- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Simion, Flamingo: Daca-si \”umfla muschii\”, retailerii traditionali pot cuceri online-ul

03 Mar, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre strategia grupului Flamingo in 2008, noi intrari pe piata din Romania, rate de profit in distributia IT si sansele pe care le au retailerii traditionali in activitatile online cititi in interviul acordat de Dragos Simion, presedinte al Flamingo International.
Simion, Flamingo: Daca-si \umfla muschii\, retailerii traditionali pot cuceri online-ul

DailyBusiness

: Ce strategie de extindere si restructurari va aborda grupul Flamingo in 2008?
Dragos Simion: Continuam strategia de deschidere de magazine Flanco World, care se va derula si in urmatorii doi ani. Aceste magazine vor fi majoritare in cadrul grupului Flamingo. In 2008 vom mai deschide intre 10 si 15 magazine, cu o suprafata totala de circa 20.000 mp. Investitia intr-un magazin se ridica la circa 1 mil. euro. In paralel, vom continua sa inchidem magazinele de format foarte mic, atat Flamingo Computers cat si Flanco.

DB: Care sunt motivele pentru care veti continua inchiderea de magazine?
DS: Sunt doua motive principale pentru care vom inchide magazine de format mic. Primul ar fi ca ele devin nerentabile, in momentul in care contractul de inchiriere ajunge la scadenta, iar pentru un nou contract proprietarul cere o chirie mult mai mare. De aceea asteptam ca inchirierea sa ajunga la scadenta si nu mai continuam activitatea acolo.

DB: Si al doilea motiv?
DS: Cel de-al doilea motiv este legat de dimensiunea acestor magazine si de preferintele consumatorilor, care in ultimul timp au devenit din ce in ce mai pretentiosi. Acestia incep sa migreze de la magazinul de proximitate de la coltul strazii lui, mai mic, spre „magazinul destinatie”, care este de regula un magazin mai mare, mai generos din toate punctele de vedere. Clientul de astazi a trecut de comoditate, nu mai vrea sa ia decizii pe o gama restransa de produse. Pe langa acest factor, unii oameni chiar se relaxeaza in magazine mari de IT si electronice, isi petrec timpul liber acolo, petrec ore in sir uitandu-se la produse, „clatindu-si ochii”, vazand ce mai este nou. De aceea, magazinele mici nu mai sunt atat de rentabile.

DB: Cam cate magazine de mici dimensiuni veti inchide deci in 2008?
DS: Ca numar, circa 20 de magazine vor ajunge la scadenta contractului de inchiriere si vor fi inchise. Insa aceste 20 de magazine, ca suprafata de vanzare, sunt echivalentele unui singur magazin mare, maxim doua. Practic, din doua magazine Flanco World deschise, le compensam pe cele 20 ce urmeaza a fi inchise. Ca numar de magazine, la finele lui 2008 vom avea putin peste 100 de magazine in tara, o mica scadere fata de 2007, dar ca suprafata vom creste si vom acoperi circa 65.000-70.000 de metri patrati.

DB: In Bucuresti, avand in vedere concurenta foarte mare, considerati ca mai este loc si cerere pentru noi magazine de IT si electronice?
DS: Categoric, da. Avem planuri de a deschide magazine atat pentru 2008, cat si pentru 2009. Noi avem in vedere toate parcurile de retail, toate aceste proiecte care sunt in prezent in dezvoltare in Bucuresti. Bucurestiul are in continuare un potential foarte mare.

DB: Care sunt gamele de produse care considerati ca vor creste cel mai mult in 2008?
DS: Pe segmentul de electronice, fara indoiala LCD-urile si plasmele, care au ajuns la preturi competitive, nu numai in Romania, ca urmare a eliminarii accizelor. Orice familie cu venituri catre medie isi poate permite deja un astfel de televizor. As indrazni sa spun ca daca intreaga piata de electronice si electrocasnice va creste anul acesta cu 12-15%, segmentul de televizoare LCD-plasme va creste undeva cu 25-30% la nivelul intregii piete, fata de 2007.

DB: Si pe segmentul de IT, unde vedeti cresteri importante in 2008?
DS: Piata de notebook-uri va creste de asemenea aproape dublu fata de intreaga piata IT. O parte din aceasta evolutie va fi in detrimentul desktop-urilor, segment care va creste mult mai incet. Pana acum, tipologia de cumparare era astfel: noul utilizator isi lua mai intai un desktop si abia mai apoi se gandea sa achizitioneze si un laptop. Observam din ce in ce mai des oameni, in special tineri, care nu au mai avut computer si care doresc inca de la inceput sa achizitioneze un computer portabil.

