Uniunea Europeană menține decizia de a interzice vânzarea mașinilor noi cu motoare pe benzină și motorină, dar începând din 2035, măsură care va trebui respectată de toate statele membre, inclusiv România. Totuși, industria auto europeană, reprezentată de Asociația Constructorilor Auto din Europa (ACEA), cere revizuirea calendarului de implementare, argumentând că tranziția către electromobilitate se desfășoară mai lent decât estimaseră autoritățile de la Bruxelles, potrivit capital.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Dacia Spring nouă la numai 3.900 de euro. Cum pot accesa peste un milion de români reducerea incredibilă care se aplică și pentru alte mașini
Constructorii auto susțin că legislația actuală este „rigidă” și „nerealistă”, întrucât nu ține cont de ritmul real al inovației tehnologice și de cererea consumatorilor. Ei propun o abordare mai flexibilă, care să includă acceptarea carburanților sintetici, recunoașterea lor drept soluție de tranziție și adaptarea etapelor intermediare privind reducerea emisiilor de CO₂. Printre propuneri se mai află și introducerea unor stimulente pentru mașinile electrice mici, precum și subvenții suplimentare pentru vehiculele cu emisii reduse.
În prezent, mașinile electrice reprezintă sub 16% din vânzările totale din UE, iar lipsa infrastructurii de încărcare și prețurile ridicate continuă să descurajeze achizițiile. Fostul președinte al BCE, Mario Draghi, a avertizat recent că politicile de mediu europene nu au generat încă investițiile necesare pentru o tranziție sustenabilă, în timp ce industria auto riscă să-și piardă competitivitatea în fața producătorilor asiatici.
Organizațiile ecologiste, în schimb, acuză ACEA că încearcă să submineze obiectivele climatice ale Uniunii. Grupul Transport & Environment (T&E) a avertizat că relaxarea legislației ar putea duce la înjumătățirea vânzărilor de mașini electrice și la o încetinire periculoasă a decarbonizării transportului european.
Pe lângă constructori, și Guvernul Germaniei a anunțat că va cere o reevaluare a interdicției din 2035, în timp ce Comisia Europeană pregătește pentru finalul anului o nouă propunere legislativă care ar putea ajusta termenul sau condițiile aplicării sale. În paralel, producătorii se pregătesc să lanseze campanii masive de reduceri pentru mașinile electrice, încercând să stimuleze cererea și să evite penalitățile pentru depășirea țintelor de emisii.
Te-ar mai putea interesa și: Guvernul taie cheltuielile cu mașinile de serviciu. De la 850.000 lei la 84.000 lei pe lună