Autoritățile din orașul belgian Liège au decis să introducă taxa anuală pentru casele de marcat self service pentru a crește veniturile orașului și pentru protejarea aparentă a locurilor de muncă a localnicilor.
Noua taxă ce va intra în vigoare în 2026 a atras un val de critici din partea celor de la Comeos, federația belgiană de comerț și servicii. Aceștia au descris taxa ca fiind „punitivă și contraproductivă”, scrie ESM, citat de Mediafax.
De cealaltă parte, consilierul local pentru finanțe susține că noua taxă va aduce la bugetul local 77.000 de euro anual și va asigura protecție socială pentru întreprinderile mici și locuri de muncă.
În ciuda argumentelor pe care le au autoritățile locale privind beneficiile aceste taxe, reprezentanții Comeos susțin că aceste case de marcat nu duc la pierderi de locuri de muncă, ci, dimpotrivă, mută rolurile angajaților către sarcini mai calitative, cum ar fi serviciul clienți și managementul magazinului.
„Casele de marcat cu autoservire nu au cauzat pierderi de locuri de muncă, cifrele noastre arată clar acest lucru”, adaugă reprezentanții Comeons.
Federația belgiană de comerț și servicii susține că noua taxă este „sancțiune deghizată împotriva inovației și digitalizării” și că aceasta creează un dezavantaj concurențial nedrept pentru magazinele fizice, în comparație cu comercianții digitali neimpozați.
Liège percepe deja mai multe taxe asupra unităților comerciale, inclusiv cele pe spațiile comerciale, publicitate și parcare.
Nu este prima dată când un oraș din Belgia a încercat să impună o astfel de taxă. În 2022, Molenbeek a luat în considerare o taxă mult mai mare, de 5.600 de euro per casă de marcat, dar măsura a fost suspendată de guvernul de la Bruxelles pentru că era contrară tranziției digitale și nu avea un impact dovedit asupra ocupării forței de muncă.