România este țara cu cel mai mic cost pe megabit pe secundă transferat pe internet, potrivit unui infografic realizat de platforma Visual Capitalist, scrie TechRider.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/Whos-Paying-Most-for-Internet-in-2025_Web_09192205-1-786x1024.webp)
Viteza medie de internet în România variază în funcție de sursa datelor, dar se situează în jur de 100-200 Mbps, cu o tendință de scădere la nivel național, conform unei analize din iulie 2024, comparativ cu o medie de ~205 Mbps în martie 2024. Digi este considerat lider în performanța pe internetul fix, iar Orange pe internetul mobil, conform nPerf.
România se află în elita mondială la viteza internetului. Țara noastră se afla, în luna iunie 2025, pe locul 10 în topul mondial după viteza de download prin internetul fix, potrivit unui clasament realizat de platforma Speedtest.net, cel mai popular serviciu web pentru testarea vitezei conexiunii la internet.
Top 20 țări după viteza de download – internet fix:
Viteza medie de download la nivel național a ajuns, anul trecut, la 446 Mbps pentru internetul fix prin cablu și la 58 Mbps pentru internetul mobil, conform raportului Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2024, publicat joi.
Totodată, viteza medie de upload la nivel național a ajuns la valoarea de 385 Mbps pentru serviciul de acces la internet la punct fix, prin conexiunile pe cablu, în rândul celor mai mari furnizori ficși. În cazul serviciului de acces la internet la punct mobil, viteza medie de upload a ajuns la 17 Mbps, la nivel național, în anul 2024.
În ceea ce privește calitatea experienței utilizatorului (QoE), raportul ANCOM relevă o experiență foarte bună în utilizarea tipurilor de aplicații uzuale.
Raportul privind calitatea serviciului de acces la internet pentru anul 2024 – disponibil aici – cuprinde evoluții și statistici comparative la nivel național, dar și pe furnizori, în ceea ce privește:
Statisticile referitoare la parametrii tehnici de calitate, prezentate în raport, se bazează pe aproximativ 105.000 de măsurători valide efectuate de utilizatori prin intermediul platformei Netograf în anul 2024 (68% dintre acestea efectuate pe conexiuni fixe și 32% pe conexiuni mobile), o analiză detaliată fiind realizată pentru primii 4 furnizori ficși (în funcție de numărul conexiunilor de internet) și pentru cei 4 furnizori mobili prezenți pe piața din România. Statisticile privind parametrii administrativi de calitate se bazează pe raportările semestriale ale furnizorilor.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/10/featured-image-1024x683.webp)
În premieră pentru raportul aferent anului 2024, pe baza rezultatelor măsurătorilor efectuate de utilizatori prin intermediul platformei Netograf, ANCOM a analizat experiența acestora la utilizarea unor categorii de aplicații uzuale precum VoIP, browsing web, video streaming, jocuri online, social media și transfer de fișiere.
În ceea ce privește utilizarea aplicațiilor de tip social media și transfer de fișiere, 94% dintre măsurători reflectă o experiență optimă de utilizare pentru conexiuni fixe pe WiFi și 70% din măsurători reflectă o experiență optimă de utilizare pentru conexiuni mobile.
De asemenea, pentru utilizarea unor aplicații de tip video streaming, 94% din măsurători reflectă o experiență optimă de utilizare în cazul conexiunilor fixe pe WiFi și 80% din măsurători reflectă o experiență optimă de utilizare pentru conexiunile mobile.
92% din măsurători reflectă o experiență optimă de utilizare pentru aplicații de tip jocuri online, în cazul conexiunilor fixe pe WiFi și 68% din măsurători reflectă o experiență optimă de utilizare pentru conexiunile mobile.
Pe baza rezultatelor măsurătorilor proprii efectuate cu platforma Netograf, utilizatorii pot identifica tipul de aplicații pentru care vor obține o experiență optimă de utilizare pentru fiecare conexiune de internet utilizată în mod obișnuit.
ANCOM a creat în 2014 platforma Netograf (care cuprinde o aplicație web și aplicații dedicate terminalelor mobile și fixe) prin intermediul căreia utilizatorii pot evalua calitatea serviciului de acces la internet, precum și evoluția acesteia în timp.
ANCOM optimizează continuu platforma Netograf pentru a oferi utilizatorilor informații relevante, corecte și complete despre măsurători și implicit despre calitatea serviciilor de acces la internet. Cele mai recente optimizări au vizat extinderea funcționalităților pentru anumite secțiuni ale platformei, actualizarea tehnologiilor utilizate în implementarea platformei și migrarea software-ului pe echipamente noi.
În România, Netograf este mecanismul certificat de măsurare a calității serviciului de acces la internet, care ajută consumatorii care constată o diferență importantă, permanentă sau care se repetă la intervale regulate, între performanța reală a serviciului (în ceea ce privește viteza) și performanța indicată de furnizor în contract să beneficieze de remediile prevăzute în contract.