DB: Si alte segmente care vor creste rapid in 2008?
DS: Evident, putem vorbi si de alte segmente cu o rata de crestere foarte mare, dar cele doua pe care le-am enuntat mai sus sunt cele mai importante, deoarece pleaca de la o valoare a pietei deja foarte mare. Putem vorbi, de exemplu, si de segmentul de produse de entertainment, jocuri si console, dar valoarea acestui segment pe piata este destul de mic, deci o crestere masiva nu se va resimti atat de puternic din punct de valoric valoric.

DB: Deci cam ce pondere din afacerile totale ale grupului Flamingo o vor reprezenta segmentele de LCD-uri/plasme si notebook-uri?
DS: In total cred ca aceste segmente ar putea sa genereze pana la 20% din veniturile intregului grup pe 2008.

DB: Cum ati descrie zonele geografice ale Romaniei ca nivel de atractivitate, din perspectiva unui retailer de IT si electronice?
DS: Toate zonele din Romania, desi diferite, ofera oportunitati mari. Astfel, populatia din vestul tarii, nord-vestul tarii si centrul Romaniei are cu siguranta o putere de cumparare mare, dar si concurenta in aceste zone este destul de puternica. Concurenta mare este, de exemplu, la Arad, Timisoara, Cluj sau la Oradea. Prin contrast, in estul tarii si in Moldova, concurenta este mai slaba, dar si puterea de cumparare este mai scazuta. Dezvoltatorii au un cuvant important de spus in deschiderea de magazine IT&electronice. Oportunitatea vine din a sti unde anume sa deschizi un magazin intr-un anume oras. Astfel, daca exista doi dezvoltatori in Craiova, de exemplu, „arta” este de a sti unde sa te dezvolti.

Daca reusesti sa vinzi produsele de pe stoc, faci bani. Daca nu, atunci incepi sa nu mai faci bani

DB: Ce anume trebuie sa urmareasca managerii unui lant de retail in momentul in care decid sa deschida un magazin nou?
DS: Nu este necesar si nu ar fi o investitie buna ca intr-un oras mic sa deschizi mai mult de unul-doua magazine. Daca totusi ai de ales intre doua locatii sau mai multe, trebuie sa stii care locatie va atrage trafic mai bun, care-ti ofera conditii de chirie mai bune si unde poti sa optimizezi raportul intre spatiul pe care il iei si chirie.

DB: Care este „secretul” supravietuirii pe o piata de IT, electronice si electrocasnice din ce in ce mai competitiva?
DS: Este foarte important sa te dezvolti continuu, sa te extinzi in zonele propice, sa atragi trafic. Apoi, este foarte important sa nu ramai cu stocuri. Poti sa cumperi un volum mai mare decat in mod normal si sa obtii un punct sau doua de discount de la furnizor, dar daca nu reusesti sa vinzi in timp util produsul respectiv, atunci pretul lui scade si ramai cu stocul. Acest lucru se intampla totdeauna, la toti jucatorii de pe piata. Important nu este cat de des se intampla, ci cu ce volum se ramane pe stoc. Una este daca ramai cu 10 bucati nevandute si alta este daca ramai cu 1.000. In ambele situatii, totul trebuie sa se duca, se recurge la discount-uri masive si s-au vandut. „Arta” de a ramane in business-ul acesta este de a sti exact proportiile intre volumul cumparat si cat de repede reusesti sa vinzi. Daca reusesti sa vinzi repede, faci bani. Daca nu reusesti sa vinzi, atunci incepi sa nu mai faci bani.

DB: In cat timp se erodeaza marja de profitabilitate pentru produsele de IT?
DS: Initial, imediat dupa ce ai achizitionat stocul, ai o marja rezonabila de profitabilitate, dar ea se erodeaza dupa un anumit timp, odata cu scaderea preturilor pe piata si aparitia unor noi tehnologii. Astfel, la produsele IT, marja de profitabilitate se distruge foarte repede – in 2-3 luni practic nu mai faci nici un profit. Ce trece de 90 de zile pe stoc, deja incepi sa scazi sub marja si nu mai faci profit. La electronice, mai ai o luna, maxim doua luni in plus, dar nu la LCD-uri si plasme, pentru ca si acolo erodarea de pret vine repede, ca urmare a aparitiei de noi produse.

DB: Cu ce marja de profit lucreaza marii retaileri de IT, electronice si electrocasnice in Romania in prezent?
DS: Marja bruta, cam 20%. Net, ar trebui sa ramana undeva intre 3-4%. In Romania inca este bine, in afara se castiga mai ales din accesorii si servicii. Vom ajunge sa depindem si noi de aceste lucruri pentru a face profit in 7-8 ani. Oricum, profitul companiei va creste in urmatorii ani, pe fondul maturizarii magazinelor deschise in a doua jumatate a lui 2006 si in 2007. Profitabilitatea unui magazin nou se atinge in circa doi ani de functionare. In 2008, devin profitabile magazinele deschise in 2006. In 2009, vor deveni profitabile magazinele deschise in 2007, si asa mai departe.

