- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Criza facturilor

Facturile uriaşe îi sperie pe români. Peste 50% se tem că nu vor putea plăti facturile pentru utilităţi la iarnă

01 Nov, 17:40 • Dobran Viorel
Facturile reprezintă noua spaimă a românilor. În ceea ce priveşte comportamentele de consum şi utilizare a utilităţilor, 58% dintre români declară că temperatura din casă va fi mai mică în iarna aceasta decât în anii anteriori.
Facturile uriaşe îi sperie pe români. Peste 50% se tem că nu vor putea plăti facturile pentru utilităţi la iarnă

Facturile au luat locul somaţiilor de la ANAF găsite în cutia poştală în topul fricilor românilor în relaţia neprietenoasă cu statul. Aproape 60% dintre români se tem că le va fi foarte greu să achite facturile pentru utilităţi în iarna care vine, arată un studiu realizat de o companie de cercetare de piaţă.

Mai mult, 58% dintre români au declarat că le va fi foarte greu să achite facturile, procentul fiind mai ridicat în cazul tinerilor între 25 şi 34 de ani (64%).

De asemenea, jumătate dintre respondenţi declară chiar că sunt îngrijoraţi că nu vor reuşi să îşi încălzească locuinţa, iar 48% se aşteaptă să existe întreruperi de furnizare a căldurii din cauza infrastructurii vechi.

Compensarea la energie s-ar putea face în funcție de venit și nu de cosum. Românii plăti un preț de 1,3 lei pe kWh

”Creşterea preţurilor este cea mai mare îngrijorare a românilor la acest sfârşit de an. Scumpirile îi îngrijorează pe români mai mult decât alte nelinişti din cadrul societăţii. 40% dintre români declară că valoarea facturii pentru energia electrică sau gazele naturale este cel mai mare motiv de nelinişte pentru perioada următoare, iar 25% se declară îngrijoraţi de creşterea preţurilor pentru articolele de bază. Pe de cealaltă parte, doar 13% dintre respondenţi se declară îngrijoraţi de extinderea conflictului de la graniţele României, 10% de nivelul corupţiei din ţară, iar cei mai puţini, 5%, mai sunt îngrijoraţi de un nou val al pandemiei Covid-19”, se arată într-un comunicat al companiei Reveal Marketing Research, care a realizat studiul.

Facturile schimbă comportamentul de consum

Facturile umflate schimbă radical comportamentul de consum

În ceea ce priveşte comportamentele de consum şi utilizare a utilităţilor, 58% dintre români declară că temperatura din casă va fi mai mică în iarna aceasta decât în anii anteriori, cu precădere tinerii între 25 şi 34 de ani (71%). Jumătate dintre respondenţi vor folosi mai multe metode de încălzire a locuinţei, iar 32% iau în calcul chiar deconectarea de la serviciul public de termoficare.

Nivelul de optimism este extrem de scăzut în rândul românilor, doar 18% dintre aceştia declarându-se optimişti, în timp ce 43% sunt mai degrabă pesimişti cu privire la nivelul de trai pentru iarna care urmează. Cei mai pesimişti sunt cei cu vârste cuprinse între 45 şi 55 de ani (52%).

Facturi la gaze cu până la 66% mai mari decât iarna trecută. Sumele uriaşe pe care ar putea să le scoată din buzunar românii în sezonul rece

Referitor la soluţiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece, 48% declară că vor reduce consumul de energie electrică, într-o măsură semnificativ mai mare bărbaţii (53%), dar mai ales persoanele peste 65 de ani (72%). Pe de altă parte, 42% dintre români sunt pregătiţi să se îmbrace mai gros în casă, iar 29% vor opri încălzirea în camerele neutilizate şi vor folosi apa la o temperatură mai scăzută.

Românii au început deja să se pregătească de facturi record în această iarnă, iar economisirea este cuvântul de ordine

Costurile crescute cu utilitățile au determinat schimbări în comportamentul de consum și cumpărare. 55% dintre români declară că au renunțat să mai cumpere produse care nu sunt esențiale, într-o măsură semnificativ mai mare persoanele de peste 65 de ani (65%). 18% declară că și-au reînnoit contractul cu furnizorul de energie sau gaze naturale pentru a obține un preț mai bun, iar 13% că au schimbat chiar furnizorul. Doar 22% dintre români declară că nu au luat până în prezent măsuri pentru a se pregăti pentru iarna care urmează.

Referitor la soluțiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece, 48% declară că vor reduce consumul de energie electrică, într-o măsură semnificativ mai mare bărbații (53%), dar mai ales persoanele peste 65 de ani (72%).

Pe de altă parte, 42% dintre români sunt pregătiți să se îmbrace mai gros în casă, iar 29% vor opri încălzirea în camerele neutilizate și vor folosi apa la o temperatură mai scăzută.

Centrala termică electrică este cea care umflă facturile

Centrala termică pe gaze naturale este considerată a fi cea mai puțin costisitoare metoda de a încălzi locuința (43%). Un aspect aparte îl reprezintă perspectiva tinerilor între 18-34 ani, un sfert dintre aceștia considerând soba/ șemineul pe lemne cea mai ieftină soluție, comparativ cu doar 16% dintre cei peste 34 ani.

Pe de altă parte, centrala termică electrică este percepută ca fiind cea mai puțin economică metodă de încălzire a locuinței (9%).

În prezent, 28% dintre români declară că intenționează să își schimbe, în următorul an, metoda de încălzire a locuinței, în special cei care folosesc o centrală termică electrică (58%) sau pe lemne (52%).

Ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat acoperă o parte prea mică din cheltuieli

17% dintre români declară că beneficiază de ajutorul oferit de stat pentru încălzirea locuinței. Tinerii între 18-24 de ani (24%) și persoanele peste 55 de ani (22%) beneficiază într-o măsură mai mare de acesta.

Cei care beneficiază de acest ajutor din partea statului îl văd benefic într-o măsură foarte mică, doar 16% dintre aceștia considerând că acoperă cheltuielile cu încălzirea într-o măsură mare. Peste jumătate dintre români, îndeosebi cei tineri – 18-24 ani (61%) și cei între 45 și 55 de ani (73%), consideră că ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat nu este suficient.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 19-24 octombrie 2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eşantionului a fost de 1.003 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development, cu o expertiză în peste 20 de industrii.