- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Media locala in 2009: Printul in declin, avant pe online si costuri mai mari de productie

20 Jan, 11:50 • Redactia DailyBusiness
Media romaneasca din 2009 se va caracteriza prin mai putini cititori pentru print, dezvoltarea semnificativa a publicitatii online si costuri mai mari de productie, care vor conduce la consolidare, arata un raport Deloitte.
Media locala in 2009: Printul in declin, avant pe online si costuri mai mari de productie

Pentru majoritatea jucatorilor de media, acest an se va dovedi o adevarata provocare pentru a supravietui, considera Alina Dumitrescu, associate director in cadrul departamentului Financial Advisory a Deloitte Romania.

„In acest an, existenta versiunii print a unei publicatii va fi dovada clara a importantei si soliditatii brandului respectiv pe piata locala”, subliniaza Dumitrescu. „In plus, industria media se va apropia si mai mult de telecomunicatii, pe masura ce tot mai multe publicatii isi vor dezvolta o platforma online sau mobila”.

Specialistul de la Deloitte considera ca nivelul in scadere al bugetelor de publicitate va conduce si la consolidarea pietei de profil.

Potrivit informatiilor din studiul TMT (tehnologie, media, telecomunicatii), publicitatea este un alt domeniu din Romania care migreaza treptat de la canalele traditionale, precum televiziunea, la mediul mult mai dinamic si mai putin costisitor al online-ului.

„Publicitatea online are potential important de crestere in acest an, in contextul celor doua campanii politice (n.r: europarlamentare si prezidentiale) care vor avea loc”, considera Adrian Stanciu, senior associate in departamentul Financial Advisory a Deloitte Romania.

„Comunitatea online a atras deja interesul politicienilor locali, dupa cum s-a vazut in campania parlamentara, initiativele lor fiind de asemenea inspirate de succesul masiv inregistrat in alte tari. De exemplu, presedintele american Barack Obama a apelat la cele mai noi tehnologii in timpul campaniei sale, postand mesaje pe Twitter sau pe YouTube”, a adaugat Stanciu.

Printre previziunile generale ale pietei media globale, semnalate in raportul Deloitte, se numara dificultatile segmentului print, care ar putea conduce la aparitia unor noi modele de business precum utilizarea in comun a infrastructurii de suport si livrarea exclusiv online a produselor, cresterea orelor de vizionare pe TV, fenomen care ar putea determina marii jucatori din domeniu sa investeasca in continut si infrastructura, sau faptul ca publicitatea pe mobil si-ar putea dubla cota de piata anul acesta, atragand campanii masive de publicitate.

Raportul mai atrage atentia asupra pericolului fenomenului malvertising, care foloseste anunturi publicitare online, postate de obicei in publicatii importante, cu scopul de a distribui aplicatii software periculoase.