- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

S-au inteles sa creasca preturile la benzina? AOAR vede un cartel al benzinarilor, Concurenta cauta probe

24 Mar, 00:01 • razvan.codorean
Pretul carburantilor a trecut de bariera de 5 lei/litru, iar Asociatia Oamenilor de Afaceri acuza faptul ca producatorii s-au inteles sa isi acopere pierderile din tarif. In timp ce AOAR reclama existenta unui cartel, producatorii invoca costurile in crestere, iar Consiliul Concurentei cauta dovezi concludente ca preturile cresc artificial.
S-au inteles sa creasca preturile la benzina? AOAR vede un cartel al benzinarilor, Concurenta cauta probe

Scumpirea carburantilor peste nivelul de 5 lei/litru continua, fapt anticipat de specialistii in domeniul petrolier, intr-o recenta analiza DailyBusiness.ro.

Cea mai scumpa benzina de pe piata romaneasca, sortimentul Alto 101 de la Rompetrol, s-a scumpit in numai 10 zile cu 6 bani/litru, de la 5 lei, la 5,06 lei. Aproape instantaneu, si celelalte companii au majorat preturile, OMV Carrera 100 de la Petrom fiind vanduta la 5,03 lei/litru. Lukoil nu a trecut inca bariera de 5 lei, mentinand pretul celui mai scump sortiment, Ecto 98, la 4,79 lei/litru.

Potrivit reprezentantilor companiilor petroliere, principalul argument pentru majorarea tarifelor este aprecierea cotatiilor internationale ale petrolului, care au crescut cu circa 15% in acest an.

”Aceste scumpiri vin pe fondul cresterii cotatiei produselor petroliere si deprecierii leului in raport cu dolarul. Adaugati la aceasta cresterea accizelor, care s-au scumpit de la 436 de euro pe tona la 452 de euro in cazul benzinei si de la 336 de euro la 347 de euro pe tona pentru motorina, si cursul la care se calculeaza, care este mai mare in acest an cu 14,25%, si o sa intelegeti de unde vin aceste scumpiri”, explica, pentru DailyBusiness.ro, Constantin Tampiza, managerul de la Lukoil.

Din aceste motive, cele mai performante sortimente de benzine vandute in Romania s-au scumpit de la inceputul anului cu 28 de bani (OMV Carrera 100) respectiv 26 de bani (Rompetrol Alto 101).
[quote=Constantin Tampiza, manager Lukoil]Nimeni nu este nebun sa creasca preturile fara fundament economic. Cine acuza asa ceva da dovada de populism. Sa vina cu dovezi, nu cu vorbe[/quote]
Preturile au crescut peste masura, abuziv si fara nicio baza economica, spun reprezentantii oamenilor de afaceri.

”Va fac un calcul simplu. Pretul carburantilor a ajuns la nivelul din 2008, cand barilul de petrol se vindea cu 147 dolari. Acum e 80 de dolari si se afla in jurul acestei cotatii de cateva luni bune. Daca petrolul este materia prima, cum de pretul produselor finite tot creste?”, se intreaba Constantin Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri.

El spune ca, chiar si in conditiile in care accizele si taxele acopera jumatate din pretul de pompa, iar dolarul s-a intarit in fata euro, scumpirile sunt mai mari decat ar fi normal. ”Nu spune nimeni ca pretul nu trebuia sa creasca la 1 ianuarie. Insa, de atunci, preturile au tot crescut si nu vad de ce. Probabil in pret regasim si costurile generate de scaderea vanzarilor”, a declarat Parvan, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=Constantin Parvan, secretar general AOAR]Este ca si cu rata dobanzii la credite. Producatorii de carburanti, la fel ca si bancile, cauta tot felul de scuze pentru a-si acoperi pierderile din buzunarul nostru. Ne iau de prosti, iar statul, din pacate, este impotent in fata acestor abuzuri[/quote]
Ce spun producatorii? Constantin Tampiza, de la Lukoil, este singurul care nu se sfieste sa faca declaratii pe aceasta tema.

”Dincolo de calculele strict financiare, pe care le putem pune la dispozitia oricui, noi in Romania avem si o alta problema. Spre deosebire de alte tari, la noi productivitatea muncii este mai scazuta, la noi nu poti sa implementezi statiile PECO automate, fara oameni, pentru ca a doua zi te trezesti ca a fost vanduta la fier vechi. Noi am ales sa tinem tarifele cat mai jos posibil, anul trecut am terminat pe pierdere, iar anul asta vindem sub pretul de cost pentru a ne mentine clientii”, afirma Tampiza. ”S-ar putea ca anul asta, daca merge tot la fel de prost, sa trecem la disponibilizari”, se plange managerul Lukoil.
[quote=Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari]Stiti ce se intampla cu adevarat in piata?Toata lumea isi acopera lipsa de performanta pe spatele clientului[/quote]
Cum vad ca le scad vanzarile, cresc pretul. Cum au de facut o investitie, o acopera din pret. Din pacate, autoritatile stau cu mana in san si nu ii sanctioneaza”, afirma Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari.

