Sistemul de monitorizare, considerat unul dintre cele mai inovatoare din Elveția, utilizează camere amplasate strategic la intrările și ieșirile din localitate. Acestea înregistrează numerele de înmatriculare și calculează timpul petrecut de vehicul în perimetru. Dacă șoferii nu sunt rezidenți sau nu fac parte din categoriile exceptate, iar timpul de tranzit este sub 15 minute, aceștia sunt automat sancționați.
„Înregistrările sunt reduse la strictul necesar”, subliniază Rainer Prüss, reprezentant al administrației locale.
„Camerele recunosc doar plăcuțele de înmatriculare, iar restul este pixelat.”, mai susţine acesta, potrivit Adevărul.
Măsura a fost luată după ce peste 1.000 de șoferi ignorau zilnic interdicțiile rutiere, transformând străzile rezidențiale într-o rută alternativă pentru evitarea blocajelor de pe autostradă. Primele restricții au fost introduse încă din 2016, dar efectul acestora s-a dovedit limitat, ceea ce a determinat autoritățile să investească aproape o jumătate de milion de franci elvețieni (aproximativ 537.000 de euro) într-un sistem automat de control al traficului de tranzit (ADK).
Viceprimărița localității a explicat că scopul nu este colectarea de bani, ci protejarea calității vieții locuitorilor.
„Și eu sunt surprinsă de aceste cifre. Ne dorim liniște pentru locuitori, nu mai mulți bani în buget”, a declarat ea, precizând că administrația se aștepta inițial la doar 15 amenzi zilnice.
În realitate, numărul contravențiilor a depășit rapid estimările, generând venituri de peste 100.000 de franci pe zi și acumulând deja aproximativ 1,5 milioane de franci în câteva săptămâni. Situația a dus la formarea de cozi la ghișee și la o avalanșă de contestații, determinând autoritățile să angajeze personal suplimentar pentru gestionarea volumului mare de muncă.
Criticii proiectului au ridicat semne de întrebare cu privire la protecția datelor personale, însă Direcția de Securitate a cantonului Basel-Landschaft a dat asigurări că sistemul are o bază legală solidă.
Autoritățile locale resping și acuzațiile potrivit cărora sistemul ar reprezenta o „capcană pentru amenzi”. Ele subliniază că șoferii au fost informați în avans prin pliante, benzi luminoase și indicatoare suplimentare conforme cu reglementările rutiere.
Pentru a reduce numărul de încălcări, municipalitatea a contactat și furnizorii de servicii de navigație GPS, cerându-le să nu mai direcționeze șoferii prin zonele restricționate. Până acum, doar câteva companii au reacționat, însă Google a anunțat că va actualiza hărțile în perioada următoare.
Reprezentanții comunei au declarat că intervalul de 15 minute poate fi modificat în viitor, dacă se dovedește că este prea permisiv sau prea strict. Interesul pentru acest sistem este deja crescut: mai multe localități din regiune au început discuții pentru implementarea unor măsuri similare, iar în Basel-Stadt au fost lansate inițiative politice în acest sens.