea impozitului auto, care, în prezent, se calculează exclusiv în funcție de capacitatea cilindrică a motorului. Noul sistem ar putea lua în considerare și vechimea mașinii, dar mai ales nivelul emisiilor de CO₂. Potrivit estimărilor APIA, această modificare ar putea aduce la buget aproximativ 17 miliarde de lei anual, în condițiile în care România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa.
Dan Vardie, președintele APIA: „Dacă vorbim de vechime, în primii 5 ani, impozitul nu crește față de valoarea primordială. Dacă vorbim de mașini electrice, plug-in hybrid, hybrid, de asemenea, nu va crește impozitul.”
Astfel de taxe sunt deja aplicate în mai multe state europene. În Franța, înmatricularea unei mașini poluante poate genera o taxă de până la 2.600 de euro, iar în Irlanda, impozitul anual poate ajunge la 2.300 de euro, în funcție de emisiile de dioxid de carbon. În Norvegia, taxele pentru vehiculele poluante pot depăși 3.000 de euro, iar în Danemarca, impozitul de înmatriculare poate urca până la 150% din valoarea autovehiculului.
Executivul plănuiește și modificarea sistemului de roviniete. Pentru autoturisme, costul va varia în funcție de norma de poluare, iar pentru vehiculele grele va fi introdusă o taxă pe kilometru parcurs. Toate aceste măsuri sunt programate să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, termen-limită pentru a evita pierderea unor fonduri europene importante.
Te-ar mai putea interesa și: Rabla pentru Tractoare. Statul oferă 44.000 € și schimbă regulile jocului