- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

\”Oul discordiei\” dintre Metro si Toneli s-ar putea sparge si in capul altor retaileri

28 May, 00:01 • razvan.codorean
Decizia Tribunalului Bucuresti de a declansa procedura de insolventa in cazul Metro Cash&Carry la solicitarea producatorului de oua Toneli ar putea declansa un adevarat val de procese intre producatori si retaileri, estimeaza, pentru DailyBusiness, specialistii din piata.
\Oul discordiei\ dintre Metro si Toneli s-ar putea sparge si in capul altor retaileri

Intarzierile la plata au devenit o obisnuinta a marilor hipermarketuri, iar demersul Toneli ar putea juca rol de precedent, spun producatorii si furnizorii din industria alimentara. Dosarul „Metro-Toneli” reprezinta doar varful unui iceberg, intreaga piata confruntandu-se cu astfel de probleme de plata.

[quote=Nicolae Stefan, Agrostar]Ce a facut Toneli a fost un gest extrem, pentru ca si-au asumat din start, probabil, faptul ca de acum incolo nu vor mai lucra cu Metro[/quote]
Sorin Minea, presedintele Romalimenta, cea mai importanta asociatie a producatorilor si furnizorilor de produse alimentare din Romania, spune ca exista sute daca nu mii de cazuri in care producatorii nu sunt platiti cu lunile, iar multi dintre ei sunt, din acest motiv, in pragul falimentului.

„Cazul Toneli-Metro este relevant pentru ce se intampla in piata de retail, indiferent de domeniu, de la industria alimentara la confectii si electronice. Retailerii mizeaza pe pozitia de forta pe care o au in piata si nu platesc decat foarte greu, cu mari interventii”, a spus Minea, pentru DailyBusiness.

Platile in retail se efectueaza in medie la 90 de zile, declara Cristian Ionescu, managing director la Coface Romania, companie specializata in managementul creantelor, fapt ce afecteaza in mod evident afacerile producatorilor.

„Din studiile pe care le-am realizat in piata de retail, a reiesit ca platile se efectueaza in medie la 90 de zile, poate chiar pana la 120 de zile in cazul unor retele de retail, acestea folosindu-se de pozitia de forta pe care o detin in piata pentru a reglementa, dupa propriile reguli, dinamica platilor catre furnizori. In mod normal, odata cu livrarea marfii, platile ar trebui realizate la 30 de zile”, a declarat Ionescu, pentru DailyBusiness.

[quote=Sorin Minea, Romalimenta]Exista sute, daca nu mii de cazuri in care producatorii nu sunt platiti (de retaileri – n.r.) cu lunile[/quote]
Compania Toneli Holding SRL Buftea a cerut Tribunalului Bucuresti declansarea procedurii de insolventa in cazul companiei Metro, din cauza unor facturi neplatite, in valoare de 211.696 lei (57.973 euro). Cererea a fost aprobata de judecatori, iar administratorul judiciar a fost desemnata compania Consulta 99. Metro Cash&Carry Romania a anuntat ca va ataca decizia in recurs.

„In mod cert nu poate fi vorba despre insolventa companiei Metro Cash&Carry Romania sau faliment atit timp cit aceasta divizie a Metro Group a inregistrat in anul 2007 o cifra de afaceri de 1,6 miliarde euro. Suma care face obiectul diferendului nu este certa, lichida si exigibila”, a declarat, miercuri, Delia Cucu, head of representative office Metro Group.

Cazul Toneli nu reprezinta o premiera

Sorin Minea, presedintele Romalimenta, in acelasi timp si directorul companiei Angst, producatoare de carne si produse din carne, spune ca diferendul Metro-Toneli nu este singurul, de pilda Angst confruntandu-se acum patru ani cu o situatie similara.

„Am avut de recuperat o creanta de la Selgros pe care nu ne-au platit-o. I-am dat in judecata si am urmat acelasi demers legal. In cele din urma au platit, dar noi ne-am asumat riscul de a nu a mai avea relatii contractuale cu ei”, a spus Minea.

Nicolae Stefan, presedintele Agrostar, federatia producatorilor din agricultura, spune ca demersul Toneli este un simptom al unui fenomen mai larg.

„Nu exista zi in care sa nu aflam de cazuri in care hipermarketurile isi impun pozitia de forta, de genul – nu iti convine, la revedere. Va dau doar un singur exemplu. Un retailer din Galati a vrut sa cumpere de la producatori castraveti la 1 leu pe kilogram, in conditiile in care ei vand cu 3,8 lei in magazin. Cand cultivatorii au protestat, le-au spus sa isi caute alta piata, pentru ca la ei nu vor mai avea acces niciodata. In conditiile in care majoritatea clientilor isi fac cumparaturi la hipermarket, va dati seama ce impact are o asemenea decizie pentru producator, ramas fara piata de desfacere”, a declarat Stefan, pentru DailyBusiness.

„Ceea ce a facut Toneli a fost un gest extrem, pentru ca si-au asumat din start, probabil, faptul ca de acum incolo nu vor mai lucra cu Metro. Cred ca exemplul lor va fi urmat si de altii, in ciuda riscurilor”, a spus Stefan.

Diferendele comerciale vor ajunge mai usor pe rolul instantelor

Cristian Ionescu, managing director-ul de la Coface, companie specializata in managementul creantelor, crede ca semnalul dat de Toneli este unul important si cu consecinte directe in piata.

„Toneli a jucat acum rolul unui ice-breaker. Ma astept sa avem tot mai multe companii care vor urma o astfel de cale, chiar situatii in care vom vedea companii asociate intr-un astfel de demers”, a spus Ionescu.

„Va mai fi un efect, deloc de neglijat. Cei care au de recuperat creante de la marii retaileri nu vor mai beneficia de garantii cu „ochii inchisi” din partea bancilor, in cadrul asigurarilor de credit, acest tip de creante urmand sa fie percepute ca avand un risc ridicat. Iar un calificativ negativ al creantelor le va afecta cu siguranta situatia financiara”, a mai spus specialistul Coface.

Pe de alta parte, specialistii spun ca in urma precedentului Metro-Toneli, avand in vedere problemele de imagine la care se poate ajunge dupa derularea unor astfel de conflicte, este posibil ca retailerii sa accepte clauze contractuale ceva mai putin stricte, prin care sa se mentioneze mai clar termenele de plata si eventualele penalizari de intarziere.

Codul de Bune Practici, o solutie pentru reglementarea pietei

Problemele de plata dintre producatorii si retaileri ar putea fi rezolvate de Codul de Bune Practici, un protocol pe care cele doua parti il negociaza, in prezent, sub tutela Ministerului Agriculturii.

„Acest protocol contine si referiri directe la termenele de plata. Speram ca pe viitor sa ajungem la o solutie de compromis si astfel de probleme sa nu mai trebuiasca sa fie transate in justitie”, a declarat Mihai Visan, directorul executiv Asociatia Romana a Carnii.

Codul, ce urmeaza a fi finalizat pana la finele lunii iunie, conform estimarilor ministrului Agriculturii Dacian Ciolos, va reglementa si nivelul taxelor percepute de retaileri care, spun producatorii, reprezinta peste 30% din pretul de la raft al produselor.

Resurse suplimentare:
Un creditor din Buftea a primit acordul preliminar pentru falimentul Metro Romania, stirea care a prezentat in premiera marti conflictul dintre cele doua companii
Ce s-ar putea schimba dupa eventuala adoptare a Codului de bune practici, negociat intre retaileri si producatorii agricoli