Benzina și motorina se vor scumpi de la 1 august, după majorările de accize și TVA. Accizele la carburanți, ca și la alte produse, vor crește cu 10% începând cu data de 1 august, potrivit pachetului de măsuri fiscale. De asemenea, pe lângă asta, va crește și cota standard de TVA care se aplică și la carburanți, de la 19% la 21%. Ambele procente, dezvăluite de noi înainte de a fi anunțate oficial, au fost confirmate miercuri după-amiază de premierul Bolojan în conferință de presă.
„O măsură de creștere a veniturilor este cea de creștere a accizelor. E o creștere de bază de 10% care se propune pentru băuturile alcoolice, pentru combustibili; la combustibili, la motorină, va funcționa o schemă de restituire parțială a acestei creșteri către companiile care asigură transportul în România, în așa fel încât acest șoc să fie parțial atenuat. De asemenea, va crește și acciza pentru țigări„, a anunțat miercuri premierul Ilie Bolojan.
Carburanții s-ar putea scumpi cu 20%. Cât va costa un plin de benzină și motorină
Sistemul de taxare al carburanților este de a se pune taxă la taxă. Adică la prețul retailerului se adaugă acciza, care este în sumă fixă, iar apoi se aplică procentul de TVA la suma celor două, deci se aplică TVA inclusiv la acciză.
Un preț final cert al carburanților la 1 august, dată la care vor fi crescute și acciza și TVA, nu poate fi avansat acum, pentru că nu se știe cât va fi atunci cotația carburanților (depinde de prețul petrolului, de rata de schimb leu-dolar, etc), dar se pot face câteva calcule.
Astfel, la un preț de 7.4 lei/litrul de motorină, un nivel mediu de acum la benzinăriile din România, la 1 august vom avea un preț de circa 7,8 lei/litrul, ca urmare a creșterii cu 10% a accizei și a creșterii cotei de TVA de la 19% la 21%. Așadar, prețul unui litru de motorină va crește cu circa 40 de bani, potrivit calculelor Economica.net.
Pentru benzină, luăm ca referință un preț de 7,1 lei pe litru (la ora redactării acestei știri sunt și prețuri de 7,02, dar și de 7,15 lei pe litru, în funcție de stație). După aplicarea accizei majorate cu 10% și a noii cote de TVA de 21%, prețul va ajunge la 7,53 de lei pe litru. Așadar, prețul unui litru de benzină va crește cu 43 de bani, conform calculelor noastre.
La motorina care va fi cumpărată de companiile de transport, va exista o schemă de sprijin, a spus premierul Bolojan.
Rămâne de văzut dacă acesta va fi nivelul exact cu care comercianții de carburanți vor crește prețurile de la 1 august, dar, de fiecare dată când a avut loc o creștere de taxe, companiile petroliere au reflectat matematic în prețul final noile costuri.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/07/carburant1-1024x576.jpeg)
România consumă anual circa opt milioane de tone de carburanți, preponderent motorină.
Și prețul țigărilor ar urma la rândul să se majoreze cu aproximativ 1,5-2 lei pe pachet (din care 0,5 lei este doar efectul majorării TVA de la 19 la 21%), prețul mediu al unui pachet urmând a ajunge la aproxiumativ 30 de lei. Alte produse afectate vor fi băuturile alcoolice.
Măsura de “creșterea a restului cotelor reduse de TVA la 21%” va scumpi, dacă le va fi aplicată, sistemele de încălzire, cele solare și bateriile de stocare achiziționate de persoane fizice, dar și alte bunuri care beneficiau de acestea.
Cotaţia petrolului Brent a încheiat ziua în creştere cu 2 dolari, sau cu 3%, la 69,11 dolari pe baril, în timp ce preţul West Texas Intermediate (WTI) a urcat cu 2 dolari, sau cu 3,1%, la 67,45 dolari pe baril.
Începând din 25 iunie, petrolul Brent s-a tranzacţionat într-un interval de 66,34–69,21 dolari pe baril, pe măsură ce temerile legate de întreruperile de aprovizionare din Orientul Mijlociu s-au diminuat, în urma unui acord de încetare a focului între Iran şi Israel.
Iranul a adoptat o lege prin care orice viitoare inspecţie a facilităţilor sale nucleare de către AIEA trebuie aprobată de Consiliul Suprem de Securitate Naţională de la Teheran. Autorităţile iraniene acuză agenţia ONU că favorizează ţările occidentale şi oferă un pretext pentru atacurile aeriene israeliene.
”Piaţa include un mic premium geopolitic ca reacţie la decizia Iranului faţă de AIEA. Dar este o reacţie mai mult de sentiment – nu există întreruperi reale de aprovizionare,” a declarat Giovanni Staunovo, analist pe materii prime la UBS.
În plus, piaţa a fost susţinută de acordul comercial anunţat între SUA şi Vietnam, care prevede impunerea unor tarife de 20% pe multe dintre exporturile vietnameze. Analiştii de la Ritterbusch and Associates au notat că acest acord pare să fi încurajat apetitul pentru risc al investitorilor.
Totuşi, preţurile au pierdut din avans în timpul sesiunii, după ce Administraţia pentru Informaţii în Energie (EIA) din SUA a raportat o creştere de 3,8 milioane de barili a stocurilor de ţiţei, ajungând la 419 milioane. Analiştii estimau o scădere de 1,8 milioane de barili.
Cererea de benzină a scăzut la 8,6 milioane barili pe zi, un nivel considerat îngrijorător în sezonul de vârf al condusului.
”În timpul verii, pragul de 9 milioane bpd defineşte o piaţă sănătoasă. Suntem mult sub acel nivel. Nu e un semn bun,” a spus Bob Yawger, director de energie la Mizuho.
În acelaşi timp, planurile OPEC+ de a creşte producţia cu 411.000 bpd începând cu luna viitoare sunt deja luate în calcul de pieţe şi nu mai produc surprize, potrivit analistei Priyanka Sachdeva de la Phillip Nova.
Datele Kpler arată că Arabia Saudită a majorat livrările în iunie cu 450.000 bpd faţă de mai – cea mai mare creştere din ultimul an. Cu toate acestea, exporturile totale OPEC+ sunt relativ stabile sau chiar uşor în scădere din martie, un trend care ar putea continua pe perioada verii, pe fondul cererii energetice ridicate cauzate de temperaturile extreme.
Investitorii aşteaptă cu interes raportul lunar privind ocuparea forţei de muncă din SUA, care urmează să fie publicat joi. Acesta va influenţa aşteptările privind profunzimea şi calendarul reducerilor de dobândă ale Rezervei Federale în a doua jumătate a anului. Dobânzile mai mici ar putea stimula activitatea economică şi, implicit, cererea de petrol.