„Continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania pe 60 de kilometri
ai tronsonului Suplacu de Barcau – Bors, judetul Bihor, este o veste buna si inseamna
ca cel putin pana in 2013 vom avea de lucru la acest proiect. Dupa cum ii
cunosc eu pe cei de la Bechtel, nu vor face nimic pana nu isi primesc datoriile
din partea statului roman. Abia apoi putem vorbi de continuarea lucrarilor. Si
mai este si problema angajarilor. Pentru acest tronson ar fi nevoie, poate, de
2.000 de persoane, or procedura de angajare, cu protectia muncii pentru atatia
oameni, este greoaie. Eu estimez ca abia undeva in decembrie se va incheia
procesul de angajare”, a declarat, joi, corespondentului Mediafax, Mihai Lup.
Potrivit acestuia, pe tronsonul 3 C, Suplacu de Barcau – Bors, s-au
executat, pana in prezent, o serie de lucrari, astfel incat activitatea nu se
reia de la zero.
„O parte din lucrari sunt executate, poate nu vor avea nevoie de atatia
excavatoristi si buldozeristi ca la o lucrare care incepe de la zero, ci mai
mult de cei care se ocupa de asfaltare. Vom vedea exact. Trebuie sa vedem si de
unde vor aduce utilaje, pentru ca cei de la Bechtel au dus foarte multe la alte
proiecte, in Kosovo si Oman”, a afirmat Lup.
Mihai Lup a spus ca oficialii Ministerului Transporturilor vor trebui sa inceapa
cat mai repede licitatiile pentru celelalte tronsoane, in special cel care leaga
Gilau de Suplacu de Barcau.
„Va trebui sa se continue proiectul pentru a lega Gilau, unde se opreste
acum Autostrada Transilvania, cu Suplacu de Barcau, pentru ca acum portiunea
care incepe la Bors, la granita cu Ungaria, se opreste la Suplacu in camp. Sa
vedem cine va castiga licitatiile”, a spus Lup.
La ora actuala, la Autostrada Transilvania mai sunt angajate aproximativ 250
de persoane care executa lucrari de intretinere.
Costul de construire a autostrazii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane
euro/km, cu circa 50% mai putin, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe doua
tronsoane, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase sectoare de drum, a
anuntat, miercuri, la Guvern, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Premierul Emil Boc a sustinut la randul sau ca Bechtel nu va primi despagubiri
pentru modificarea contractului.
„Se continua lucrarile pe tronsonul Suplacu de Barcau-Bors, iar la
nivelul politic am decis, in coalitie, ca tronsonul de la Gilau la Mihaiesti sa
fie scos imediat la licitatie, deoarece proiectarea este finalizata. Pentru
tronsonul Targu Mures-Campia Turzii va fi reluata proiectarea, in vederea
organizarii licitatiei de executie. Evident ca Bechtel nu va primi despagubiri,
ce despagubiri sa primeasca?”, a spus Boc.
Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrarile
doar la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand
118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii Transilvania, statul fiind
liber sa liciteze celelalte sase tronsoane, fara nicio pretentie din partea
constructorului american.
Proiectul autostrazii Transilvania a fost impartit in 8 tronsoane de
constructie. Lucrarile nu au fost incepute pe 6 dintre ele, insumand 297 de
kilometri, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra
(56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu
de Barcau (76 km).
Costul de construire a autostrazii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel
continua sa lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, fata de 14,7 milioane
euro/km in prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat si raportat
inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final
urmand insa sa fie stabilit in urma licitatiilor.
„Azi, din totalul de 2,2 miliarde euro prevazute initial pentru
executarea celor 413 kilometri de autostrada, avem executati 54 kilometri si am
cheltuit 1,25 miliarde euro. Daca in conditiile actuale ale contractului
existent cu Bechtel am fi terminat autostrada, costul final al acesteia ar fi
fost de 9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care il vom avea de suportat in
final, in urma acestei negocieri pentru finalizarea lucrarilor, va fi de 3,8
miliarde euro”, a spus Boagiu.
Ea a aratat ca au fost negociate si alte clauze din contract, referitoare la
penalitati, termene de executie si achitarea sumelor restante, dar nu a
prezentat detalii.
Potrivit ministrului, platile restante pe care Guvernul trebuie sa le mai
achite companiei Bechtel insumeaza circa 90 milioane euro, achitate in doua
transe, dintre care prima in perioada imediata, iar a doua la finalul acestui
an.
Tronsonul Suplacu de Barcau-Bors va fi finalizat in totalitate de Bechtel in
2013.
Boagiu evitand insa sa avanseze si un termen de finalizare a intregii
autostrazi Transilvania.
Ministrul a mai precizat ca intelegerea cu constructorul american Bechtel a
putut fi modificata cu sprijinul ambasadei americane la Bucuresti si a presedintelui
Traian Basescu.
„Din fericire, si compania Bechtel in sfarsit a inteles ca, intr-un
final, Romania este o tara europeana unde nu poti sa faci chiar tot ceea ce iti
doresti si daca nu va intra in normalitate si nu se va supune standardelor de
cost existente, sansele de a continua sa lucreze in Romania sunt minime”,
a spus Boagiu.
Boagiu a apreciat in acelasi timp ca intelegerea cu Bechtel incheiata de Guvernul
Nastase este „o mostra de rea-vointa si indiferenta” fata de bugetul
statului, din dorinta de a-si imbunatati imaginea pe plan international
„pe spinarea romanilor”.
Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract
de 2,2 miliarde euro, pentru constructia unui traseu de 415 kilometri, dar portiunea
construita pana in prezent cu finantarea statului, la sapte ani de la lansarea
proiectului, depaseste cu putin 10% din traseul total.
Pana in prezent au fost contruiti doar 52 km din autostrada, iar lucrarile
sunt oprite de la inceputul anului, din lipsa de fonduri.
Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania avea in luna mai o
datorie catre Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adauga TVA in valoare
de 90,3 milioane lei.