”Cei de la Consiliul Concurentei ancheteaza piata din 2005. Pana acum, n-am vazut nimic concret. Ori sunt interese la mijloc, ori sunt incompetenti”, afirma Tache, pentru DailyBusiness.ro.

Consiliul Concurentei vrea dovezi concludente

Asociatia Oamenilor de Afaceri acuza producatorii de produse petroliere ca au o intelegere de tip cartel si ca se folosesc de aceasta pentru a impune preturile pe care le vor.

”Nu vedeti ca, daca azi Petrom majoreaza preturile, a doua zi, daca nu chiar in aceeasi zi, vine imediat si Rompetrol, urmata de ceilalti jucatori. Asta ce inseamna? Ca e doar o coincidenta? Se intampla de fiecare data”, spune Cristian Parvan, secretarul general AOAR.

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat, marti, ca asteapta dovezi clare si concludente de la oamenii de afaceri privind posibila existenta a unui cartel.

”Ce ne trebui noua ca sa dovedim o incalcare a legii este ca aceasta intelegere de pret intre ei nu se datoreaza unor factori obiectivi si nu este niciun efect de imitatie, in genul ca au vazut ca cineva a crescut pretul si automat au crescut si ei. Daca AOAR are dovezi noi, ii rog sa mi le aduca”, a declarat presedintele Consiliului Concurentei.
[quote=Bogdan Chiritoiu, presedinte Consiliul Concurentei]Nu este suficient sa crezi ca cineva este vinovat, trebuie sa si demonstrezi[/quote]
Chiritoiu a precizat ca inspectorii CC au desfasurat anul trecut o ancheta la sediile principalilor jucatori din piata, Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol si Agip, de unde au cules o serie de date.

”Ele sunt analizate si sper ca in acest an sa finalizam investigatia”, a afirmat Chiritoiu. Care vor fi concluziile, nu poate spune in acest moment. ”Cert este ca avem nevoie de probe concludente, inatacabile in justitie, pentru ca orice decizie am lua, daca va afecta producatorii, cu siguranta o vor ataca la tribunal”, a afirmat presedintele CC.

Cristian Parvan, secretarul general AOAR, crede ca, prin aceste declaratii, Consiliul Concurentei isi dovedeste lipsa de eficienta, de ”caine de paza” al economiei. ”Din 2005 si pana in prezent sa nu ajungi la nicio concluzie? Vorbim de practici economice, de calcule matematice, nu de spionaj sau alte asemenea investigatii. Eu cred ca e o dovada de incompetenta”, a declarat Parvan.

Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, crede ca inspectorii CC nu reusesc sa desluseasca itele cartelului carburantilor din cauza existentei unei intelegeri tacite intre producatori.

”Daca cauta acorduri bilaterale, protocoale semnate cu stampila si semnaturi, se inseala. Cine ar fi prost sa faca asa ceva? Nici la telefon cred ca nu discuta despre cresterea tarifelor. Este o intelegere tacita, care functioneaza de ani de zile. La ce influenta au, e normal sa nu ii deranjeze nimeni. Pana la urma, statul nu are niciun interes sa scada preturile. Ar insemna sa incaseze mai putini bani”, a declarat Tache, pentru DailyBusiness.ro.

Potrivit Asociatiei Oamenilor de Afaceri, din cursa scumpirilor carburantilor are de pierdut, pana la urma, toata lumea, pentru ca majorarea preturilor influenteaza inflatia.

Romania isi pune singura paie pe foc. Daca benzina se scumpeste, transportatorul creste la randul lui pretul, beneficiarul pune scumpirea in pretul de raft, noi platim produse mai scumpe si tot asa, pe lantul economic, ne adancim in criza”, a declarat Cristian Parvan.

Taxa Robin Hood, o solutie?

Potrivit oamenilor de afaceri, o solutie pentru temperarea avantului producatorilor de carburanti ar fi introducerea unei taxe pe profiturile acestora. ”O taxa de tip Robin Hood, cum s-a aplicat temporar in Ungaria, pe supra-profit, pentru a le tempera acestor companii tendintele se a se impune in piata prin mijloace cel putin neortodoxe”, a declarat secretarul general al AOAR.

Asociatia a inaintat Guvernului o solicitare privind introducerea taxei, a carei valoare inca nu a fost stabilita. ”Noi credem ca este nevoie de ea, pentru ca avem prea multe monopoluri in Romania. Ce cuantum si ce sfera de aplicabilitate trebuie sa aiba este de datoria executivului sa decida”, a mai spus omul de afaceri.

Despre taxa Robin Hood se discuta inca din 2008. AOAR cerea inca de atunci introducerea unui impozit pe profiturile exceptionale din energie, dar si din sistemul bancar si retail. Detalii puteti citi intr-o analiza DailyBusiness.ro care ramane si acum, la doi ani distanta, la fel de actuala.