Cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei, supranumită Semmering-ul Bănățean, traversează peisaje spectaculoase pe ruta Oravița-Anina. Cu o lungime de 33,4 kilometri, include 14 tuneluri săpate în stâncă și 10 viaducte, fiind o adevărată bijuterie a patrimoniului feroviar. Această linie istorică riscă să fie închisă parțial în sezonul rece, când frumusețea peisajelor atrage turiști din toată țara, potrivit bugetul.ro.
„Peisajul este foarte frumos iarna, doar că aşa vrea CFR Călători…nu vrea ca să facă investiţii. Îi încurcă acest tren. Se va depune pe ciuperca şinii rugină şi praf şi până să circule vineri, probabil că o să facă mai mult de două ore până la Anina”, explică Sile Ungureanu, împiegat de mişcare al staţiei Oraviţa.
Te-ar mai putea interesa și: Linia de cale ferată-fantomă a României. Doar un tren în 35 de ani!
foto: cale ferată
CFR Călători a redus deja circulația trenurilor la doar două zile pe săptămână, decizie care a provocat îngrijorare în rândul localnicilor, turiștilor și specialiștilor. Restricțiile impuse pot afecta atât infrastructura căii ferate, cât și atractivitatea turistică a regiunii. Experții avertizează că lipsa circulației regulate poate cauza degradarea șinelor, apariția ruginei și probleme structurale în tuneluri.
„La momentul în care nu circulă, nici întreţinerea nu se va practica aşa cum trebuie. Este pericolul tunelurilor pentru că orice infiltraţie în plus de apă este un pericol”,explică la rândul său expertul în patrimoniu Ada Cruceanu.
Societatea civilă din județul Caraș-Severin a reacționat prompt. Au fost trimise scrisori deschise și petiții către Ministerul Transporturilor și entitățile CFR, iar protestele nu sunt excluse. Pe 25 ianuarie, se organizează o excursie manifest pe ruta Oravița-Anina, pentru a atrage atenția asupra acestei situații critice.
„O scrisoare deschisă către Ministerul Transporturilor. Pe lângă această scrisoare, am trimis petiţii către entităţile CFR-ului. Să păstrăm circulaţia zilnică pentru că, în fond, aici e problema. Pe ruta Oraviţa – Anina şi retur”, anunță Andrei Szabo, președinte al Asociației Euroland Banat.
„Cei care vor, care îşi doresc, în data de 25 ianuarie să vină alături de noi într-o excursie manifest Oraviţa – Anina. De ce? Pentru că trebuie să mai tragem un semnal de alarmă”, afirmă Liliana Gherle, președinte al Asociației Uniți Reușim.
Decizia CFR Călători de a limita circulația i-a întristat și pe localnici, care consideră traseul o resursă turistică de neprețuit. Abia pe 17 aprilie se preconizează revenirea la programul normal de circulație zilnică, dar până atunci, viitorul acestei căi ferate spectaculoase rămâne incert.
Te-ar mai putea interesa și: Numărul de kilometri de cale ferată modernizată după Revoluție, la jumătate față de cel al autostrăzilor: 630 km în 35 de ani