- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Parvan: Piata auto a avut in 2006 cea mai mare crestere in advertising

20 Dec, 13:55 • Redactia DailyBusiness
Topul advertiserilor romani, aparitiile de noi medii pentru mesajele publicitare si influenta Internetului in industria media au fost cateva dintre subiectele atinse in discutia DailyBusiness cu Cristian Parvan, research director si online media manager la agentia Zenith Media.
Parvan: Piata auto a avut in 2006 cea mai mare crestere in advertising

La 31 de ani, Parvan lucreaza in media de 10 ani. Spune ca Zenith Media va obtine anul acesta o cifra de afaceri de peste 20 mil. de euro. Admite ca performantele profesionale ii iau buna parte din timpul pe care il are la dispozitie pentru familie – sotia si un copil de 6 ani. Sta cate 11-12 ore pe zi la birou: „In media nu prea poti sa stai 8 ore la munca, apoi sa iti dai jos salopeta si sa te duci acasa”.

DailyBusiness: Ce industrii au dat tonul anul acesta in publicitate?
Cristian Parvan: Piata auto a fost categoria cu cresterea cea mai mare, pentru ca piata de autoturisme este una structurata si transparenta, si asta contribuie la cresterea bugetelor alocate publicitatii. O alta piata cu crestere interesanta este piata constructiilor, care insa nu are branduri suficient de cunoscute, astfel ca bugetele alocate advertisingului nu au crescut foarte mult. Insa in general cresteri spectaculoase nu prea exista la nivelul de investitii in publicitate pentru ca piata de advertising este deja destul de matura.

DB: Iar pietele cu cele mai mari investitii?
CP: Telecomul si berea sunt cei mai importanti cumparatori de publicitate. Cele doua categorii s-au aflat intr-o competitie foarte stransa, pentru ca au mai multe lucruri in comun: in primul rand, ambele piete au jucatori care nu se disting neaparat la nivel calitativ din punct de vedere al serviciilor oferite, asa ca lupta se da la nivel de campanii de publicitate. In plus nici nu exista un grad mare de fidelizare a consumatorului: un utilizator al serviciilor Vodafone poate trece usor la serviciile Cosmote, Orange sau Zapp, de exemplu, asa cum si un bautor poate incerca mai multe marci de bere.

DB: Cel mai mare spender anul acesta?
CP: Procter & Gamble cu siguranta a fost si va ramane cel putin doi ani cel mai mare cumparator de publicitate.

DB: Care este diferenta dintre valorile la rate-card si veniturile nete in publicitate?
CP: E o diferenta mare si pentru a aprecia corect piata de publicitate, nu te poti raporta la rate-card. La TV, de exemplu, exista discount-uri de 90%. In alte medii, diferenta dintre rate-card si sumele nete este undeva intre 30 si 40%.

DB: Din ce cauza apar aceste diferente intre rate-card si net?
CP: La TV, de exemplu, rate-card-ul nu se stabileste in functie de parametrii corespunzatori. S-a petrecut un fenomen ciudat in Romania: pana sa se treaca la masurarea audientei la minut, se apela la realizarea de sondaje printre telespectatori, astfel ca, probabil prin completari eronate, se obtineau rezultate prea mari. Audienta parand mai mare decat era in realitate, au crescut si rate-card-urile in aceeasi masura.

DB: Ce-ar trebui schimbat?
CP: Plata rate-card ar trebui sa se faca la audienta garantata, adica in functie de numarul de telespectatori care urmaresc programul respectiv. Advertiserii platesc deja sumele reale in functie de GRP (Gross Rating Point – numarul afisarilor in randul unui public tinta exprimat ca 1% din populatia publicului tinta – n.red.). Astfel ca in realitate nu se plateste la rate-card ci in functie de audienta, asa cum este si normal.

DB: Mai exista in regiune diferente atat de mari intre preturile brute si cele nete pe TV?
CP: Din cate stiu, in televiziunea romaneasca se intalnesc cele mai mari diferente.

