- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Voestalpine, afacerea celor 8 miliarde de euro: Ce sanse are Romania?

01 Oct, 00:01 • razvan.codorean
Canalul Dunare Marea Neagra, facilitatile portuare si eticheta "made in UE" sunt principalele avantaje ale Romaniei in cursa cu tarile riverane Marii Negre pentru atragerea investitiei Voestalpine, un combinat siderurgic construit de la zero, in valoare de 5 mld. euro, alaturi de care ar putea exista investitii adiacente de inca 3 mld. euro.
Voestalpine, afacerea celor 8 miliarde de euro: Ce sanse are Romania?

Surse guvernamentale spun ca astazi, premierul Calin Popescu Tariceanu si reprezentantii concernului austriac Voestalpine ar urma sa semneze memorandumul privind investitia Voestalpine, cea mai mare din istoria Romaniei.

(Update 12.59. Guvernul va semna astazi memorandumul cu Voestalpine)

Semnarea protocolului nu inseamna, insa, nici pe departe faptul ca afacerea va fi intr-adevar implementata in Romania (combinatul ar urma sa fie amplasat la Agigea – n.r.). Si asta pentru ca austriecii au declansat un adevarat „razboi” al ofertelor, implicand in competitie alaturi de Romania, pe vecinii bulgari, pe ucraineni si pe turci. Ce sanse are insa Romania sa obtina aceasta mega-investitie?

Facilitatile portuare, decisive

Specialistii spun ca sansele Romaniei sunt destul de mari si ca, luand in calcul economiile celor patru tari, noi si ucraineni am avea cele mai mari sanse. Principalul criteriu de selectie a fost definit, recent, de ambasadorul Austriei la Bucuresti.

„Compania vrea sa construiasca fabrica la Marea Neagra, pentru o aprovizionare continua cu minereuri”, a spus, recent, intr-o conferinta de presa, la Iasi, ambasadorul Martin Eichtinger.

[quote=Presedintele executiv al Voestalpine AG, Wolfgang Eder]Europa de est este China noastra[/quote]

Din acest punct de vedere, Romania, cu portul Constanta, si Ucraina, cu Odessa, se situeaza cel mai bine.

Ucraina, prin portul Odessa, pe de alta parte, detine avantajul de a fi destul de aproape de minele de fier din Ucraina ale Voestalpine.

Oficialul din MEF crede insa ca, dincolo de facilitatile portuare, prezenta canalului Dunare-Marea Neagra reprezinta un atu decisiv in lupta cu portul ucrainean.

„Statistica arata ca, anual, prin port si canalul Dunare-Marea Neagra, sunt vehiculate peste 10 milioane tone de materiale si orice reducere a costurilor cu 3-4-5 dolari pe tona inseamna economii de 30-40-50 de milioane de dolari”, a mai declarat Ianc.

Un alt mare avantaj pentru Romania, in fata Ucrainei si Turciei, dar nu si a Bulgariei, este cel legat de eticheta „Made in UE”, ceea ce inseamna ca produsele realizate la Agigea ar urma sa fie vandute in Uniunea Europeana fara taxe si, pe de alta parte, Voestalpine ar putea accesa linii de finantare europene la costuri incomparabil mai mici decat daca ar dezvolta afacerea intr-o tara non-UE.

[quote=Petru Ianc, seful Directiei generale de Politica Industriala din cadrul Ministerului Economiei]Capacitatea portului Constanta de a primi nave de mare tonaj, posibilitatea utilizarii canalului Dunare- Marea Neagra pentru exportul produselor siderurgice reprezinta avantaje determinante pentru o investitie de o astfel de anvergura[/quote]
La capitolul avantaje, specialistii spun ca putem miza pe calitatatea fortei de munca, pe cota unica de impozitare si pe calitatea apei tehnologice.

