Vizita planificată a președintelui rus Vladimir Putin la Budapesta, unde urmează să aibă o întâlnire oficială cu președintele american Donald Trump, ridică o problemă complicată de natură logistică și diplomatică: interdicțiile de zbor impuse aeronavelor rusești în spațiul aerian al Uniunii Europene și al Statelor Unite, potrivit digi24.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Trump spune că se va întâlni cu Putin în Ungaria pentru a soluționa războiul dintre Rusia și Ucraina
În prezent, sancțiunile occidentale introduse după invazia Ucrainei în 2022 fac imposibil pentru un avion rusesc să survoleze teritoriul majorității țărilor europene. În consecință, pentru ca Putin să ajungă în Ungaria, membru al UE, dar aliat apropiat al Moscovei, este necesară fie o derogare specială, fie o rută ocolitoare complexă.
Potrivit publicației aviatice Air Live, Kremlinul ar lua în considerare un traseu alternativ lung și neobișnuit, menit să evite spațiile aeriene interzise. Itinerariul ipotetic ar începe din Rusia și ar include survolarea Mării Caspice, apoi a Iranului, Turciei, Mării Mediterane, Muntenegrului, Serbiei, și în cele din urmă Ungariei. Această rută, de circa 5.000 de kilometri, ar prelungi zborul cu aproape trei ore față de un traseu direct Moscova–Budapesta, estimat la aproximativ 1.500 km.
Putin ar urma să zboare cu avionul său prezidențial, un Iliușin Il-96 modificat și cunoscut sub numele de „Kremlinul zburător”, echipat cu patru motoare, sisteme sofisticate de comunicații și apărare antirachetă. Aeronava este capabilă de zboruri intercontinentale, dar chiar și așa, noul traseu implică o coordonare complexă cu autoritățile de control al traficului aerian din Turcia și Serbia, precum și planuri de rezervă pentru eventuale probleme meteorologice sau diplomatice.
Specialiștii atrag atenția că zborul peste Marea Neagră și Marea Mediterană de Est prezintă riscuri suplimentare, având în vedere prezența militară crescută în regiune. Totuși, coridorul turco-sârb este considerat în acest moment cea mai realistă și sigură opțiune pentru un zbor care să respecte sancțiunile, dar să permită totuși aterizarea la Budapesta.
Aceasta nu ar fi prima dată când Kremlinul a fost nevoit să adopte rute neconvenționale. În august 2025, la deplasarea lui Putin în Alaska, Statele Unite au emis o autorizație specială pentru ca avionul să poată survola o parte limitată a spațiului aerian american, întrucât sancțiunile nu fuseseră ridicate. Alte exemple includ deplasările ministrului rus de externe Serghei Lavrov, care în 2023 a fost nevoit să zboare către Africa de Sud prin Iran și Africa de Nord, pentru a evita spațiul aerian occidental.
Prin urmare, planificarea acestei călătorii arată în mod concret cum izolarea geopolitică a Rusiei afectează chiar și logistica celor mai înalți oficiali. Deși Ungaria reprezintă o excepție notabilă în cadrul UE, fiind dispusă să găzduiască un eveniment diplomatic cu Moscova și Washingtonul, drumul până acolo este lung, complicat și încărcat de simbolism politic.
Până în prezent, Kremlinul nu a publicat niciun plan de zbor oficial, dar analiza experților indică faptul că rutele care trec prin Turcia și Serbia rămân cele mai probabile variante, în contextul restricțiilor actuale.
Te-ar mai putea interesa și: Viktor Orban, reacție după ce summitul Putin-Trump a fost anunțat: „Suntem pregătiţi!”