Codul Deontologic DailyBusiness.ro

06 May, 00:01 • iulian.matache
DailyBusiness.ro este prima publicatie de business care isi asuma un cod deontologic propriu, pe care s-a obligat sa il respecte la redactarea materialelor, inca de la data aparitiei pe piata. Il facem astazi cunoscut publicului cititor, in virtutea drepturilor de libera informare, protejarea imaginii, protejarea minorilor, si in conformitate cu principiul transparentei.
Codul Deontologic DailyBusiness.ro

Politica de citare a
surselor

Orice informatie publicata este atribuita unei surse:
agentie de presa, alte mass-media (publicatii, radio, televiziuni, site-uri)
locale si internationale, documente, persoane cu identitate precizata sau
protejata. Atribuirea de informatii unor surse anonime se va face numai
dupa epuizarea tuturor posibilitatilor de atribuire catre surse cu identitate
precizata, si numai daca importanta informatiilor respective justifica acest
lucru.

Jurnalistul are obligatia de a pastra confidentialitatea
acelor surse care solicita sa isi
pastreze anonimatul sau a acelor surse a caror dezvaluire le
poate pune in pericol viata,
integritatea
fizica si psihica sau locul de munca. Protectia secretului profesional
si a confidentialitatii surselor este in egala masura un drept, dar si o
obligatie a jurnalistului.

Informatiile preluate de la alte surse mass-media
electronice se vor incadra in limita de 500 de caractere (cu exceptia situatiei
in care intre DailyBusiness.ro si sursa citata exista o forma de intelegere sau
contract). In cazul redactarii de stiri pe baza unor declaratii
exclusive facute la diverse posturi de televiziune sau radiouri, se va
specifica numele institutiei de presa pentru care s-au facut declaratiile. In
cazul redactarii de stiri pe baza unor declaratii cu caracter public –
presedinte, prim-ministru, ministri sau alti reprezentanti ai autoritatilor
publice sau private, transmise de televiziuni sau radiouri, precizarea numelui
institutiei de presa care face transmisiunea este optionala. In cazul redactarii de stiri pe baza unor documente oficiale
ale companiilor si institutiilor publice, acestea se ataseaza materialelor publicate, in
masura in care este posibil.

In cazul materialelor neoficiale – mailuri interne, note,
regulamente interne etc, jurnalistul trebuie sa se asigure de autenticitatea
lor si sa incerce sa confirme informatiile pe care doreste sa le publice cu un
reprezentant oficial al companiei sau institutiei in cauza, sau din alte surse.
In cazul in care informatia nu poate fi confirmata oficial, dar jurnalistul
decide sa o publice, dupa ce s-a asigurat ca este autentica, acesta va
specifica sursa informatiei (precizata sau anonima) si raspunsul oficial pe
care l-a primit din partea companiei sau institutiei in cauza.

Informatiile publicate de bloguri sau alte resurse de pe
Internet, cum sunt de exemplu forumurile sau conturile de pe retele sociale,
pot fi utilizate in realizarea de articole numai dupa verificarea temeinica a
acestora. In cazul in care informatia nu poate fi verificata, publicarea se
face numai daca jurnalistul poate invoca credibilitatea, dovedita in timp, a
sursei respective.

Publicatia isi rezerva dreptul de a folosi materiale si
informatii de orice fel – text, continut video, audio, grafic sau de alta
natura – trimise de utilizatori prin posta, telefon, email, formular de contact
sau comentarii, exceptie facand situatiile in care expeditorul isi exprima in
scris interdictia publicarii acestora. Pentru ilustrarea materialelor de presa cu fotografii se vor
folosi: baza de fotografii a publicatiei sau baza agentiilor de presa cu care
publicatia are un contract in baza caruia poate folosi acest serviciu, ori
site-uri care pun la dispozitie astfel de continut in mod gratuit sau sub
licenta creative commons (CC). De asemenea, pot fi folosite arhivele foto ale
companiilor sau institutiilor publice si orice alte surse care permit
preluarea.

Continutul video poate fi preluat, cu citarea sursei, de pe
alte site-uri, atata vreme cat acest lucru este posibil prin prezenta unui cod
embed.

