În anotipul rece, când drumurile sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, șoferii sunt obligați să circule doar nu anvelope speciale, cunoscute drept ”de iarnă”.
Astfel, sunt permise doar pneurile marcate cu inscripțiile ”M+S”, ”MS” sau ”M&S”. Șoferii ale căror vehicule au alte modele de anvelope, neomologate, riscă și amendă, și reținerea certificatului de înmatriculare al vehiculului.
”Prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011, a fost modificată Ordonanţa nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, introducându-se obligativitatea dotării cu anvelope de iarnă, care au fost definite la art. 6, punctul 6^1, astfel: anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora.
Conform Directivei menționate, precum şi a Regulamentelor nr. 30 şi nr. 54 CEE-ONU, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, acestea trebuie să fie inscripționate cu unul dintre simbolurile M+S (Mud – noroi, and Snow – zăpadă), M.S., MS sau M&S, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai all seasons”, după cum au precizat reprezentanții Poliției Române.
Potrivit Registrului Auto Român (RAR), denumirea de anvelopă all-season este una comercială, care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru sezonul de iarnă, conform Ordonanţei OG nr. 5/2011. ”Menţionăm însă că, din punct de vedere tehnic, anvelopa all-season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă ca a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”, spun cei de la RAR
Toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S, sub forma M+S, M.S sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă, prevăzute în legislaţia națională, mai precizează RAR.
”Prin urmare, pentru posesorii de autovehicule care respectă legislația în vigoare și folosesc, pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele „M” și „S”, nu se aplică sancțiuni.
Registrul Auto Român recomandă șoferilor să nu ignore importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca, la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius, să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil. (O anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare.)
De asemenea, înainte de montarea anvelopelor, recomandăm să se verifice anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, este nevoie de părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură”, explică purtătorul de cuvânt al RAR, Roxana Dima.
Legislația din România nu prevede o dată fixă pentru montarea anvelopelor de iarnă, operațiunea fiind strict dependentă de starea vremii.
Cine circulă fără anvelope de iarnă riscă sancțiuni severe. Conform legii, sunt contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și următoarele persoane fizice:
”Șoferii care circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă și nu au montate cauciucurile de iarnă pot primi o sancțiune cuprinsă între 9 și 20 de puncte-amendă, respectiv între 1.822,5 lei și 4.050 de lei”, precizează purtătorul de cuvânt al Poliției Române, Bogdan Ghebaur.
Punctul de amendă este 202,5 lei, după majorarea salariului minim la 1 ianuarie.
Mai mult, Poliția rutieră poate reține și certificatul de înmatriculare al vehiculului sau, după caz, certificatul de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia, notează digi24.