DB: Dupa preluarea Domo, anul trecut, cand ne putem astepta pe piata autohtona la noi astfel de miscari sau falimente?
DS: Teoretic, oricand. Practic insa, nu mai devreme de 1-2 ani. Jucatorii mari internationali care ar putea intra pe piata au obiceiurile lor si pot influenta direct si puternic retailerii autohtoni, sau mai putin direct. De exemplu Media Markt, de obicei intra geenfield, in ritmul sau tipic, adica mai incet. Acesta isi propune, de exemplu, in primul an sa deschida doar 1-2 magazine, nu produce un soc pe piata. Nu prea recurge la preluari din jucatorii locali. Pe de alta parte, un jucator cum este Dixons intra fie greenfield fie prin achizitionarea unui jucator local.

DB: Sa ne asteptam sa intre lanturile acestea si in Romania? Si daca vor achizitiona un jucator local, cum va influenta acest lucru piata?
DS: Intr-o buna zi, consider ca da, vor intra, dar nu mai devreme de 2010. Daca vor intra prin achizitionarea unui jucator local nu vor modifica proportiile pietei. Se schimba doar actionariatul, eventual politica de marketing, o schimbare de branding si unele produse vor fi poate noi. Proportiile pietei ca urmare a aparitiei unui jucator international puternic s-ar putea schimba in 5-10 ani de la intrarea acestuia. La randul nostru, in prezent nu am mai discutat despre planuri de extindere internationala. De asemenea, nu vrem sa mai vindem actiuni in prezent.

DB: Ce cota de piata detine acum Flamingo International?
DS: In jur de 17%, pozitionandu-ne ca jucatorul doi sau trei. Acum, nu stim sigur cat de precise si exacte sunt declaratiile de venituri din partea concurentei. Pot sa cred ca sunt realiste, dar nu as baga mana in foc, intrucat ei nu sunt auditati, nu sunt listati.

Principalii retaileri IT&electronice vor avea o pondere semnificativa si in online

DB: Ati intarziat cu lansarea platformei de vanzari online a Flamingo. Cand ii veti da drumul?
DS: Da, suntem in intarziere. Speram sa fie gata pentru campania de vanzari de Paste. Suntem in intarziere din cauza problemelor aparute la implementarea platformei. Societatea cu care am lucrat la acest proiect nu a facut fata cerintelor, asa ca am schimbat-o. Oricum, avand in vedere experienta marilor retaileri internationali care au intrat si pe online, consideram ca o companie de retail care intra dupa un timp pe online are mai mare succes decat una care activeaza strict pe online.

DB: De ce?
DS: Utilizatorul cunoaste deja brandul companiei, din offline. Are o experienta indelungata cu aceasta, stie la ce sa se astepte, nu este doar un alt magazin online. Practic, magazinul online vine doar ca o simplificare a procesului de cumparare, serviciile raman la fel si sunt deja cunoscute de clienti. Consider ca toti marii concurenti de pe offline, cand isi vor „incorda muschii”, vor avea o pondere semnificativa pe online. Intr-un orizont de doi-trei ani, cotele de piata ale principalilor jucatori pe retailul offline vor ajunge sa fie similare pe online. Un jucator traditional porneste de la un volum, o gama de produse mare si o logistica deja existente.

DB: Cu toate acestea, nu considerati ca ati „ratat” startul pentru batalia din online, avand in vedere ca deja exista un jucator, eMag, cu o cota de 70% pe piata?
DS: Nu, nici gand. Cei de la eMag nu au facut publica structura lor de clienti. Ei vand foarte mult aproape ca o firma de distributie. Mai degraba platforma lor online este o combinatie intre una business to business si o platforma business to consumer, pe care le-au comasat. O mare parte din vanzarile lor se duce deci catre alti retaileri. Daca si noi ne-am comasa activitatea de distributie cu ce ne planificam anul acesta pentru online, poate am ajunge la aceeasi cota.

DB: Ce campanii de marketing aveti in plan pentru 2008?
DS: Vom investi in publicitate pe toate canalele, dar impartirea o vom face oportunistic, sau in functie de ce propuneri primim de la companiile de advertising. Investitia noastra in marketing va fi de 2,5-3% din afacerile companiei pe 2008. In 2007, am inregistrat afaceri de 171 mil. euro.

DB: La cat estimati ca va ajunge piata de IT, electronice si electrocasnice in 2008?
DS: Daca in 2007 piata aceasta am estimat-o la 1 mld. euro, in 2008 vedem o crestere de 10-15%. Optimist, 1,15 miliarde euro. In urmatorii doi-trei ani piata va continua sa creasca constant, tot cu 10-15%, dupa care, cam in al patrulea – al cincilea an, piata va incepe sa creasca mai putin.