Rovinieta – taxa obligatorie pentru utilizarea rețelei de drumuri naționale din România, inclusiv autostrăzi, drumuri expres și drumuri europene – va fi plătită după noi reguli.
Astfel, prin noul sistem tarifare rutieră va fi implementat în România, taxele pentru utilizarea drumurilor nu vor mai fi stabilite exclusiv în funcție de durată, ci și în funcție de clasa de poluare a oricărui vehicul și, pentru camioane, de distanța parcursă.
Implementarea integrală a sistemului este prevăzută până în trimestrul al doilea din 2026, notează termene.ro.
Guvernul a aprobat, joi, o hotărâre legată de nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”. Decizia face parte din reforma taxării pe drumurile publice prin rovinietă.
Vorbim despre un angajament asumat de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pentru modernizarea infrastructurii și reducerea impactului asupra mediului.
Jalonul 59 din PNRR prevede intrarea în vigoare a legii pentru punerea în aplicare a pachetului legislativ referitor la punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanța parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) și a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri (autoturisme/autobuze/autocare), pe baza principiului ”poluatorul plătește” și a principiului impozitării ecologice.
Noul sistem de taxare aduce două schimbări importante:
1, Taxare în funcție de distanță (TollRo) – pentru vehiculele de marfă cu masa maximă autorizată (MTMA) > 3,5 tone, taxarea se va face în funcție de kilometrii efectiv parcurși pe drumurile naționale
2. Taxare în funcție de clasă de emisii (EURO) – atât rovinieta pentru vehiculele ușoare, cât și TollRo pentru cele grele – vor include componente tarifare diferențiate în funcție de clasa de poluare a vehiculului
Pentru transportatori, noul sistem TollRo presupune instalarea unor dispozitive de bord (OBE) sau folosirea aplicațiilor mobile conectate prin GPS. Alternativ, se poate opta pentru bilete de rută în format electronic.
Tariful va fi calculat automat, în funcție de traseul parcurs, tipul vehiculului și clasa de emisii. Acest lucru va permite o tarifare dinamică și corectă, evitând suprataxarea sau scutirea nejustificată de la plată, mai scrie sursa citată.
În prezent, la taxarea pentru circulația pe drumurile naționale se aplică un tarif fix pentru un interval de timp ales.
Citește și Guvernul taie banii pentru ședințele ATOP. Adio, indemnizații de mii de lei