- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Sumă record cheltuită de români pe cumpărături online în 2022. Aproape 80% dintre români a făcut cel puţin o comandă

17 Mar, 15:28 • Russo George
Comerțul online românesc a atins pragul de 6,3 miliarde EUR la finalul anului 2022, potrivit unui raport care mai arată că este o creștere ușoară față de 2021, când valoarea înregistrată a fost de 6,2 miliarde de euro.
Sumă record cheltuită de români pe cumpărături online în 2022. Aproape 80% dintre români a făcut cel puţin o comandă

Deși bilanțul de 6,3 miliarde de euro de la finalul anului trecut este similar cu cel din 2021, numărul de tranzacții online a crescut, la fel și numărul cumpărătorilor – ceea ce arată diversificarea tipurilor de produse achiziționate online de către români și descoperirea avantajelor oferite de comerțul electronic: economie de timp și bani,potrivit raportului GPeC E-Commerce România 2022.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), citate în comunicat, două treimi (66%) dintre utilizatorii de internet au plasat cel puţin o comandă online, în 2022, în creştere cu 8,7 puncte procentuale, de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) şi Italia (49%), după cum arată şi statistica Eurostat.

În acelaşi timp, studii private realizate în 2023 indică faptul că ponderea internauţilor care ar fi comandat cel puţin o dată online în ultimul an a ajuns deja la 79%. Dintre aceştia, 25% au cumpărat şi de la magazine online aflate pe continentul european, în creştere faţă de 21%, în 2021, arată o cercetare iSense Solutions, realizată pentru GPeC, derulată în septembrie 2022.

La nivel european, în ultimii zece ani numărul cumpărătorilor online a crescut cu 20 de puncte procentuale, de la 55% în 2012, la 75% în 2022. Cele mai importante creşteri din ultimul deceniu s-au înregistrat în Estonia (+47%), Ungaria (+43%), Cehia (+41%) şi România (+41%).

Potrivit Eurostat, cele mai importante trei categorii de produse şi servicii comandate online, în 2022, la nivel european au fost: îmbrăcăminte şi încălţăminte (inclusiv accesorii şi articole sportive) – cu pondere de 42%; livrări de la restaurante, fast food sau servicii de catering (19%) şi beauty (cosmetice, wellness) – pondere de 17%.

Totodată, din statisticile 2Performant reiese că, în medie, românii au cheltuit, anul trecut, 70,75 de euro pentru cumpărăturile efectuate de pe desktop, comparativ cu 66,67 de euro, în 2021. În cazul tranzacţiilor efectuate de pe telefonul mobil, valoarea coşului mediu a fost de 46,48 de euro, în 2022, aproape similar cu 46,47 de euro, cu un an în urmă.

Citeşte şi: Robotul EVA te ajută să alegi dintre cei peste 200 de furnizori de energie. ANRE schimbă facturile de la 1 aprilie

În ceea ce priveşte instrumentul utilizat pentru achiziţiile online, 76,7% din total au fost efectuate de pe telefonul mobil, în creştere de la 69,8% cât s-a înregistrat în 2021. De asemenea, traficul magazinelor online româneşti este generat în proporţie de peste 80% de către dispozitivele mobile, în creştere de la 75,5%, în 2021. În cazul magazinelor online consacrate consultate de GPeC, traficul generat de telefoanele mobile depăşeşte 85%.

Şi din punct de vedere valoric, mobilul depăşeşte desktop-ul, cu o pondere de 68,3% din valoarea tranzacţiilor online în comerţul electronic românesc, în timp ce 31,7% provin de pe desktop.

Pe parcursul anului 2022, compania de cercetare de piaţă iSense Solutions a derulat o cercetare cantitativă pe un eşantion de 1.025 de respondenţi, utilizatori de Internet cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani, eşantion reprezentativ la nivel urban. Din aceasta a reieşit faptul că principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt: 81% – cel mai bun preţ; 72% – să existe modalităţi variate de livrare; 69% – uşurinţa navigării în site/user experience; 68% – timpul de livrare cât mai scurt; 66% – uşurinţa procesului de returnare a produselor.

Potrivit aceluiaşi studiu, înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul respondenţilor caută activ păreri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere şi spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienţi despre magazin.

Ca previziuni pentru anul 2023, GPeC a identificat principalele trenduri în comerţul online românesc care ar putea ajuta magazinele online să îşi crească vânzările.

„E mai important ca oricând ca magazinele să dezvolte programe de loializare a clienţilor existenţi şi să se axeze pe a creşte gradul de recurenţă în locul achiziţiei de trafic nou, precum si încrederea în produsele şi serviciile oferite de magazinul online. De cele mai multe ori este şi economic aşa pentru că achiziţia unui client nou devine mai scumpă decât întreţinerea relaţiei cu clienţii existenţi, iar magazinele ar trebui să calculeze corect Customer Lifetime Value şi să se orienteze pe a-i ţine aproape pe clienţii care au cumpărat deja de la ele. Pentru a-şi maximiza vânzările este indicat ca, pe lângă propriul website, magazinele online să se orienteze şi către vânzarea în marketplace-uri (pot fi mai multe şi pot fi atât naţionale, cât şi internaţionale)”, se precizează în raportul de specialitate.

Citeşte şi: Risc de faliment pe piaţa asigurărilor auto! Decizie de ultimă oră luată de ASF: sunt afectaţi trei milioane de români