- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Ce este și cum funcționează SANB. Lista băncilor care oferă acest serviciu de prevenire a fraudelor online

10 Apr, 09:19 • Adrian Popovici
Serviciul de Afișare a Numelui Beneficiarului (SANB) este oferit acum de 10 bănci din România. Acesta permite verificarea beneficiarilor plăților pe care le facem prin internet banking.
Ce este și cum funcționează SANB. Lista băncilor care oferă acest serviciu de prevenire a fraudelor online

În prezent, zece instituții bancare din România pun la dispoziția clienților Serviciul de Afișare a Numelui Beneficiarului (SANB), o utilitate ce permite verificarea identității beneficiarului în cadrul plăților în lei realizate prin intermediul platformelor de internet banking. Acest serviciu este menit să sporească siguranța tranzacțiilor electronice efectuate de către clienți prin intermediul ordinelor de plată electronice, anunță Economedia.

Din luna aprilie, Vista Bank se alătură instituțiilor bancare din România care au adoptat Serviciul de Afișare a Numelui Beneficiarului (SANB) furnizat de către Transfond. Această facilitare este oferită gratuit clienților persoane fizice și juridice și este accesibilă non-stop în cadrul băncilor participante la SANB.

Băncile participante în cadrul SANB:

  • Libra Internet Bank S.A
  • ING Bank N.V. Amsterdam-Sucursala Bucuresti
  • CEC Bank S.A.
  • Alpha Bank Romania S.A.
  • First Bank S.A.
  • UniCredit Bank
  • Salt Bank
  • BCR S.A.
  • Banca Română de Credite și Investiții S.A.
  • Vista Bank S.A.
Zece bănci din România oferă în acest moment Serviciul de Afișare a Numelui Beneficiarului (SANB)
Zece bănci din România oferă în acest moment Serviciul de Afișare a Numelui Beneficiarului (SANB)

Te-ar putea interesa și: Sarabanda falimentelor băncilor private românești de la 1900. Povestea speranțelor românilor speculate de impostorii postrevoluționari și de lacunele legislației bancare

Ce este și cum funcționează SANB?

Scopul SANB este să prevină fraudele în rândul clienților care efectuează plăți electronice și să reducă tranzacțiile incorecte cauzate de introducerea inexactă a contului IBAN al destinatarului plății.

După cum explică experții bancari, atunci când un client inițiază un ordin de plată electronic în lei către un beneficiar persoană fizică, atunci când introduce codul IBAN al destinatarului în aplicația bancară, aceasta va afișa automat prenumele și inițiala numelui beneficiarului, conform informațiilor transmise în sistem de către banca beneficiarului.

În situația în care destinatarul este o entitate juridică, pentru a confirma corectitudinea, va fi afișată o parte din denumirea companiei. Astfel, utilizatorul are posibilitatea de a verifica dacă numele beneficiarului corespunde cu informațiile afișate automat, prin interogarea bazei de date SANB și, în cazul unor discrepanțe, poate corecta sau anula ordinul de plată. Această facilitate este activă numai în cazul în care atât banca plătitorului, cât și banca beneficiarului, sunt participante la acest sistem.

„SANB minimizează riscul potențial ca un infractor cibernetic să solicite plătitorului (prin email, sms, etc.), în numele unor beneficiari cunoscuți de plătitor (furnizori de utilități, furnizori de servicii sau de bunuri), plata unor facturi, prin indicarea unor coduri IBAN proprii (diferite de cele ale beneficiarilor îndreptățiți).

Astfel, unii plătitori pot să urmeze aceste instrucțiuni și să plătească în contul indicat, considerându-l legitim. SANB oferă plătitorului certitudinea că fondurile ajung la destinația potrivită, prin indicarea automată a unor elemente ce confirmă numele beneficiarului”, a declarat Răzvan Faer, Șef Departament Dezvoltare Transfond.

Citește și: Avertismentul unei mari bănci: un nou tip de fraudă, cu „brokeri” falşi, îi păgubeşte pe români

Tags: