- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri externe

Navele cu gaz lichefiat stau degeaba în largul mării ca să intre în Europa. Care sunt motivele întârzierii?!

25 Oct, 13:32 • Cornel Ghimeșan
Zeci de nave încărcate cu gaz natural lichefiat asteaptă în largul coastelor ca să pătrundă în Europa. Cu toate acestea există forte mari întârzieri.
Navele cu gaz lichefiat stau degeaba în largul mării ca să intre în Europa. Care sunt motivele întârzierii?!

Zeci de nave uriașe, pline cu gaz natural lichefiat, așteaptă în largul coastelor Spaniei, Portugaliei, Regatului Unit și a altor țări europene, relatează BBC. Acest combustibil este răcit la aproximativ -160C pentru a fi transportat și este foarte solicitat, în condițiile crizei gazelor rusești. Cu toate acestea, navele rămân blocate pe mare cu tot cu încărcătura lor.

O dată cu invazia Rusiei în Ucraina, Kremilinul a redus livrările de gaz către Europa, dând startul unei crize energetice de proporții. Această situație a dus la creșterea uriașă a prețului pentru gaz și la o oarecare stare de panică cu privire la cum va fi depășită iarna care urmează.

Alte articole: Lăsați fără energie de ruși, moldovenii apelează la România ca să le dea curent. Moldova va importa energie în regim de urgență din țara noastră

„Acest lucru se întâmplă de cinci-șase săptămâni”, spune Augustin Prate, vicepreședinte al piețelor de energie și mărfuri la Kayrros, unul dintre experții care au urmărit evoluția situației.

El și colegii săi urmăresc navele prin semnale AIS (Automatic Identification System), care sunt transmise de nave.

„E clar că este o poveste importantă”, adaugă el.

Fraser Carson, analist la Wood Mackenzie, a numărat luna aceasta 268 de nave cu gaz natural lichefiat (GNL) aflate pe apă în toată lumea, în condițiile în care media anuală e de 241. Dintre cele aflate în prezent pe mare, 51 sunt în largul coastelor Europei.

Țările europene au început să achiziționeze gaze naturale în timpul verii, pentru a-și umple rezervoarele astfel încât să poată asigura necesarul de energie în această iarnă. Scopul iniţial era de a atinge 80% nivelul de umplere a rezervoarelor până la 1 noiembrie. Acest obiectiv a fost atins şi depăşit însă cu mult înainte de termen. Cele mai noi date arată că nivelul total de stocare este acum de aproape 95%.

De ce rămân navele în așteptare

Importul de GNL a fost un pion important în realizarea acestui obiectiv pentru Europa. Dar cererea de instalaţii care să încălzească acest combustibil şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. În prezent, nu există foarte multe astfel de uzine în Europa, deoarece continentul s-a bazat până acum pe gazul furnizat prin conducte din Rusia.

Acesta este unul dintre motivele pentru care navele cu gaz natural lichefiat stau la coadă pentru a avea acces la terminalele de regazeificare. Germania şi Olanda au investit în noi instalaţii care să facă acest lucru și ar urma să devină operaţionale în câteva luni. Pe de altă parte, în Europa se consumă mai puţin gaz din cauza vremii destul de calde.

Navele cu gaz lichefiat stau degeaba în largul mării ca să intre în Europa. Care sunt motivele întârzierii?!
Navele cu gaz lichefiat stau degeaba în largul mării ca să intre în Europa. Care sunt motivele întârzierii?!

În plus, spune Antoine Halff, cofondatorul Kayrros, activitățile industriale care se bazează pe gaz produc mai puțin.

„A existat o scădere foarte mare a producției de ciment și oțel în Europa”, explică el.

Citește și: Încă un gigant pedepsește Rusia și iese complet de pe piață. KFC și-a vândut toate restaurantele și franciza!

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult