- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Piata de publicitate continua sa scada. Online-ul creste, dar sub asteptari

10 Oct, 00:03 • marian.rujoiu
Piata de publicitate va mai pierde si anul acesta 3%, dupa ce in 2010 scadea cu 9%, pana la 316 milioane de euro. Si asta in ciuda faptului ca in primul semestru, online-ul a continuat sa creasca, televiziunea, radioul si printul s-au mentinut la aceeasi valoare, iar singurul care a inregistrat scaderi a fost segmentul de OOH (out of home).
Piata de publicitate continua sa scada. Online-ul creste, dar sub asteptari

Despre cum a evoluat piata in primul semestru al anului, despre
estimarile referitoare la urmatoarele luni ale anului, dar si despre cat
a incasat online-ul si print-ul in prima luna de toamna, respectiv luna
septembrie, dupa datele BRAT, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu mai
multi actori implicati in piata de media.

Ileana Tomescu, managing partner Brand Connection, a declarat ca in 2011 piata publicitatii va scadea cu 3% fata de 2010, iar „ultimele 3 luni ramase din acest an vor fi decisive pentru o predictie mai aproape de adevar”.

In 2010, potrivit studiului Media Fact Book, valoarea totala a pietei locale de media a fost de pana la 316 milioane de euro.

Referitor la prima jumatate de an, Tomescu a spus insa ca in ceea ce priveste canalele media de tv, presa si radio, piata de publicitate a stagnat fata de perioada similara din 2010.

Bugete mai mari doar la rate card

Cu toate acestea, exista o crestere de 2% a bugetelor rate card, la acelasi numar de jucatori in primele sase luni ale anului. In ceea ce priveste piata de afisaj, aceasta a scazut, in timp de online-ul a inregistrat crestere.

Pentru aceeasi perioada, cresterea inregistrata in online a fost anuntata recent si de organizatia de profil IAB Romania, care comunica o majorare in primele 6 luni ale al lui 2011 cu 4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la peste 10 milioane de euro, dupa ce in prima jumatate din 2010 inregistrase un avans mult mai mare, de 65%.

Pe de alta parte, studiul de Monitorizare a Investitiilor in Publicitatea Online (MIPO), realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT), arata ca investitiile in publicitatea online s-au ridicat numai in luna septembrie 2011 de 8,5 milioane euro, suma fiind estimata utilizand tarifele la rate card practicate de site-urile incluse in cercetare.

Estimari de 8 ori mai mici decat valoarea raportata de BRAT

In aceste conditii, Vlad Popa CEO, Internet Corp, estimeaza ca valoarea reala a incasarilor din publicitatea online s-ar situa in jurul cifrei de 1 milion de euro.

Si asta in contextul  in care sunt mai multe tipuri de campanii cu mai multe tipuri de plata,  ceea ce face dificila o estimare exacta.

Pe de alta parte, daca ar fi sa luam in calcul si investitiile atrase de companii precum Google, Yahoo sau Facebook, care nu isi raporteaza cifrele pentru piata locala, Vlad Popa apreciaza ca „probabil cifrele ar arata probabil dublu”, cu toate ca americanii de la Google atrag multi clienti, dar mici.

La aceasta suma, se mai adauga un procent intre 30% si 40% din totalul cifrei raportata de IAB Romania, bani atrasi din reclama online contractata direct de publisheri si de micile agentii de publicitate.

In ceea ce priveste bilantul incasarilor din online pe intregul an 2011, reprezentantul Internet Corp spune ca in comparatie cu 2010, pana acum se poate vorbi doar de stagnare, dar “anul inca nu s-a incheiat si contextul extern nu e cel mai favorabil”.

Pe de alta parte, Popa spune ca in semestrul al doilea al anului se resimte o usoara crestere, dar urmatoarele trei luni au o pondere mare in bugetele de publicitate.

Crestere sub estimari in online

Cifra comunicata de IAB Romania pentru semestrul 1 al anului, de peste 10 milioane de euro, este insa sub asteptarile jucatorilor din piata.

Calin Rotarus, managing director ARBOinteractive, a declarat ca majorarea cu doar 4% a pietei de publicitate online in primul semestru al lui 2011, se situeaza sub estimarile de crestere, de 15-20%, prognozate la inceputul acestui an.

Referitor la incasarile din restul mediilor, in ciuda prognozelor de scadere a investiilor atrase, pentru aceeasi perioada a anului, Ileana Tomescu apreciaza ca piata publicitatii tv si print s-a mentinut la cote egale comparativ cu aceeasi perioada a 2010.

Cu toate acestea, numarul minutelor de publicitate difuzate la tv a crescut cu 12%, “ceea ce inseamna probabil ca anul acesta advertiserii au ales sa deruleze campanii in perioada ianuarie – februarie, cand costurile sunt sensibil mai mici”.

O presa scrisa de 97 milioane euro

Datele BRAT arata mai arata ca investitiile in publicitatea din presa scrisa au depasit 97 milioane de euro in primul semestru al anului, suma fiind estimata utilizand
tarifele la rate-card.

Cat priveste tendintele pentru urmatoarea perioada, respectiv semestrul 2 al anului, reprezentanta Brand Connection spune ca reclama OOH va  scaderea cu 10 % fata de 2010 pe tot parcursul anului, insa chiar si in primele 6 luni s-a facut simtit acest lucru.

“La online, incluzand si social media si Yahoo, estimam o crestere de 15% fata de prima jumatate a lui 2010”, a adaugat Tomescu.