- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Real Estate

Copiii imobiliari ai crizei: Topul investitiilor demarate in recesiune

07 Apr, 00:03 • cristina.mihai
Piata imobiliara locala "si-a tras sufletul" in ultimii doi ani, dupa o perioada de boom in care aproape in fiecare zi se anuntau noi investitii si noi jucatori pe piata. Criza a linistit apele real estate-ului, iar noile intrari de pe piata le poti numara pe degetele de la o singura mana. Totusi, desi izolate, proiectele initiate in criza presupun investitii de peste 200 mil. euro.
Copiii imobiliari ai crizei: Topul investitiilor demarate in recesiune

Cel mai mare proiect demarat in perioada crizei este mallul Corall, dezvoltat de Cora in Constanta. Acesta va fi si cel mai mare centru comercial din Constanta si reprezinta o investitie de 100 milioane de euro. Constanta este, potrivit unui studiu Colliers, orasul de provincie cu cele mai performante mall-uri.

Grupul Cora a fost in ultimii ani unul dintre cei mai activi cumparatori de terenuri din Romania si are in plan, pe langa mall-ul inceput in Constanta, inca doua, in Brasov si Bacau. Grupul este si unul dintre cei mai mari cumparatori de terenuri din ultimii doi ani, avand 40 de hectare achizitionate, cu 50 milioane de euro.

Pe ce mizeaza Cora la primul mall dezvoltat din Romania? O zona de entertainment „uriasa”, care va acoperi un sfert din suprafata intregului centru.

Proiectul, care va avea 45.000 metri patrati inchiriabili, va cuprinde o zona de entertainement uriasa si un ecran exterior pe care vor rula atat reclame, cat si filme si evenimente sportive.

Extinderea sau consolidarea zonelor de entertainement in centrele comerciale a atras investitii si in cadrul centrelor comerciale deja existente. Fondul de investitii New Europe Property Investments a inaugurat pe 1 aprilie zona de entertainment din Promenada Mall Braila, in cadrul European Retail Park.

Dezvoltarea centrului comercial include o zona dedicata de food&entertainment, un cinematograf cu 10 sali, dotat cu tehnologie 3D de ultima generatie, un spatiu de joaca pentru copii, pista de bowling, sala de biliard, centre de sanatate si frumusete, precum si un patinoar permanent in interiorul mall-ului. Mai mult, galeria comerciala extinsa va numara peste 100 de magazine.

Si compania care a preluat mall-ul Tiago Oradea va pune accentul pe zona de entertainment in cadrul acestui proiect.

Electroputere Parc, cu finantare de la Unicredit

Firma K&S Development intentioneaza sa finalizeze chiar in acest an proiectul de la Electroputere Parc Craiova, centrul comercial fiind initiat anul trecut, cand firma a cumparat, in parteneriat cu Auchan, 12 de hectare de teren in incinta platformei industriale. Investitia se ridica la 90 milioane de euro.

Pentru Electroputere Parc, dezvoltatorul a primit o finantare de peste 45 milioane euro de la banca UniCredit, a spus Steven van den Bossche, unul dintre actionarii firmei. Van den Bossche este cunoscut ca actionar al Belrom, insa partenerii din aceasta firma au avut viziuni diferite fata de piata locala si s-a despartit.

Doi dintre acestia, Steven van den Bossche si Kris Carton, au pastrat parcurile comerciale din Bacau si Focsani, dar si terenurile detinute in Craiova, Deva si Ramnicu Valcea. Grupul condus de un alt partener, Carl Decoopman, are in portofoliu centrul comercial inaugurat anul trecut in Severin, precum si terenurile din Botosani, Piatra-Neamt si Roman.

Electroputere Parc va fi astfel primul proiect al lui van den Bossche dupa despartirea de o parte din partenerii din Belrom. Unul dintre principalele avantaje ale aceste dezvoltari initiate in criza este faptul ca impactul terenului asupra investitiei totale este mult mai mic decat in cazul unui proiect pentru care terenul ar fi fost achizitionat in perioada de boom.

Astfel, in cazul Electroputere, pretul terenului reprezinta sub 40% din volumul total al investitiei, in conditiile in care dezvoltarea nu va fi una greenfield, ci presupune doar o amenajare a unei hale. Pentru comparatie, in cazul proiectului din Capitala pe care K&S vrea sa-l lanseze in acest an, terenul acopera peste 50% din totalul investitiei.

Ikea a facut primii pasi in imobiliarele locale

Dupa ce a negociat timp de un an cu Timpuri Noi, fondul de investitii Interprime Properties, care apartine familiei Kamprad, proprietarii retelei de magazine de mobila Ikea, a achizitionat anului trecut terenul din centrul Capitalei cu 35 milioane de euro.

Grupul a anuntat ca va construi un proiect imobiliar mixt pe terenul Timpuri Noi, fara a face alte declaratii.

Debutul crizei in imobiliarele locale a venit si cu reduceri majore ale costurilor de constructie si prin urmare Romania a continuat sa genereze interes pentru unii dezvoltatori imobiliari, care inca nu erau prezenti pe plan local.

Entuziastii anului 2008 au parasit piata aproape in corpore

Cei care au marsat pe piata locala in 2008-2009 cu noi investitii in rezidentiale s-au retras insa aproape instantaneu si in tacere de pe piata.

Din grupul rezidentialilor, a ramas in picioare grupul spaniol Volumetric, dezvoltatorul proiectului Privilegio Brasov. Compania a intrat pe piata locala din 2006, insa primul proiect a fost lansat abia in 2009.

Ce anume a facut diferenta intre Volumetric si ceilalti investitori care au anuntate proiecte rezidentiale dupa debutul crizei? Spaniolii au construit primul proiect local exclusiv din fonduri proprii si si-au asumat inca de la bun inceput ca vor vinde dupa finalizare.

Intre timp, insa, Volumetric a hotarat ca noile proiecte rezidentiale de pe plan local sa fie incepute doar dupa ce vor obtine finantare bancara, explicand ca in prezent bancile si-au mai imblanzit conditiile de creditare.

Pana sa inceapa, insa sa construiasca noile proiecte, Volumetric a reusit dupa doi ani de cautari sa semneze un ante-contract pentru un teren central de 5.000 metri patrati in Bucuresti.

In total, Volumetric a investit in jur de 20 milioane de euro in proiectul din Brasov.

Una dintre companiile care a preferat sa nu mai construiasca in aceasta perioada este Gindi Rom, care a amanat pe termen nedeterminat un proiect din zona Vitan din Capitala, lansat si chiar scos la vanzare in cadrul comunitatii medicale in 2009.