- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Radare fixe în toată ţara, şoferii vitezomani pot primi în plic şi amenzi de 2900 de lei

22 Mar, 20:59 • Dobran Viorel
Autostrăzile care pornesc din București intră în era digitală: CNAIR montează sisteme de monitorizare, radare fixe, verificarea rovinietei, cântărirea din mers și chiar senzori de polei pe Autostrăzile spre Pitești, Cernavodă și Ploiești, dar și pe DN1.
Radare fixe în toată ţara, şoferii vitezomani pot primi în plic şi amenzi de 2900 de lei

Radare fixe pe principalele artere din România în cel mult doi ani. CNAIR a lansat licitația pentru montarea echipamentelor de monitorizare a traficului. Compania de Drumuri a lansat în licitație un contract de 112 milioane de lei pentru montarea unui sistem de monitorizare și informare modern pe cele trei autostrăzi care pornesc din București și pe DN 1 București – Ploiești. Vor fi instalate echipamente moderne pentru monitorizarea traficului, radare fixe pentru măsurarea vitezei, panouri de informare-avertizare cu mesaje variabile de tip VMS, sistem pentru monitorizarea și controlul rovinietei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo cu senzori de polei. De asemenea, sistemul va avea funcția ANPR pentru recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare, potrivit caietului de sarcini pe care l-a consultat Economedia. Contractul are o durată de 6 luni pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru execuție.

Actualizare importantă în Waze: Șoferii vor putea să raporteze radarele și filtrele poliției fără să-și ia ochii de la drum

Potrivit Codului Rutier, amenzile se stabilesc in cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate. Un punct-amenda reprezinta 10% din salariul minim brut pe economie, adica 145 de lei.

Soferii care depasesc limitele admise de viteza pot fi sanctionati cu amenzi intre 290 și 2.900 de leidupa cum urmeaza:

  • depasirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise: doua sau trei puncte-amenda (290 sau 435 de lei), la care se adauga doua puncte de penalizare;
  • depasirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise: patru sau cinci puncte-amenda (580 sau 725 de lei), la care se adauga trei puncte de penalizare;
  • depasirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise: de la sase la opt puncte-amenda (de la 870 la 1.160 de lei), la care se adauga patru puncte de penalizare;
  • depasirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise: de la noua la 20 puncte-amenda (de la 1.305 la 2.900 de lei), la care se adauga sase puncte de penalizare;
  • depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise: de la noua la 20 puncte-amenda, plus suspendarea permisului pentru o perioada de 90 de zile.

„Obiectul contractului il reprezinta ”Sistem de monitorizare si informare asupra traficului si a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București – Pitești, Autostrada A2 București– Cernavoda, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești”, in conformitate cu prevederile contractului de lucrari”, arată documentația SEAP.

Radare fixe pe autostrada A1 București – Pitești 

Vor fi montate 48 de sisteme de detecție incidente, 33 de camere mobile, 8 camere CCTV, 5 stații meteo cu 4 senzori de polei, 22 panouri cu mesaje variabile noi VMS (ambele căi) 16 panouri VMS pe bretele, 2 sisteme cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație și 2 echipamente pentru cântărirea din mers a camioanelor. Camerele video CCTV vor avea funcții cu sistem de mișcare și panoramare (Pan Tilt & Zoom), iar cele fixe cu Zoom fix.

Radare fixe pe Autostrada Soarelui București – Cernavodă 

Pe Autostrada Soarelui echipamentul ITS modern va fi montat pe tronsonul mai vechi București – Cernavodă până la kilometrul 162. Vor fi 66 de camere detecție incidente, 35 de camere mobile, 40 de camere CCTV, 8 stații meteo, 9 panouri VMS, un sistem de cântărire din mers și două echipamente cu bucle indictive pentru măsurarea vitezei între nordurile de circulație.

Radare fixe pe Autostrada A3 București – Ploiești

Între șoseaua Petricani și intersecția cu DN 1 Centura Ploiești vor fi instalate 20 de bucle inductive, 42 de camere detecție, 29 de camere detecție incidente, 16 camere CCTV, 4 stații meteo și 17 panouri VMS.

Radare fixe pe DN 1 București – Ploiești

Vor fi montate 16 bucle inductive, 28 de camere de detecție incidente, 17 camere mobile, 7 panouri VMS.

Buclele inductive pot măsura viteze cuprinse între 10 și 250 km/h., să reziste unor temperaturi exterioare de la -30 C la + 60 C și vor permite colectare următoarelor tipuri de date: viteza vehiculelor, numărul de vehicule, clasificarea vehiculelor, direcția și distanța între vehicule în secunde. Buclele inductive vor permite și detectarea vitezei pentru mașinile care se deplasează pe contrasens.

Radarele fixe, din nou în România. Ce vor păți românii care încalcă regulile

Sistemul de detecție incidente: 

sistemul va asigura detecția automată a incidentelor (oprirea vehiculelor, scăderea bruscă a vitezei) într-o zonă de predetecție presetată. Subsistemul va genera alarme în următoarele cazuri : vehicul oprit, mers pe contrasens, pieton, încărcătură pierdută, fum/foc/ceață, aglomerare vehicule pe sector monitorizat, scăderea vitezei.

Contractul este finanțat din fonduri europene nerambrusabile, prețul ofertei reprezintă 70 % din punctaj, iar ofertele pot fi depuse până pe 19 aprilie.

Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR a vorbit în direct la Euronews România despre cum va funcționa sistemul și despre așteptările pe care autoritățile le au privind implementarea acestora:  ”Este vorba nu numai de radare, ci de un sistem mai complex care va verific toate abaterile sau majoritatea abaterilor de la conduita rutieră: depășirea vitezei, șicanările în trafic, depășirile hazardate, opririle în zone interzise sau staționările pe perioade mai lungi de timp, de exemplu pe banda de urgență mai mult decât este necesar. (…) Senzorii în asfalt sunt nu numai pentru viteză, sunt și pentru greutate. O să aibă și un rol de cântărire dinamică. În baza acestor sesizări, a senzorilor, respectivele autovehicule vor fi oprite pe dreapta și cântărite. Camerele de radar fixe, pregătite pentru așa ceva, sunt capabile să îți măsoare viteza chiar dacă nu ai acești senzori. Există mai multe sisteme de măsurare a vitezei pe șosele.”