Finante-Banci

Metroul din Cluj-Napoca. Guvernul a aprobat construirea liniei. Cât costă proiectul

12 Oct, 15:44 • Toma Anca
Metroul din Cluj-Napoca. Guvernul a aprobat în ședința de miercuri noii indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii. Acest proiect a fost suplimentat cu aproximativ 500 de milioane de euro pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții.
Metroul din Cluj-Napoca. Guvernul a aprobat construirea liniei. Cât costă proiectul

Metroul din Cluj-Napoca. Primăria a lansat licitația pentru proiectarea și execuția liniei cu 19 stații în martie pentru un cost estimat de 1,3 miliarde euro, dar la valorile de la sfârșitul anului 2021. Majorarea bugetului pentru acest proiect este de 36%, de la 1,3 miliarde euro la 1,8 miliarde euro.

Citeşte şi: Veşti bune pentru clienţii Revolut. Toţi românii trebuie să ştie asta: „S-au dat chiar şi 7000 de euro”

Metroul din Cluj-Napoca. Cât costă proiectul

Astfel, noii indicatori tehnico-economici arată un cost total al proiectului de 13 miliarde lei, cu peste 3 miliarde în plus față de costurile aprobate în decembrie 2021 prin Hotărâre de Guvern, respectiv de 9,27 miliarde lei pentru construcții și montaj, de la 6,6 miliarde cât ar fi costat în urmă cu un an. Din 1,84 miliarde euro, 300 de milioane de euro reprezintă finanțarea prin PNRR. În sistemul SEAP, noul termen pentru depunerea ofertelor este 28 octombrie, în prezent licitația fiind suspendată.

Pandemia COVID 19 și Războiul din Ucraina au dus la escaladarea costurilor, o creștere chiar cu 40% la principalele materiale de pe șantier, arată Ministerul Transporturilor.

Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor.

Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, cum sunt: mixturile asfaltice, bitumul, oțelul sau fierul beton, care urmează a fi reflectate în indicele de cost total în construcții, un indice compozit care cumulează impactul creșterii cheltuielilor materiale, manoperă, utilaje și transport asupra prețului contractelor de achiziție legal încheiate pentru care finanțarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile. Indicele de cost total în construcții este comunicat de Institutul National de Statistică.

De asemenea conflictul militar din regiune a determinat o creștere semnificativă a prețului la echipamentele, utilajele și dotările independente livrate în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, mai ales al proiectelor care au la bază contracte de furnizare echipamente, utilaje sau altele asemenea.

Criza generată de virusul SARS-CoV-2 a determinat, de asemenea, declararea stării de urgenta la nivel național, dar și la nivel european, care la rândul ei a determinat o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera. Această creștere de preț a fost reflectată în indicele de cost total în construcții de către Institutul National de Statistică începând cu luna martie 2021”, arată Nota de Fundamentare.