Peste 10.000 de hoteluri din Europa dau în judecată Booking din cauza unei clauze care îi obligă pe hotelieri să nu ofere pe propriile site-uri prețuri mai mici decât cele afișate pe platforma de rezervări.
Hotelierii consideră clauza celor de la Booking abuzivă și ilegală și susțin că scopul platformei de rezervări era de a-i împiedica pe clienți să evite comisioanele mari ale Booking, rezervând direct la hotel.
Un moment-cheie în acest caz a fost decizia Curții Europene de Justiție din 19 septembrie 2024, care a stabilit că „clauza celui mai mic preț” încalcă legislația UE în domeniul concurenței. Potrivit instanței, platformele digitale nu au dreptul să impună astfel de condiții partenerilor lor comerciali.
Citește și Rovinieta pentru autoturisme se scumpește de la 1 septembrie. Amenzile se dublează
În paralel, adoptarea în 2024 a Actului legislativ privind piețele digitale (DMA) de către Uniunea Europeană a impus reguli stricte pentru limitarea abuzurilor din partea marilor platforme online. Ca urmare, Booking.com a fost obligată să elimine această clauză în Europa. Totuși, hotelierii afirmă că pagubele acumulate între 2004 și 2024 trebuie compensate.
„Timp de ani de zile, hotelierii europeni au fost afectați de condiții incorecte și comisioane exagerate. A sosit momentul să ne unim și să cerem dreptate”, a declarat Alexandros Vassilikos, președintele HOTREC, potrivit stiridiaspora.ro.
Acesta a subliniat că inițiativa transmite un mesaj ferm: practicile abuzive din mediul digital nu vor mai fi tolerate.
Procesul celor peste 10.000 de hotelieri va fi intentat în Olanda, cu sprijinul a peste 30 de asociații naționale din sectorul ospitalității. Estimările hotelierilor arată că despăgubirile ar putea ajunge la sute de milioane de euro, în funcție de daunele dovedite pentru fiecare unitate implicată.
Un studiu realizat de HOTREC împreună cu Colegiul hotelierilor din Elveția relevă că în 2023, Booking Holdings deținea circa 71% din piața rezervărilor online din Europa. În același timp, numărul rezervărilor directe făcute pe site-urile hotelurilor a scăzut dramatic, tendință pe care hotelierii o atribuie exclusiv restricțiilor impuse de Booking.com.