„Avem forta de munca calificata, la un cost incomparabil cu cel din statele vestice. In plus, cota unica de impozitare este apreciata de Voestalpine”, a declarat premierul Tariceanu. La acest capitol, Bulgaria sta insa mult mai bine, avand o cota unica de 10%. „Cota unica e un punct important, dar nu esential pentru a influenta decizia”, a declarat insa presedintele executiv al voestalpine AG, Wolfgang Eder. In ceea ce priveste apa tehnologica, primarul Constantei, Radu Mazare, a explicat ca Romania are un avantaj important.

„In procesul tehnologic, Voestalpine are nevoie de apa. Iar la noi e dulce, spre deosebire de Bulgaria sau Ucraina, unde apa este sarata si ar implica costuri suplimentare”, a spus Mazare.

Santajul imobiliar si legislatia de mediu, cele mai mari probleme pentru Romania

Daca la nivel de facilitati portuare, forta de munca, facilitati fiscale si calitatea apei, Romania pluseaza la capitolul avantaje, pe lista „neagra” avem problema terenurilor, cea care, in opinia specialistilor, ar putea da peste cap intreaga afacere.

Austriecii de la Voestalpine par sa fi inteles „lectia” predata, fara voia lor, de germanii de la Mercedes, si au anuntat ca vor semna precontracte cu proprietarii terenurilor din zona Agigea unde, pe o suprafata de 600-700 de hectare, ar vrea sa construiasca combinatul siderurgic. Purtatorul de cuvant al companiei, Peter Schiefer a declarat, recent, ca s-a contractat deja aproape jumatate din suprafata necesara constructiei.

„Am reusit sa contractam aproape jumatate din terenul din apropierea satului Lazu, din comuna Agigea, de care suntem interesati. Procesul de contractare se desfasoara greu, mai ales din cauza birocratiei”, a precizat Schiefer.

Negocierile merg insa destul de dificil pentru ca mare parte dintre terenuri au fost cumparate de speculanti care acum negociaza de pe pozitii de forta cu austriecii, solicitand preturi si de 10 ori mai mari decat cele la care le-au cumparat.

Din acest punct de vedere, Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, avertiza, recent, ca Romania ar putea pierde si alte investitii greenfield, dupa Mercedes, daca statul nu va lua masuri concrete pentru a asigura terenurile necesare dezvoltarii afacerilor.

[quote=Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri]Specula imobiliara poate da peste cap multe dintre planurile investitorilor[/quote]
O alta mare problema a Romaniei, chiar daca independenta de vointa ei, este cea legata de mediu. Legislatia europeana extrem de stricta in materie de protectie a mediului, aplicabila in Romania si Bulgaria, ar putea reprezenta un argument pentru austrieci in a construi in Ucraina sau Turcia. Problema este una extrem de importanta, a declarat directorul executiv al Voestalpine, Wolfgang Eder, in timp ce premierul Tariceanu a recunoscut ca „daca peste 5 ani, legislatia UE privind mediul devine constrangatoare, o serie de activitati din UE vor trebui delocalizate”.

Romania si Bulgaria pierd pasi importanti in cursa cu Ucraina si Turcia si la capitolul facilitati fiscale, interzise in UE.

„Prin Tratatul de Aderare este interzis orice ajutor de stat in sectorul siderurgic.Ceea ce inseamna ca nu se pot acorda facilitati speciale in sectorul siderurgic deci nici companiei Voestalpine”, a declarat, recent, Petru Ianc, director general in Ministerul Economiei si Finantelor (MEF).

Potrivit oficialului MEF, intr-o situatie similara se afla si Bulgaria tara cu care investitorul austriac a semnat deja memorandumul de intelegere pentru realizarea proiectului. Celelalte doua tari candidate la proiect, Turcia si Ucraina, desi nu au aceleasi limitari in priviinta acordarii de facilitati au dezavantajul restrictiilor impuse de regimul vamal cu Uniunea Europeana.

Cea mai mare investitie din istorie

Voestalpine va lua o decizie privind locatia viitorului combinat pana in luna decembrie, a anuntat, recent, conducerea companiei. Austriecii au semnat deja un memorandum cu Bulgaria, tara care a angajat si mai multi consultanti straini pentru a gestiona relatia cu Voestalpine.