Corectarea erorilor

Redactia DailyBusiness.ro isi asuma eventualele erori si se
obliga sa corecteze cu promptitudine orice eroare dovedita aparuta in
articolele publicatiei.

Dreptul la replica se acorda atunci cand cererea este
considerata a fi rezonabila si indreptatita. Dreptul la replica poate fi
solicitat in termen de 30 de zile de la aparitia materialului vizat.

In cazul informatiilor sub embargo, DailyBusiness.ro se
obliga sa nu le publice pana la data si ora permisa de compania ce a emis
comunicatul. Totusi, informatiile pot fi publicate inainte de expirarea
embargo-ului, in situatia in care alta publicatie incalca termenul,
transformand astfel informatiile protejate in informatii publice. De asemenea,
daca o informatie aflata sub embargo poate fi confirmata din terte surse, si
daca interesul public o justifica, ea poate fi publicata, cu citarea surselor.
La expirarea embargo-ului, DailyBusiness.ro va reveni cu amanunte incluse in
comunicatul remis de companie, daca exista informatii suplimentare.

Corectarea erorilor se poate face prin mai multe metode, in
functie de natura si importanta informatiei denaturate (decizia apartine
conducerii editoriale):
– Corectarea in articolul initial. In functie de importanta
informatiei gresite, articolul va preciza sau nu ce anume a fost corectat.
– Articol separat, in care se precizeaza ce anume a fost
corectat din articolul anterior
– In cazuri extreme, si in situatia improbabila in care un
articol nu poate fi modificat si rescris pentru a fi corect, acel articol este
retras de pe site.

Transparenta

Publicatia DailyBusiness.ro poate fi contactata direct de pe site. Numele societatii care detine publicatia, precum si Codul
Unic de Identificare, sunt vizibile pe site.

Articolele originale produse de redactia DailyBusiness.ro
sunt semnate de jurnalistul/jurnalistii care a(u) participat la crearea lor. In
cazul preluarilor, este citata sursa.

Publicitate

Articolele publicitare se vor delimita de continutul editorial
prin atasarea la titlu a particulei (P), prin asocierea grafica, intr-o zona
vizibila aflata la inceputul materialului, a simbolului grafic care reprezinta
litera P intr-un cerc, sau prin alaturarea cuvantului „advertorial”
intr-o zona vizibila, aflata la inceputul materialului. Regulile sunt valabile
pentru orice forma de comunicare publica a informatiilor provenite de la DailyBusiness.ro
(site, newsletter, alerte, produse adiacente).

DailyBusiness.ro nu publica articole
publicitare fara a le semnala in mod vizibil.
 
DailyBusiness.ro se aliniaza standardelor IAB in domeniu,
neacceptand bannere/alte formate publicitare ce incalca [url=http://www.iab-romania.ro/Articole/Standarde-iab-romania/Standarde-in-publicitatea-online/15.html]aceste
reguli[/url]. In cazul in care este semnalata o incalcare a regulilor IAB pe
site, DailyBusiness.ro se obliga sa le indrepte in cel mai scurt timp, daca solicitarea
este indreptatita.

Protectia minorilor

Jurnalistii DailyBusiness.ro vor proteja identitatea
minorilor implicati in evenimente, exceptie facand situatiile in care exista
acordul pentru publicare al parintilor sau al tutorelui legal.

Mecanisme de
autoreglementare

Setul de principii care stau la baza actului jurnalistic si
a politicii editoriale a DailyBusiness.ro este expus in Codul Deontologic
intern al publicatiei. Acest Cod este public pe site-ul publicatiei. In cazul
in care jurnalistii DailyBusiness.ro se abat de la aceste reguli, se expun
sanctiunilor din partea publisherului.

Responsabilitatea
editoriala si instanta superioara

Raspunderea pentru continutul publicat pe site-ul
DailyBusiness.ro revine autorului si conducerii editoriale. Redactorul-sef este raspunzator pentru intreg continutul
publicat de catre DailyBusiness.ro.

In situatia in care reclamatia dvs. nu a
fost solutionata intr-un mod care sa va multumeasca, va puteti adresa
publisher-ului publicatiei, Bazar Publishing SRL.