- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Publicitatea din Romania in 2010: Mai saraca. Din ce in ce mai saraca

02 Jun, 16:42 • andra.gheorghe
Criza a dat o noua fata publicitatii locale in 2010, care se apropie, ca volum, de cea din 2005. Advertiserii nu cheltuie intr-o tara fara consum. Toate mediile clasice pierd, Internetul este singurul care mai creste, insa cu volume mici. Acestea sunt premisele unei piete de publicitate care mai e tinuta in spate doar de marii advertiseri internationali, spun realizatorii studiului anual Media Fact Book.
Publicitatea din Romania in 2010: Mai saraca. Din ce in ce mai saraca

Nimeni nu a scapat de criza. Dupa o usoara revenire in primele 3 luni ale lui 2010, cand advertiserii incepeau sa mai dea drumul la punga (crestere de 2,5% fata de aceeasi perioada a anului anterior – n.r.), aprilie si mai au intors totul la 180 de grade. Bugetarii risca sa ramana fara venituri, guvernul anunta masuri de austeritate, se naste intrebarea „urmeaza un nou val al crizei”? Consumul a inceput deja sa scada, dupa ce, observa intr-o nota usor ironica realizatorii Media Fact Book, cheltuielile bugetare au crescut cu 2,6% in 2010 vs. 2009.

O buna parte a populatiei active din Romania va trebui sa se descurce cu bani mai putini, in timp ce multi vor ramane fara job-uri.

Este pentru prima data in istoria de 14 ani a Media Fact Book cand marja de eroare a factorilor care au dus la estimarile pietei este una mult mai mare, precizeaza specialistii care l-au lansat.

„Ne permitem o marja de eroare considerabila in predictiile pentru a doua jumatate a lui 2010. Sunt pur si simplu prea multe variabile. In privinta lui 2011, situatia e si mai neclara”, spune Octav Popescu, vicepresedintele Initiative Romania, grupul de comunicare care editeaza Media Fact Book.

Cu marja de eroare aferenta, lucrurile stau astfel pentru piata media locala in 2010: toata piata scade cu 9% fata de 2009, ajugand la 308 milioane euro. Aproape aceeasi suma s-a investit doar in TV in 2008, anul de gratie al economiei romanesti. Dupa ce a pierdut aproape jumatate din venituri in 2009, printul mai pierde si anul acesta 28%, si ajunge la 27 milioane euro. OOH-ul mai pierde 17% anul acesta. TV-ul si onlineul sunt niste cazuri speciale.

TV-ul este singurul mediu care, in timp ce estimarea Media Fact Book il plaseaza cu un minus de 6% in 2010, are simultan si premise de crestere, dar si de depreciere mai mare. De ce? In principal, din cauza „foamei” de cota de piata a televiziunilor. S-au lansat o multime de statii, care alearga dupa cota de piata si isi vand spatiile publicitare pe preturi de nimic, insa aglomeratia scade ratingul.

Si totusi, de la mijlocul lui februarie si pana in prezent, toate televiziunile au fost sold-out, si-au vandut toate GRP-urile, spun cei de la Initiative. Acesta este un semn care ar putea foarte bine pregati o crestere a investitiilor in TV pe intreg anul, avand in vedere ca televiziunea ramane in continuare cel mai ieftin mod de entertainment pentru romanul cu buzunarul gol, cred ei.

Online-ul pare ca sta cel mai bine. Cresterea pietei de digital este un fenomen provocat de criza, sustin specialistii Media Fact Book. Cum arata online-ul romanesc? Potrivit studiului MDCS realizat de IAB Europe si citat de Initiative, 30% din userii romani sunt online mai mult de 4 ore pe zi, fata de doar 17% in Europa. 63% dintre utilizatorii romani intra pe Internet in fiecare zi. 75% dintre ei intra pe net pentru a cauta un produs sau un serviciu. 96% dintre userii romani fac cautari pe Internet, fata de 89% dintre toti userii europeni, si 96% dintre userii din Romania citesc stiri online, fata de 89% in toata Europa.

Acestea sunt niste premise care nu pot fi ignorate de advertiseri, care vor creste piata de online cu 10%-15% in 2010. Dar acesti advertiseri au o mare problema: lipsa de „educatie”, de cunostinte specifice mediului, spune studiul celor de la Initiative. Doar cei din top 5 spenderi au un departament dedicat de marketing online, spune Alex Visa, seful Hyperactive, agentia de digital a Initiative, asta in conditiile in care Internetul este singurul canal care asigura interactiunea reala cu brandul. Bannerele clasice, care domina Internetul si astazi, sunt doar o forma de advertising, eficienta in situatii specifice, insa folosita excesiv.

Pentru bugetele mici operate in online, o parte din vina o poarta de multe ori si agentiile, care nu-si educa clientii, care nu le ofera solutii creative si nu le explica fiecare demers prin care pot junge la rezultate in brand awarness, interactiunea cu brandul, respectiv in vanzari, mai spune Visa. In timp ce online-ul atrage 5% dintr-un buget gigant, pe TV se vand „camioane de GRP-uri”. De ce? „Pentru ca traiesti in Romania, nu poti sa nu fii pe TV”. Este cel mai ieftin mediu, care iti asigura cea mai rapida recunoastere a brandului, spune Visa.

Va reusi vreodata online-ul sa egaleze TV-ul? Da. „Cand in casele din Romania vor fi tot atatea calculatoare cate televizoare”, spun realizatorii Media Fact Book.

Cat despre marele perdant al crizei, printul, nu va mai reusi probabil niciodata sa atraga interesul advertiserilor ca in 2007-2008. S-au inchis prea multe titluri, iar cele care au ramas nu au performante in vanzari, nici la chiosc si nici prin abonamente.

„Vor ramane acelea putine, dar bune, care vor avea grija sa aiba o varianta online bine pusa la punct. Printul ar trebui sa fie un back-up al informatiei de pe online, iar aceasta varianta digitala, daca este exploatata cu cap, le va aduce si venituri considerabile”, mai spun realizatorii studiului.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
Allianz-Țiriac preia Campion Broker și își extinde rețeaua de distribuție la nivel național
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
ICCJ sesizează CCR privind legea pensiilor magistraților. Modificările, puse sub semnul întrebării
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Raportul Corpului de control despre criza apei de la Paltinu, discutat în ședința de Guvern
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru Grindeanu
Moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Bolojan a fost depusă la Parlament: „Un cadou” pentru ...
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
Al patrulea sondaj pentru alegerile din Capitală. Băluță și Ciucu, la aproape egalitate
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
De ce tot mai mulți medici recomandă RMN pentru evaluarea completă a pacienților
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare după explozia din Rahova
Val de sesizări pentru scurgeri de gaze în București. Locatarii stau săptămâni fără alimentare ...
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea zodiilor
Horoscop 6 decembrie. Luna în Rac aduce tensiuni în relații și provocări emoționale pentru majoritatea ...
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul viitor
Bruxelles, în tensiune maximă. Europa decide cum finanțează Ucraina și cum își protejează propriul ...
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile publice
PIB în frână de motor. INS: România crește cu doar 1,4%, susținută aproape exclusiv de investițiile ...
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă de specialiști
IT-ul pierde teren. Energia fotovoltaică devine noul domeniu cu salarii în creștere și cerere uriașă ...
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Atac ucrainean în adâncul Rusiei. Port strategic și rafinărie lovite de drone în aceeași noapte
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
Primul weekend de iarnă aduce vânt extrem și temperaturi neobișnuit de ridicate. Cod roșu în Caraș-Severin
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin