Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat reluarea iminentă a Programului Rabla Tractoare 2025, imediat după încheierea celor trei sesiuni aflate în desfășurare pentru Rabla Auto.
Te-ar mai putea interesa și: Vânzările de vehicule electrice ating cote record la nivel global. România rămâne în urmă din cauza întârzierii Programului Rabla 2025
Această decizie vine pe fondul unui interes uriaș din partea micilor fermieri, dar și a dificultăților administrative întâmpinate în prima sesiune a programului. Ministrul a declarat că sistemul anterior, bazat pe principiul „primul venit, primul servit”, a fost ineficient și inechitabil, iar în prezent se lucrează la un nou set de criterii care să permită un acces mai echitabil la fonduri.
Programul Rabla Tractoare este destinat în special micilor fermieri persoane fizice, care nu dețin forme juridice și nu au beneficiat anterior de finanțări europene. Scopul principal este acela de a sprijini aceste persoane în achiziționarea de echipamente agricole moderne, în special tractoare.
”Rabla Tractoare va începe imediat ce vom termina cu cele trei programe Rabla, unul dintre ele cred că începe chiar mâine pe 29 mai”, a spus ministrul pe pagina sa de socializare
Ajutorul financiar nerambursabil poate acoperi între 65% și 80% din valoarea tractorului, în funcție de criterii care urmează a fi revizuite. În practică, acest sprijin poate ajunge până la un maxim de 44.000 de euro, dintr-un total eligibil de 55.000 de euro per vehicul.
”Cred că am tras suficiente concluzii și am învățat din greșelile pe care le-am făcut până acum. Eu avut multe discuții cu colegii din minister și ne-am întrebat mereu câți sunt acei fermieri care sunt persoane fizice, nu au primit banii europeni, nu au firmă, nu au PFA.
Și ne-a gândit că ar fi vreo 5.000-6.000 astfel de potențiali beneficiari, oameni pe care nimeni nu i-a finanțat niciodată. Văzând că avem bani pentru 2.500 de tractoare, am spus că ”primul venit, primul servit” e o afacere bună.
2.500 vor fi fericiți, ceilalți 2.500 vor fi supărați și ne vor critica probabil că n-a fost un program bun sau că acest criteriu de acordare a voucherelor nu a fost cel mai potrivit.
Ori când am constatat că au fost descărcate 66.000 de cereri de finanțare și platforma a fost accesată în 10 minute de 3,3 milioane de ori, ne-am dat seama că fie am ratat grupul țintă, fie am estimat greșit fie s-a întâmplat altceva”, a spus Fechet la Maratonul Economia Sustenabilă, organizat de Profit.ro TV.
Estimările inițiale ale ministerului vizau între 5.000 și 6.000 de beneficiari potențiali, însă interesul public a depășit orice așteptare: s-au depus peste 66.000 de cereri, iar platforma a fost accesată de 3,3 milioane de ori în doar 10 minute. Bugetul acoperea însă doar 2.500 de tractoare, ceea ce a provocat frustrare în rândul celor care nu au reușit să acceseze finanțarea.
Ministrul a recunoscut că metoda utilizată – „primul venit, primul servit” – nu este potrivită pentru un program destinat unor persoane care nu au neapărat abilitățile tehnice pentru a accesa platforma digitală la secundă. A oferit exemplul fermierilor care muncesc în sere sau grajduri și care nu pot concura în viteză cu utilizatori mai experimentați în online.
”Eu cred că este greșit și eu admit și atunci când luăm decizii mai puțin inspirate, de a folosi în continuare principiul ”primul venit, primul servit” la o finanțare unde doar 10% dintre potențialii beneficiari reușesc să obțină acei bani.
Ca să nu mai vorbesc de frustrare unui om cu mâinile crăpate de muncă în seră, în fermă, în grajdul cu animale, care cu siguranță nu reușește în secunda 40, acolo unde s-a urcat primul dosar în aplicație, să obțină acei bani.
Motiv pentru care, deși nu știu cât de corect e acum, la sfârșit de mandat, ca să spun așa, să emit pretenții că am găsit în sfârșit formula corectă pentru aceste programe, însă eu cred că în acest scurt timp pe care îl avem la dispoziție ar trebui să definitivăm un set de criterii de departajare, cel puțin pentru astfel de programe, unde cererea este disproporționat de mare în raport cu bugetul”, a mai spus ministrul Mediului.
În acest context, autoritățile lucrează la un set nou de criterii care să reflecte mai corect obiectivele programului. Fechet a indicat că este prioritar ca accesul la fonduri să fie corect, echilibrat și să nu favorizeze doar viteza de depunere a cererii, ci și nevoia reală.
Chiar dacă este la final de mandat, ministrul susține că își asumă responsabilitatea pentru reformarea sistemului, dorind ca măcar pentru programele extrem de populare, cum este Rabla Tractoare, să fie introduse criterii de departajare mai juste.
Relansarea Rabla Tractoare este condiționată de finalizarea celor trei sesiuni Rabla Auto. Pentru acest program, lansarea sesiunii pentru persoane fizice este programată pentru 19 iunie 2025, cu închidere pe 27 noiembrie sau la epuizarea fondurilor. Noutatea majoră a acestei ediții este eliminarea completă a finanțării pentru autovehicule diesel, în favoarea vehiculelor electrice, hibride sau alimentate cu gaz.
Statul oferă în cadrul Rabla Auto:
Aceste modificări fac parte dintr-o strategie mai largă de tranziție spre mobilitate verde și de reducere a emisiilor de carbon.