Grecia, Bulgaria, România și Comisia Europeană vor semna un acord pentru realizarea axei verticale care va uni cele trei țări. Acordul ar urma să fie semnat în luna noiembrie, potrivit unei declarații a comisarului european pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas. Proiectul prevede, printre altele, o autostradă care să lege Bucureștiul de Salonic și o cale ferată.
Concret, coridorul va lega Marea Egee cu Marea Neagră, prin București, iar autoritățile europene declară că proiectul este de prim rang în ceea ce privește prioritatea.
Tzitzikostas a descris proiectul ca fiind o „prioritate absolută” și „un compendiu al programelor europene de infrastructură transfrontalieră”. Se preconizează că axa verticală va fi un punct cheie de conexiune, deoarece va putea interconecta Moldova și Ucraina la est, iar la vest va oferi acces la restul Europei.
Citește și: Transfăgărășan și Transalpina s-au închis din cauza vremii
Este vorba despre un ax combinat, feroviar și rutier, cu autostrăzi, dar și trenuri moderne. Planul de acțiune urmează să aibă termene stricte, astfel încât fiecare țară să finalizeze secțiunile care îi revin. Noua autostrada și linia ferată vor fi importante atât pentru comerț, cât și pentru mobilitatea militară, spun inițiatorii proiectului, iar finanțarea acestuia va proveni atât din fonduri europene, cât și din resurse naționale ale fiecărei țări.
Pentru Grecia, această perspectivă este deosebit de importantă, deoarece porturile sale vor funcționa ca porți cheie de intrare a mărfurilor către întreaga Europă. Comerțul se va putea desfășura prin intermediul Greciei atât către centrul Europei, cât și către partea de est, până în Moldova și Ucraina.
Citește și: Prognoza lunară. ANM anunţă semne ale iernii, vremea se răceşte după un scurt episod cu temperaturi ridicate
În ceea ce privește orașul Salonic, obiectivul proiectului este de a avea o conexiune cu Bucureștiul, ceea ce va consolida nu numai activitatea militară și comercială, ci și turismul. Turiștii vor putea folosi axa pentru a călători din Salonic în întreaga Europă.
Cifre concrete, termene sau posibile axe de finanțare pentru autostradă și calea ferată nu au fost făcute încă publice.