Românii alocă, în medie, 800 de lei pentru masa și pregătirile de Paște, conform unui studiu Raiffeisen Bank, citat de Economica.net. În același timp, 4 din 10 români care cheltuie mai mult de 1.000 de lei preferă să petreacă Paștele la restaurant, în vacanță în țară sau în străinătate.
8 din 10 participanții la studiu declară că alegerea produselor este influențată de dorința de a susține producătorii locali, comportament observat în mai mare măsură în cazul persoanelor din mediul rural sau cu vârsta de peste 55 de ani.
Românii cumpără în această perioadă carne, produse tradiționale precum pasca și ouă roșii și băuturi specifice sezonului.
Datorită importanței sale, Paștele reprezintă și o cheltuială importantă pentru bugetele multor români. Astfel, cheltuielile de Paște sunt suportate preponderent din venitul lunar disponibil, dar și din economiile existente. Totuși, 3 din 10 români apelează la un credit bancar, în special cei singuri. De asemenea, persoanele care folosesc un card de credit sunt mai înclinate să cheltuie peste 1.000 de lei, în special dacă aleg să plece în vacanță în această perioadă.
În acest context, 77% dintre respondenți au declarat că folosesc produse sau servicii bancare pentru cheltuielile de Paște, iar peste jumătate dintre aceștia sunt interesați de oferte speciale, precum rate fără dobândă, reduceri directe la comercianți sau cashback.
„Paștele este o sărbătoare importantă în viața românilor, iar noi vedem în fiecare an care este comportamentul financiar în această perioadă. Prin produse financiare adaptate, cum ar fi ratele fără dobândă, reducerile sau cashback-ul, îi sprijinim să-și gestioneze cât mai bine bugetul. Aceste produse îi ajută să păstreze controlul finanțelor proprii și totodată să folosească planificarea financiară ca pe un pilon esențial al unei vieți echilibrate. Pentru astfel de cheltuieli sau pentru planuri pe termen mai lung, rămânem alături de ei și le oferim soluții personalizate, ușor de înțeles și de aplicat”, declară Mihail Ion, vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 750 de persoane, cu studii medii sau superioare și un venit mediu al gospodăriei de aproximativ 7.000 de lei. Cercetarea a fost realizată în luna aprilie 2025.