Din ce în ce mai mulți turiști încearcă să lase bacșișuri pentru serviciile restaurantelor din Japonia, fapt ce generează confuzie în rândul angajaților și localnicilor. Un lanț de restaurante cu specific tradițional japonez, care operează peste 20 de locații la nivel național, și-a modificat procedurile după ce angajații au spus că li s-au oferit bacșișuri de la clienți străini și că nu au cum să gestioneze acest lucru.
În luna februarie a anului trecut, operatorul a început să instaleze „cutii pentru bacșișuri” lângă casieriile din aproape toate locațiile sale. Potrivit reprezentanților, fiecare punct de vânzare colectează în prezent câteva zeci de mii de yeni sub formă de bacșișuri în fiecare lună,k notează Asahi.com.
„În Japonia, unde nu există o cultură a bacșișului, angajații devin confuzi. Când restaurantul este aglomerat, este dificil pentru personal să răspundă individual, așa că am amplasat cutiile ca o soluție”, a spus un oficial al companiei.
Astfel, compania înregistrează bacșișurile colectate ca venituri diverse, iar numeralul este folosit pentru beneficiile angajaților. Totuși, unii clienți care au văzut cutiile cu bacșișuri au criticat ideea.
„Nu vrem să fie introdusă cultura bacșișului în Japonia”, au spus ei, vizibil deranjați.
Cutiile cu bacșișuri au devenit și subiect de discuție pe rețelel de socializare, unii oameni spunând că: „Oare restaurantul ia banii dați pentru personal?”.
Conform lui Yoshiyuki Ishizaki, profesor la Școala Postuniversitară a Universității Ritsumeikan, cu expertiză în marketing turistic, Japonia avea un obicei similar bacșișului înainte de al Doilea Război Mondial.
Practic, oaspeții hanurilor dădeau „bani pentru ceai” membrilor personalului. Însă, în căutarea eficienței, practica a fost înlocuită de „taxe de servicii” fixe în perioada Jocurilor Olimpice de la Tokyo din 1964.
Astfel, hotelurile au adoptat o taxă de serviciu de 10%, în timp ce hanurile tradiționale ryokan s-au mulțumit cu 15%. Chiar și astăzi, unele restaurante de lux impun o taxă fixă de serviciu.