Oficialul spune că își dorește ca Programul Rabla să fie menținut, însă doar cu anumite modificări importante, inclusiv introducerea unei condiții ca autovehiculele eligibile să fie produse în Europa.
Declarațiile vin într-o perioadă în care autoritățile sunt obligate să prioritizeze finalizarea proiectelor finanțate prin PNRR, multe dintre acestea pierzând finanțarea și urmând să fie mutate în sarcina AFM. Bugetul limitat și presiunile pe resursele fondului ridică semne de întrebare cu privire la viitorul unuia dintre cele mai populare programe naționale.
„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM, eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR, o parte semnificativă din aceste proiecte care și-au pierdut fondurile, finanțarea, vor fi mutate pe AFM. În același timp, avem o discuție cât se poate de așezată ca în cazul în care vom găsi totuși buget pentru Rabla anul viitor, dar momentan încă acest buget identificat, să fie suplimentar cu câteva condiții care n-au fost aplicate până în anul acesta.
De exemplu, eu susțin sa fie aplicat programul Rabla pentru mașini produse în Europa. Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment buget identificat pentru Programul Rabla nu există. Va trebui să avem o discuție serioasă pentru gândirea bugetului de anul viitor al AFM-ului”, a declarat ministra Mediului, potrivit Stiripesurse.
Potrivit datelor oficiale, Programul Rabla pentru persoane fizice a beneficiat în 2025 de un buget total de 200 de milioane de lei. Cererea a depășit rapid resursele disponibile: la prima etapă, pe 30 septembrie, toate voucherele pentru autovehicule noi cu combustie internă, motociclete și mașini hibride s-au epuizat în doar 13 minute, ceea ce a determinat autoritățile să suplimenteze bugetul acestor categorii.
Programul Rabla, în cele două componente ale sale, Rabla Clasic și Rabla Plus, reprezintă unul dintre cele mai longevive programe de mediu din România. În perioada 2005-2024, au fost casate în total 1.061.452 de autovehicule vechi. În același interval, românii au achiziționat 719.999 de autovehicule noi prin intermediul programelor, dintre care 9.797 hibride plug-in și 49.716 pur electrice.