DB: Cum va evolua outdoor-ul?
CP: Va atrage tot mai multe cheltuieli in viitor, in ciuda scaderii de la inceputul anului viitor cauzata de interzicerea publicitatii la tigari odata cu 1 ianuarie 2007. Pierderile vor fi repede acoperite, prin inlocuirea tigarilor de catre alte produse.

DB: Ce noi canale media apar?
CP: Cand vorbim de canale noi vorbim fie de inovatii in canalele traditionale (de exemplu, panourile digitale, sau blogurile) fie vorbim de idei noi de medii (de exemplu, ideea de a vopsi bancutele din parc intr-o culoare anume pentru un advertiser). Acum se dezvolta noi media in indoor: publicitate in sali de fitness sau in lifturi. Important este ca noul canal media sa atinga o audienta si sa poata fi masurat intr-o anumita masura.

DB: Cum se prezinta piata de publicitate online?
CP: Piata aceasta s-a agregat foarte greu in cei 6 ani de de dezvoltare, neexistand standarde bine puse la punct, ci mai degraba oameni care au construit afaceri. Initial erau putini jucatori pe piata si lucrurile mergeau bine chiar si fara standarde. Dar odata cu inmultirea numarului de agentii si de publisheri se simte nevoia de o ordonare a pietei.

DB: Aici poate interveni nou infiintatul IAB romanesc (Internet Advertising Bureau)?
CP: IAB va aduce probabil o transparenta mai mare a pietei, in sensul ca fiecare membru va da – de bunavoie, evident – declaratii referitor la rezultatele activitatii sale si la actiunile intreprinse. De asemenea, va contribui si printr-o standardizare a metodelor folosite in creatia de publicitate. Nu in ultimul rand, va incerca sa creasca increderea advertiserilor in mediul online.

DB: Ce viitor are presa scrisa in „razboiul” cu online-ul?
CP: Vor exista schimbari de audienta, desigur, dar nu pot spune ca presa scrisa va disparea pur si simplu.

DB: Credeti ca miscarile de trupe de anul acesta intre trusturile de presa pot afecta imaginea publicatiilor si implicit vanzarile lor?
CP: In general, lumea apreciaza brandul si nu neaparat omul din spatele lui. Astfel ca desi un ziarist bun pleaca de la ziarul X la Y, lumea va continua sa cumpere ziarul X datorita continutului, a formatului, a obisnuintei. Desigur, exista si cazuri de exceptie, in care un profesionist apreciat e urmarit de consumator oriunde merge. Totusi, ziarele nu sunt fan-cluburi.

DB: Fluctuatii mari de personal au fost anul acesta si in media buying. Cum a afectat acest lucru industria?
CP: Despre plecari de personal si despre proiecte noi se poate vorbi in orice industrie romaneasca. Probabil ca a crescut gradul de optimism al romanilor (rade). De fapt, oamenii pregatiti profesional isi doresc sa construiasca singuri proiecte, vor sa dezvolte idei de afaceri, iar acest lucru determina o crestere a pietei. Despre aceasta situatie este vorba, desigur, si in media buying.

DB: Ce salarii se obtin in aceasta afacere la nivel mediu managerial?
CP: Salariile trec in general de 1.000 de euro, la acest nivel. Trebuie tinut cont de faptul ca aici nu prea intra nimeni cu experienta, nu exista facultati care sa pregateasca studentii pentru acest tip de meserie, astfel ca cel mai mult se invata la locul de munca. Exista o tendinta de salarizare in functie de performanta.

DB: Ce marje de profit sunt in general in media buying si planning?
CP: Sunt mici, ca in zona serviciilor, intre 5 si 10%. Depinde, oricum, de clienti si de medii. Daca avem de-a face cu clienti mari, marja e mica, daca e vorba de clienti mai mici, marja creste.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii