- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Grupul Sphera, din care fac parte KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, a înregistrat un profit net în scădere cu peste 60% faţă de aceeaşi perioadă din 2024

15 May, 23:51 • Russo George
Sphera Franchise Group, cel mai mare grup din industria de food service din România, care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România, precum și restaurante KFC în Republica Moldova și Italia, a raportat în primul trimestru din 2025 vânzări consolidate de 362,6 milioane de lei, în ușoară scădere cu 0,9% față de perioada similară din 2024. Profitul net a înregistrat însă un declin semnificativ, situându-se la 7,8 milioane lei, cu 63,6% mai mic decât în T1 2024.
Grupul Sphera, din care fac parte KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, a înregistrat un profit net în scădere cu peste 60% faţă de aceeaşi perioadă din 2024

„Sphera Franchise Group, cel mai mare grup de food service din România, a înregistrat vânzări consolidate de 362,6 mil. lei în primul trimestru al anului, uşor sub nivelul celor din perioada similară din 2024 (-0,9%). Ajustarea vine după doi ani de creştere accelerată, într-un context de incertitudine ridicată pe piaţa locală ce a accentuat comportamentul prudent de consum. În Moldova şi în Italia au fost înregistrate evoluţii pozitive”, arată raportul financiar trimestrial al grupului.

Scăderea profitului net este atribuită mai multor factori, inclusiv creșterea costurilor operaționale și a cheltuielilor cu personalul. „Scăderea de 63,6% a profitului net, până la 7,8 milioane de lei, a fost determinată de un efect combinat al creşterii cheltuielilor de exploatare, în special a celor cu salariile şi altor costuri de exploatare, stagnarea vânzărilor, comprimarea marjelor şi de o scădere de 37,5% a EBITDA, care a ajuns la 24,8 milioane de lei. Aceste provocări au fost amplificate de baza de referinţă solidă, T1 2024, de continuarea tendinţei unui comportament prudent al consumatorilor pe fondul incertitudinii politice şi economice, precum şi de o piaţă mai competitivă a restaurantelor cu servicii rapide (QSR)”, se menţionează în raport.

Cheltuielile totale au urcat la 352,1 milioane lei, cu 4% mai mult decât în primul trimestru al anului trecut. Cea mai mare creștere a fost înregistrată la capitolul cheltuieli cu personalul, care au avansat cu 12,4%, în principal din cauza majorării salariului minim din iulie 2024 și ianuarie 2025.

„Traversăm o perioadă în care consumul încetineşte, iar incertitudinile legate de fiscalitate, inflaţie şi politicile economice se accentuează. Grupul Sphera rămâne, totuşi, solid şi bine poziţionat, datorită portofoliului nostru diversificat şi specificului produselor. În pofida incertitudinilor actuale, strategia noastră este clară, de dezvoltare, având o viziune pe termen lung şi mizând pe experienţa echipei care a demonstrat în trecut că poate gestiona cu succes perioade dificile. Însă, noi şi întreg mediul de afaceri avem nevoie de un climat predictibil şi măsuri chibzuite, luate după analizarea impactului, pentru a putea crea în continuare valoare, locuri de muncă şi pentru a contribui la dezvoltarea economică pe termen lung”, a declarat Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group, potrivit News.ro.

Sphera Franchise Group, peste 5.000 de angajaţi

Analiza pe branduri arată o performanță mixtă. KFC România a generat vânzări de 259,8 milioane lei, în scădere cu 3,4% față de T1 2024, ca urmare a unui comportament mai precaut al consumatorilor și a unor condiții meteorologice nefavorabile. Pizza Hut a înregistrat o ușoară scădere de 1%, cu vânzări de 27,2 milioane lei, dar a trecut pe profit operațional (0,5 milioane lei), față de o pierdere în anul precedent.

În contrast, Taco Bell a înregistrat o creștere solidă: vânzările au avansat cu 15,6%, ajungând la 24,1 milioane lei, iar profitul s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut. „Brandul este încă o dovadă că diversificarea este esenţială – clienţii săi sunt în principal tineri, mai puţin sensibili la incertitudinea locală. În plus, este prezent doar în oraşe mari, în condiţiile în care consumatorii din localităţile mai mici sunt cei care reacţionează mai rapid la orice semnal de posibilă scădere a veniturilor şi devin mai prudenţi”, precizează compania.

Piețele externe au adus rezultate pozitive. KFC Italia a generat vânzări de 44,7 milioane lei, în creștere cu 3,3%, demonstrând stabilitatea unei piețe mature. În Republica Moldova, vânzările KFC au crescut cu 23,2%, până la 6,8 milioane lei, confirmând potențialul în expansiune al pieței locale.

„Aceste rezultate vin într-un context atipic, cu multipli factori perturbatori. Operăm în aceste condiţii concentrându-ne pe consolidarea businessului existent şi investiţii atente în zone cu potenţial. Fundamentele businessului rămân solide: avem branduri puternice, echipe care au demonstrat în perioade grele şi clienţi loiali”, a declarat Valentin Budeş, CFO al Sphera Franchise Group.

Un segment important al vânzărilor în T1 2025 l-au reprezentat comenzile cu livrare, care au crescut cu 5,5%, ajungând la 73,5 milioane lei și reprezentând 20% din totalul vânzărilor.

În același trimestru, Sphera a continuat investițiile în dezvoltare, deschizând un nou restaurant KFC drive-thru în Galați, primul echipat cu panouri solare, și încă un KFC în Mall Moldova, atingând un total de 175 de unități.

Listată pe Bursa de Valori București din 2017 sub simbolul SFG, Sphera Franchise Group deține peste 170 de restaurante în România, Italia și Republica Moldova, având aproximativ 5.000 de angajați.

Citeşte şi: Cât se mai depreciază leul în fața euro și când vor putea scădea dobânzile. Analiza ING

Urmărește Daily Business pe Google News