Mulți angajați cred că simpla muncă intensă va fi remarcată și răsplătită automat. Totuși, realitatea este mai complicată, explică Jeffrey Pfeffer, profesor la Universitatea Stanford și expert recunoscut în leadership și comportament organizațional.
Tinerii, în special, presupun adesea că „dacă își fac treaba bine, cineva va observa – lucru care se poate întâmpla sau nu”, notează Pfeffer, autor a 16 cărți și instructor MasterClass, cu experiență vastă la Stanford.
„Ideea că munca grea va vorbi de la sine și că, dacă îți ții capul plecat și respecți regulile, vei reuși.”
Cei care preferă să rămână discreți și să își facă strict atribuțiile riscă să fie trecuți cu vederea, adaugă Pfeffer. Angajații care se remarcă sunt cei care își exprimă clar obiectivele și dorințele legate de carieră.
Citește și : Rușii înaintează prin conductele de gaze. Noua tactică subterană pe frontul din Ucraina
„Ești perceput în funcție de felul în care te prezinți”, subliniază expertul de la Stanford. „Așadar, modul în care te prezinți contează cel puțin la fel de mult ca ceea ce faci efectiv.” Astfel, tăcerea și executarea rigidă a fișei postului pot limita șansele de a fi selectat pentru măriri salariale sau promovări, mai ales în comparație cu un coleg care solicită proiecte noi și construiește relații solide cu superiorii.
Pentru mulți, a ieși în evidență poate părea dificil, mai ales dacă ești rezervat sau foarte concentrat pe muncă. „Nu contează dacă ești introvertit, extrovertit, orice. Treaba trebuie făcută, nu?”, explică Pfeffer. „Nu e vorba de personalitate, ci de comportament.”
Expertul de la Stanford recomandă să îți expui ideile în ședințe, să îți dezvolți rețeaua profesională – prin LinkedIn, întâlniri la cafea sau prânzuri – și să depui un efort deliberat pentru a-ți întări relația cu șeful. Chiar și mici gesturi de apreciere profesională sunt utile, adaugă el.
Poți de exemplu să îi spui șefului că ai apreciat modul în care a gestionat o situație critică sau să întrebi ce sfaturi de carieră îți poate oferi. Astfel, chiar și gesturile mici te mențin în atenția celor care decid promovările și recompensele.
„Nu am nevoie să îmi flatez colegii. Trebuie să fiu atent la șefi”, explică expertul de la Stanford. „Oamenii din ierarhie sunt cei responsabili pentru cariera ta.”
Citește și : Telekom România Mobile, vândută către Vodafone și Digi pentru 70 de milioane de euro
Un alt sfat practic pentru a te remarca pozitiv, chiar fără legătură directă cu rezultatele muncii, este să te îmbraci mai elegant și mai profesionist decât colegii din jur, pentru a proiecta încredere și competență.
Această recomandare se aliniază cu sfaturile experților în stil Stacey London și Clinton Kelly, care au subliniat recent pentru CNBC că a fi „atent la garderoba ta” transmite implicit seriozitate și atenție la detalii în muncă.