Până aici, nimic neobişnuit. Doar că, în timp, trendul „Mukbang” a ajuns pe YouTube și TikTok şi a evoluat într-o manieră nefericită.
Farfuriile din faţa celor care se filmau erau tot mai mari, mâncărurile aveau culori tot mai dubioase, sosurile erau iuți-fluorescente, iar reacţiile vloggerilor tot mai teatrale. Totul pentru a capta atenţia urmăritorilor. Iar nevoia de atenţie a venit, nu de puţine ori, chiar cu colaps fizic.
Copiii au devenit tot mai fascinaţi de el şi nu puţini au fost cei care au încercat să-i imite pe protagonişti.
„Copiii nu-și dau seama că sunt prinși într-un joc senzorial pe care nu îl controlează. Pe măsură ce clipurile devin mai zgomotoase auditiv, creierul este învățat să răspundă doar la ‘premii’ rapide. Plăcerea autentică, care cere timp și prezență, pierde teren, iar comportamentul devine tot mai grăbit, mai impulsiv”, spune psihologul Andreea Dumitru, pentru totuldespremame.ro
Din nefericire, mulţi copii, dar şi tineri nu fac diferenţa între plăcerea senzorială şi conexiunea umană, iar acest lucru îi face să devină vulnerabili. Astfel, se confruntă cu tulburări alimentare, îşi văd imaginea corporală distorsionată şi, nu în ultimul rând, devin dependenţi de internet.
„Masa ar trebui să fie un moment de conectare în familie, nu un spectacol pentru public. Este trist că a devenit un sport pentru spectatori – o oglindă a societății moderne”, spune Aisling Pigott, purtător de cuvânt al Asociației Britanice de Dietetică și nutriționist acreditat, potrivit Daily Mail
Ea a subliniat că alimentația din primii ani de viață are un rol esențial nu doar pentru sănătatea fizică, ci și pentru relația emoțională a copilului cu mâncarea.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Mukbang.jpg)
Și alți experți au observat că fenomenul mukbang – în care oamenii se filmează mâncând porții uriașe de mâncare – capătă tot mai multă amploare, inclusiv în rândul copiilor. Glen Donnar, cercetător la Universitatea RMIT din Melbourne, a explicat că videoclipurile cu minori atrag audiențe mixte.
„Unii urmăresc pentru că li se pare drăguț sau amuzant, alții o fac pentru a critica modul în care părinții își expun copiii sau promovează obiceiuri alimentare extrem de nesănătoase”, a precizat el.
Trendul „Mukbang” a făcut câteva victime. În Turcia, un tânăr influencer cunoscut pentru sesiunile sale de mukbang a murit la doar 24 de ani din cauza complicațiilor provocate de obezitate.
Efecan Kultur, care adunase peste 155.000 de urmăritori pe TikTok, era spitalizat din decembrie 2024, suferind de probleme respiratorii și mobilitate redusă. În ultimele luni de viață, el era imobilizat la pat și respira cu ajutorul aparatelor.
Citeste si Ultimul trend în materie de dar de nuntă. Nu se mai poartă banii în plic: ”Nu fiți zgârciți”
În China, Pan Xiaoting, o vloggeriță cunoscută pentru transmisiunile ei live de 10 ore, a murit după ce a mâncat aproximativ 10 kilograme de mâncare într-o singură sesiune. Autopsia a indicat o ruptură gastrică cauzată de acumularea excesivă de alimente nedigerate.
În ianuarie 2023, tiktokerul american Taylor Brice LeJeune, urmărit de 1,7 milioane de oameni, a murit la doar 33 de ani, din cauza unui atac de cord. El devenise celebru pentru videoclipurile în care consuma produse bizare sau expirate.
Un alt caz tragic este cel al americancei Brittany Sauer, care a murit anul trecut, la doar 28 de ani, din cauza complicațiilor provocate de diabetul de tip 2. În ultimele sale postări, tânăra recunoștea că obiceiurile de „binge eating” i-au „distrus viața”.