Daca va alege Romania, combinatul, cea mai mare investitie din istoria Romaniei si cel mai mare din Estul Europei, va produce 5,5 milioane de tone de otel/an. Spre comparatie, „rivalii” de la ArcelorMittal au produs la Galati, anul trecut, 4,4 milioane de tone de otel lichid.

Constructia combinatului de la Agigea va costa circa 5 miliarde de euro, iar investitiile adiacente, ce vor viza dezvoltarea infrastructurii adiacente inclusiv in realizarea unei centrale electrice de 500 MW care sa asigure consumul producatorului de otel, sunt evaluate la alte 3 miliarde de euro.

Potrivit clauzelor din memorandum, constructia combinatului va duce la devierea traseului actual al centurii Constantei si a liniei de cale ferata care strabate o portiune din terenul vizat de Voestalpine.

Memorandumul va clarifica, totodata, cateva intelegeri intre Ministerul de Finante si companie privind legislatia fiscala privind TVA, impozitul pe profit, ajutoare de stat si fonduri europene. Astfel, va fi reintrodusa legea privind taxarea inversa (se refera la importurile in UE) privind plata TVA-ului pe marfuri la vama, modificarea fiind valabila strict pentru companiile mari.

In cazul in care Romania va reusi sa atraga investitia, grupul austriac Voestalpine ar deveni cel mai important jucator din piata siderurgica romaneasca. In prezent, piata este dominata de ArcellorMittal, ce detine combinatele din Galati, Iasi, Roman si Hundeoara, iar alti jucatori importanti sunt rusii de la Mechel, care controleaza fabricile din Targoviste si Campia Turzii si grupul Vimetco NV (fost Marco) – cu capitaluri rusesti, inregistrat in Olanda si listat la Londra, ce controleaza industria romaneasca a aluminiului, detinand Alro Slatina si Alum Tulcea.

„Cred ca este loc pentru fiecare pe piata otelului. (…) Productia mondiala de otel va fi undeva la 1,3 miliarde de tone, asa ca aceasta (investitia Voestalpine, n.r.) nu cred ca ne va afecta foarte mult planurile noastre strategice si de productie aici, la Galati”, a declarat Augustine Kochuparampil, directorul general al combinatului ArcelorMittal Galati.

Voestalpine este deja prezent in Romania, prin intermediul Elmsteel, subsidiara britanica a grupului austriac, care detine din 2004 o fabrica la Satu Mare. Unitatea produce 50 mil. tuburi de otel anual, pentru industria auto.

Investitia Voestalpine va afecta turismul de pe litoral

Dincolo de avantajele si dezavantajele Romaniei privind atragerea investitiei Voestalpine, construirea combinatului gigant la Agigea ridica o alta problema, cea a modului in care va influenta turismul de la Marea Neagra.

Reprezentantii Asociatiei Litoral, ce grupeaza mare parte din operatorii din turismul de pe litoral, au declarat, recent, ca se opun cu vehementa construirii unui combinat siderurgic in zona Agigea. Ei spun ca acesta ar putea fi construit oriunde pe canalul Dunare Marea Neagra, dar nu in zona Agigea, unde ar putea impiedica bunul mers al turismului.

„Trebuie sa analizam care va fi impactul pe care constructia unui combinat siderurgic il va avea asupra turismului”, a precizat primarul Constantei, Radu Mazare, in timp ce presedintele Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu a declarat ca decizia nu a fost inca luata pentru proiectul combinatului siderurgic in zona portuara si ca va fi necesara organizarea unui referendum.

In ciuda protestelor, Voestalpine este decisa sa continue demersurile pentru constructia combinatului.

„Am subliniat mereu ca Europa de est este China noastra, daca as putea folosi aceasta expresie. Credem ca aceasta regiune prezinta cele mai bune oportunitati de crestere pe termen lung”, a declarat presedintele executiv al Voestalpine AG, Wolfgang Eder.